Uutiset

Maanantai, Syyskuu 17, 2018, 15:46

Luokassa 1 Jari Ohrankämmen Wartburgillaan oli suorastaan murskaavan ylivoimainen. Jo ensimmäisellä, reilun 11 kilometrin mittaisella pätkällä ero kakkoseksi  Fiat 850 Coupella ajaneeseen Markku Hannuseen oli lähes puolitoista minuuttia. Sama tahti jatkui muillakin pätkillä. Maalissa Ohrankämmen oli noin seitsemän minuuttia muita nopeampana.
”Nyt ei ollut muita ongelmia kuin ranteessa oleva tulehdus, mutta lääkkeet pitivät sen nyt kurissa. Muuten meni oikein hyvin, mutta viimeinen pätkä oli ihan kamala. Oli savea tullut, ja näille renkaille se oli ihan kauhea”, tilitti Ohrankämmen maalissa.
”Tultiin ihan varovasti, kun tajusin, että täällähän voi ajaa liukkauden takia ulos.”

Sen sijaan muista sijoituksista käytiin tiukkaa sekuntitaistelua ennen kuin keskeytyksiä tuli. Markku Hannunen oli kaikilla pätkillä toiseksi nopein ja oli luokan toinen maaliin asti selvinnyt. Sami Paavilaiselle tuli heti ykkösellä ongelmia vesipumpun kanssa ja joutui keskeyttämään. Myös Antti Heinänen keskeytti ykkösen jälkeen tekniseen vikaan. Pentti J. Laakkonen sentään pääsi neljä pätkää ennen kuin keskeytti ohjausakselin pettämiseen.

Luokassa 2 Matti Leander paikkasi Orimattilassa sattuneen ”pistetaulukon kauneusvirheen”, kun palasi voittojen tielle. Leander ei antanut Jari Valtaalalle mitään mahdollisuuksia, vaan paukutti tasaisesti pohja-aikoja. Voittomarginaali oli lähes kaksi minuuttia.
”Ihan hyvä päivä oli, varsinkin sitten kun sade hellitti, alkoi kulkea paremmin”, selvitti Leander, jonka saldossa on nyt neljä luokkavoittoa. Leander on myös vahva suosikki mestariksi.

Jari Valtaala oli Ähtärin kisassa ratamestarina, joten päätöskisassa Urjalassa luokkavoitto tekisi terää, mikäli hamuaa mukaan mitalitaisteluihin.

Luokassa 3 Alfa Romeo Giulialla ajava Juha Mäkitalo jäi pisteittä Orimattilassa kansipahviremontin vuoksi, mutta nyt mies oli autoineen loistokunnossa voittaessaan luokan noin minuutilla.
”Lähdettiin viimeiselle pätkälle varovasti, kun se oli ajettu jo ykkösenä. Ei se ollut pahemmin kulunut eikä ollut eikä kiviäkään. Kolmonen sen sijaan oli ihan tajuttoman liukas, tuntui ettei ollut jarruja lainkaan”, kertasi Mäkitalo, joka palasi takaisin mestaruustaistoon.

Viidellä pätkällä kuudesta luokan kakkoseksi Ford Cortina GT:llä ajanut Martti Sarasto oli HRT-sarjassa ”uusi tuttavuus”.
”On siitä muutama kymmenen vuotta, kun olen viimeksi ajanut”, paljasti Sarasto.
”Vähän oli teknisiä ongelmia kaasuttimen kanssa, mutta onneksi saatiin pitkällä siirtymällä se korjattua. Ai, ollaanko toisia luokassa. No, kyllä se tyydyttää, voi sanoa, että suoritus oli 7,5:n arvoinen.”

Sarastolle ykkösellä 0,3 sekunnilla ja pohjille 14,9 sekuntia hävinnyt Bertil Lindholm innostui kakkosella hieman huimempaan vauhtiin. Mäkitalon pohjista Lindholm jäi 8,1 sekuntia, mutta oli toinen. Kolmosella Sarasto voitti kymmenellä sekunnilla, minkä jälkeen Lindholm jätti keskeytysilmoituksen sähkövian vuoksi.

