Uutiset

Sunnuntai, Heinäkuu 8, 2018, 18:02

Viidestä luokkaan 1 ilmoittautuneesta kaksi ylsi maaliin asti. Ensimmäiselle pätkälle pohjat kirjattiin Raine Lepoaholle, joka oli 17,5 sekuntia nopeampi kuin Jari Ohrankämmen noin 13-kilometrisellä pätkällä.

”Me saatiin ensin ihan kummallisen väärä pätkäaika, jota yritettiin kuulemma korjailla, enkä tiedä, onko se vieläkään oikein”, hämmästeli Ohrankämmen maalissa.
Kakkospätkä oli noin kuusi kilometriä, ja Ohrankämmen ajoi pohjat, mutta oli tässä vaiheessa vielä 11,7 sekuntia Leponiemeä jäljessä. Taistelu luokkavoitosta tyrehtyikin sitten siihen, kun Leponiemi ajoi kolmosella ulos. Sen jälkeen Ohrankämmenen oli helppo ajaa voittoon, sillä siinä vaiheessa kakkoseksi noussut Antti Heinänen oli jo lähes kaksi minuuttia perässä. Heinänen keskeytti neljännen pätkän jälkeen moottoriongelmiin.

Aivan ongelmaton ei Ohrankämmenenkään kilpailu ollut.
”Oli vähän vaikeuksia moottorin käynnin kanssa. Jouduttiin himmaamaan viimeisellä aika paljon, kun kone meinasi alkaa köhimään kesken matkan. Maaliin päästiin, eli kaikki on ok.”

Kakkosluokassa osanottajia oli kolme. Matti Leander lähti Orimattilan kisaan kolme luokkavoittoa ”plakkarissaan”. Alavutelainen Jari Valtaala on kahdessa kisassa ollut toinen, paitsi Ähtärin kisassa ratamestarina oltuaan, joten jälleen odoteltiin kaksikolta tiukkaa kisaa.

Kisa alkoi Leanderin tahdissa. Kahden pätkän jälkeen Leanderin johto ennen Valtaalaa oli 19,6 sekuntia. Sitten kolmosella tappiota tuli melkein puolitoista minuuttia.
”Vähän ulkoiltiin. Ei sitä yritystä ollut sen enempää kuin muutenkaan, tuli vaan sellainen pitkä kirraava oikee eteen. Pellit menivät ryttyyn ja vähän aurauksia säädettiin, hyvin pystyi ajamaan loppuun”, kertasi Leander maalissa.
Loppukiristä huolimatta Leander ei Valtaalaa kiinni saanut, eroa maalissa oli 13,1 sekuntia.
”Yritettiin totta kai ajaa eroa pienemmäksi, tällä kertaa ei onnistunut.”

Valtaalakin oli tietoinen Leanderin yrityksistä.
”Kunnon kilpailu kehkeytyi vielä tähän loppuun, se oli hienoa”, totesi vielä Valtaalakin.

Kolmanneksi ajaneen Veijo Hännisen ero voittajaan venyi noin minuuttiin.
”Vähän osuttiin paaliinkin, ja perä on pikkasen rytyssä, ei mitään muita ongelmia. Taidettiin kokeilla liian kovaa vauhtia taitoihin nähden”, kommentoi Hänninen.
”Pikkuisen tehonpuutetta on autossa, pitäisi saada saman verran lisää mitä nyt on. Nyt on 67 hevosvoimaa”, naureskeli Savonlinnan mies.

Luokassa 3 käytiin kova taistelu luokkavoitosta Juha Mäkitalon ja Bertil Lindholmin kesken. Lindholm oli Mäntsälän kisan jälkeen rakentanut entisen rata-autonsa ralliin sopivaksi, ja heti alkoi tulla tulosta. Ykkösellä Lindholm taisi vielä totutella autoonsa, kun Mäkitalo kiskaisi 5,6 sekunnin pohjat. Kakkosella Mäkitalo hävisi 0,5 sekuntia ja kolmosellakin vielä 4,8 sekuntia lisää. Sitten Lindholmille tuli nelosella ongelmia ja mies hävisi Mäkitalon pohja-ajalle melkein minuutin.
”Lähti koko etuvakaaja irti, oli ihan hirvee tilanne. Ei sillä voinu ajaa, ei voinut jarruttaa ollenkaan ja köröteltiin maaliin. Onneksi oli hyvä mekaanikot matkassa ja saatiin auto kuntoon kahdelle vikalle pätkälle”, jutteli Lindholm maalissa.

