Classic F 2021

Classic F 2021

Classic F-luokat mukaan Historic Rally Trophy 2021 -osakilpailuihin

Keväällä 2020 Historic Rally Club Finland lanseerasi kokeiluluontoisesti Classic F-luokan, jota oli tarkoitus testata kauden 2020 HRT-osakilpailuissa. Muutamassa kilpailussa luokka olikin mukana, mutta osanottajia luokassa ei syystä tai toisesta ollut kuin muutama. Kokeilussa oli tarkoitus kerätä kokemuksia ja ”dataa” luokan sääntöjen kehittämiseksi kaudelle 2021. Osanottajien vähäisyyden vuoksi varsinaisia kehitysideoita ei siis saatu, mutta koska luokka on herättänyt harrastajissa melko runsasta kiinnostusta, päätettiin luokka toteuttaa kaudella 2021, pääpiirteissään keväällä 2020 julkaistuilla säännöillä. Muutoksia tehtiin ainoastaan luokkajakoon, jossa päätettiin ajattaa alkuperäisestä suunnitelmasta poiketen yleisen- ja juniori-luokan kuljettajat yhdessä, kuutiotilavuusrajojen säilyessä ennallaan. Kuutiotilavuusrajat Classic F:ssä ovat; enintään 1400cc, enintään 1650cc ja 1651-2250cc. 

Classic F pähkinänkuoressa 

Historic Rally Club Finland on jo pidempään pohtinut, mihin kilpailuista on hävinneet ns. vanhan kansan F-ryhmän perusautot. Syyksi poissaoloon epäillään sitä, että aika on ajanut näiden vanhojen konstruktioiden ohi, eikä niillä ole mielekästä lähteä kilpailemaan ”ns. muiden jalkoihin”. Lukuisiin näistä Classic F -luokkaan soveltuvista autoista on kuitenkin tehty niin suuria teknisiä muutoksia, ettei niitä saa enää muutettua järkevästi historic-autoiksi. Tästä ajatuksesta saatiin idea siihen, että mitäpä jos tehtäisi näille autoille oma kilpailuluokka. 

Classic F -luokan ajatuksena on siis sallia F-ryhmän autot mukaan kilpailuihin tietyin rajoituksin. Classic F -luokkaan kelvollisten autojen tulee olla luokiteltu ennen vuotta 1995. Moottorissa saa olla enintään kaksi venttiiliä/sylinteri, lisäsäiliöillä varustetut iskunvaimentimet ja sekventiaalivaihteistot ovat kiellettyjä. Lisäksi autojen poljinasetelman tulee olla alkuperäisen tyyppinen eli lattiapolkimet on kielletty. Perusteena vuoden 1995 luokitusrajalle on ollut se, että talleihin ovat jääneet myös 8-venttiiliset Trophy-autot, joita halutaan myös houkutella mukaan. 

Classic F -luokkaan soveltuvat siis kaikki 2-vetoiset A-, N-, FinR2wd tai F-ryhmän sääntöjen mukaiset autot, edellä mainituin rajoituksin. Jonkun verran on tullut kyselyitä mm. siitä onko F-ryhmässä sallitut suorakytkentävaihteistot, jälkiasenteiset polttoaineen ruiskutusjärjestelmät tai esim. toisen automerkin/-mallin taka-akselistot sallittuja Classic F-luokassa. Vastaus on kyllä, F-ryhmän autoissa kaikki F-ryhmän sääntöjen mukaiset muutokset ovat Classic F-luoksssa sallittuja, kunhan huomioidaan Classic F-luokan muut tekniset rajoitukset. Tästä asiasta on tullut myös palautetta, mutta Classic F-luokkaa suunniteltaessa todettiin ettei rajoittavia ja muutoksia vaativia tekijöitä saa olla kuitenkaan liikaa, jotta olemassa olevat autot ovat melko pienillä muutoksilla luokkaan kelvollisia. 

Classic F 2021 tekniikkasääntö löytyy tästä linkistä.