Luokan kolmas maaliin tullut oli Cortina GT:llä Sakke Salminen, joka saapui jälleen hyväntuulisena maaliin.
”Aika rauhallistahan se meidän meno noihin kahteen kärkimieheen verrattuna oli.  Viimeinen pätkä oli kyllä aika kauheata selviytymistaistelua, oli niin liukasta. Ei se tainnut ihan rallia olla. Pistetilanteen takia meidän oli hyvä päästä maaliin”, kertoi Salminen.

Luokassa 4 Juha Berner Valiantillaan ajoi kolmosta ja kuutosta lukuun ottamatta kaikille pohjat.
”Aika tuskainen päivä oli. Kaikennäköistä ohjelmaa oli. Tuulilasinpyyhkimet hajosivat ekalla eekoolla eli päivä on menty ilman pyyhkijöitä. Tauon jälkeen onneksi päästiin ajamaan ilman sadetta. ”

Vikalle pätkälle lähdettäessä Berner oli 47,9 sekunnilla johdossa. Maalissa ero kakkoseen, laihialaiseen Bemarilla ajavaan Lasse Koskeen oli supistunut 36,7 sekuntiin.
”Hyvässä johdossa oltiin, mutta sitten ajettiin vielä ulos. Etupyörä sojottaa vähän miten sattuu. Pirun liukasta oli ja perä vaan lähti irti. Se heitti pari kertaa puolelta toiselle ja sit ojaan ja hyppäsi vielä takas ojasta tielle poikittain. Vekslaamalla siinä päästiin sit onneksi maaliin”, selvitti Berner vikan pätkän tapahtumia

Sami Heiskanen oli kisassa Volvo Amazonilla numero 13 kyljessään, eikä kisa ilman ongelmia sujunutkaan.
”Starttimoottori hajosi ja jouduttiin työntämään autoa kolmoselle mentäessä. Myöhästyminen tuli siitä, kun autossa on niin hentonen kartturi, ettei se jaksa työntää kunnolla”, heitti Heiskanen läppää kyydissä istuneelle AKK:n Jani Backmannille.

Heiskanen oli luokassa kolmas, minuutin verran kakkossijalle hävinneenä.

Pistetilanteen Top 10 viiden osakisan jälkeen:
1. Matti Leander HRCF luokka  2 Escort 1300 GT 53 pistettä
2. Juha Berner HyUA lk 4 Valiant 48 pistettä
3. Juha Mäkitalo EPUA lk 3 Alfa Romeo Giulia 44 pistettä
4. Jari Ohrankämmen HRCF lk 1 Wartburg 353 pisteitä 42
5. Sakari Salminen HRCF lk 3 Cortina GT 42 pistettä
6. Jari Valtaala AlavUA lk 2 Corolla 38 pistettä
7. Sami Jaakkola Päij-HUA lk 4 Volvo 122 pisteitä 31
8. Pentti J. Laakkonen HRCF lk 1 Opel Kadett 1000 pisteitä 31
9. Veijo Hänninen SLUA lk 2 Austin Cooper S 31 pistettä
10. Jyrki Meronen J.Äijät lk 3 Cortina GT 26 pistettä

VETERAANISARJA

Veteraanisarjalaisista Sakari Salminen nousi pistejohtoon, kun Pentti J. Laakkonen keskeytti ja jäi pisteittä Maxell Rallissa. Laakkosen kanssa luokassa 1 ajanut Markku Hannunen kasvatti 11 pisteellä pottiaan ja samoin teki luokassa 3 ajanut Martti Sarasto.

Pistetilanne viiden osakisan jälkeen:
1. Sakari Salminen HRCF lk 3 Cortina GT 47 pistettä
2. Pentti J. Laakkonen HRCF lk 1 Kadett 1000 42 pistettä
3. Veijo Hänninen SLUA lk 2 Austin Cooper S 36 pistettä
4. Sven-Olof Wikman VUA lk 4 Volvo 544 Sport 27 pistettä
5. Jarmo Mustonen UAU lk 4 Volvo 122 pisteitä 20
5. Markku Hannunen HamUA lk 1 Fiat 850 Coupe 20 pistettä
5. Bertil Lindholm AL-Hki lk 3 Cortina Lotus 20 pistettä
8. Raimo Kesseli HyUA lk 4 Falcon 11 pistettä
8. Martti Sarassto NHD lk 3 Cortina GT 11 pistettä


Historic Rally Club Finland ry, Copyright (c)2017, All Rights Reserved.
Osumalaskuri: 1235282