Turvavarusteet Classic F-luokassa 

Classic F-luokka ajetaan Historic Rally Trophy 2021 -rallisarjan yhteydessä, joten autoissa voidaan käyttää myös FIA:n standardien mukaisia istuimia ja turvavöitä, joiden voimassaolo-päivämäärä ei ole määräävä. Istuinten ja vöiden kunnon tulee olla ensiluokkainen, ja niiden kunto tarkastetaan kilpailukohtaisesti aina kilpailun turvallisuustarkastuksessa. Istuimien osalta tulee kuitenkin huomioida auton katsastuskortin myöntämispäivän mukainen vaatimus ”korvaläppä-penkeistä”, eli jos auton katsastuskortti on myönnetty 1.1.2015 jälkeen, autossa tulee olla pääntuelliset istuimet.

Classic F -luokan autojen turvakehikkovaatimuksista on myös tullut jonkun verran kysymyksiä. Turvakehikkosäännössä noudatetaan voimassaolevaa AKK:n sääntökirjan Liite J:tä, huomioiden F-ryhmää koskevat kansalliset lisäykset. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että F-ryhmän katsastuskortilla varustetussa autossa tulee olla peruskehikon lisäksi ainakin 2 kpl oviputkia/puoli sekä turvakehikon kiinnitykset A- ja B-pilareihin. Muutoin lisävaatimukset määräytyvät auton katsastuskortin myöntämispäivän mukaisesti, kuten muissakin autoissa ja luokissa. Nyrkkisääntönä siis voidaan pitää sitä, että vanhalla katsastuskortilla varustettu auto menee ns. ”vanhalla perusturvakehikolla” (min. 45 mm pääkaari) ja edellä mainituilla vaatimuksilla, mutta mikäli Classic F -luokkaan rakennetaan ”uusi” auto uudella katsastuskortilla, tulee sen turvakehikon olla kaikilta osin nykypäivän AKK:n Liite J -vaatimusten mukainen, kuten muissakin luokissa ja ryhmissä. 

Autojen muut turvallisuusmääräykset AKK:n sääntökirjan 2021 Liite J Art. 253 mukaisesti. 

Kuljettajien henkilökohtaiset turvavarusteet AKK:n sääntökirjan 2021 mukaisesti. 

Renkaat talvikauden osakilpailuissa 

Classic F -luokka ei ole AKK:n arvokilpailuluokka, joten luokassa voidaan kilpailla myös ns. ”vanhan säännön” 16 tuumaisilla -piikkirenkailla. 

Classic F -sarja 

Classic F -luokan autoilla kilpaillaan vuonna 2021 myös Classic F -sarjan mestaruudesta. Sarja kilpaillaan Historic Rally Trophy -sarjan osakilpailuissa, ilman reittien ennakkotutustumista. Historic Rally Club Finland palkitsee kauden päätteeksi sarjan kolme parasta 1- ja 2-ohjaajaa. 

Sarjan kilpailuohjelma: 

13.2.2021          Mesikämmen-ralli          Ähtäri 
6.3.2021           Iisalmi-ralli                        Iisalmi 
12.6.2021          Korpilahden Kesäralli     Korpilahti 
13-14.8.2021    Lahti Historic Rally         Lahti (toteutusmalli kansallisen kilpailun ja Classic F -luokan osalta vielä avoinna) 
11.9.2021           Historic Ralli Urjala         Urjala 
9.10.2021          XLV Rantaralli                  Mynämäki 

Luokat: 

Luokka 26       Classic F, Yleinen ja juniorit A, N, FinR2wd ja F enintään 1400 cc  
Luokka 27       Classic F, Yleinen ja juniorit A, N, FinR2wd ja F enintään 1650 cc 
Luokka 28       Classic F, Yleinen ja juniorit A, N, FinR2wd ja F 1651 - 2250 cc 

Classic F-sarjaan ei ole erillistä ilmoittautumista eikä sarjamaksua. Sarjasäännöt ja pistelasku kuten Historic Rally Trophy 2021 -sarjassa, sarjasäännöt löydät tästä linkistä.

Näiden sääntöjen toimivuutta tullaan seuraamaan tarkasti kauden 2021 aikana ja mikäli sääntöjen osalta havaitaan muutostarpeita, tullaan ne huomioimaan kauden 2022 sääntöjä valmisteltaessa.
Historic Rally Club Finland ry, Copyright (c)2017, All Rights Reserved.
Osumalaskuri: 3490031