Ei ollut helppo kisa Mäkitalollakaan, lämpöongelmia oli heti ykköspätkästä lähtien.
”Todennäköisesti kansipahvi on mennyt. Ykkösen lopussa hieman ihmettelin, kun tuntui, että veto on hukassa. Kun tultiin AT:lle, lämmöt nousivat jo melkein 120:een eikä siirtymälläkään laskeneet totutusti. Vettä jouduttiin lisäämään siirtymillä, ja hetken tuntuikin, että meno piristyi”, selvitti Mäkitalo.
”Nelosella oli hankalaa, kun molemmat tuijotimme lämpömittaria, ei siinä oikein ajaminenkaan sujunut. Pakko oli jättää kesken. Toivottavasti vain kansipahvi on mennyt, eikä mitään sen enempää.”

Ei päässyt Sakari Salminenkaan kisaa läpi ilman teknisiä ongelmia, mutta sijoitus oli luokassa toinen, vaikkakin eroa ehti Lindholmiin kertyä 46 sekuntia.
”Ei tässä enää kiukutakaan niin paljon, kun huoltomiehet Riston komennossa saivat kytkimen kuntoon. Kolmosella ja nelosella oli suuria ongelmia, ja nelonen ajettiin kokonaan kolmosvaihteella. Pataan otettiin vaikka kuinka paljon. Kun kytkin oli kunnossa, tultiin iloisella mielellä, auto pelitti hienosti”, iloitsi Salminen.

Jyrki Meronen oli luokassa kolmas, eroa voittajaan jäi puolisentoista minuuttia.
”Lopussa lähti menemään, mutta aluksi vähän pelotti ja jännitti. Viimeksi Mäntsälässä sattui nimittäin vähän kylkeen ulosajossa. Ihan hyvin tänään meni”, myönsi Meronen.

Luokassa 4 Ford Falconilla Raimo Kesseli ja Juha Berner Valiantilla kävivät kovan sekuntitaistelun luokkavoitosta. Kolmoselle asti Kesseli ajoi pohjat ja ennen nelosta Berner oli 7,2 sekuntia perässä. Sitten Kesseli hävisi sekunnin, mutta voitti kahdella viimeisellä vielä ensin 0,7, sitten 0,2. Ero Kesselin hyväksi oli maalissa lopulta 7,1 sekuntia.
”Tuliko luokkavoitto?”, hämmästeli Kesseli maalissa.
”Tiukkaa vääntöä oli, me ajettiin ihan niin paljon kuin latua tuli. Falconille oli oikein hyvät tiet, oli mukava päivä, ja lujaa tultiin.”

Juha Berner myönsi maalissa reilusti tappionsa.
”Ton verran sitä jää väliin, kun toinen ajaa vähän kovempaa. Alkupätkillä se ero oikeastaan tuli, mutta vikalla oli enää vähemmän eroa. Autot ovat samanlaisesta ulkonäöstään huolimatta jonkin verran erilaisia. Ehkä vastustajan auto on pari astetta parempi kilpa-auto. Ajo maistui oikein makealta, hieno ralli ja hienot tiet”, kertasi Berner.

Kolmanneksi sijoittunut Sven-Olof Wikman hävisi voittajalle reippaasti yli kolme minuuttia.
”Päivä meni muuten oikein hyvin, mutta viimeisellä pätkällä jokin meni poikki takaripustuksesta eikä taka-akseli pysy paikallaan. Piti ajaa reilu puoli pätkää tosi hiljaa, mutta päästiin maaliin sentään. Vähän kenkutti, kun muuten aika hyvin maistui ajaminen”, paljasti Wikman.

Pistetilanne neljän osakisan jälkeen – Top 10
1. Matti Leander HRCF luokka 2 Ford Escort 1300 GT 42 pistettä
2. Juha Berner HyUA luokka 4 Plymouth Valiant 37 pistettä
3. Sakari Salminen HRCF luokka 3 Ford Cortina GT 34 pistettä
4. Juha Mäkitalo EPUA luokka 3 Alfa Romeo Giulia 33 pistettä
5. Jari Ohrankämmen HRCF luokka 1 Wartburg 353 31 pistettä
5. Sami Jaakkola Päij-HUA luokka 4 Volvo 122 31 pistettä
7. Pentti J. Laakkonen HRCF luokka 1 Opel Kadett 1000 31 pistettä
8. Veijo Hänninen SLUA luokka 2 Austin Cooper S 31 pistettä
9. Jari Valtaala AlavUA luokka 2 Toyota Corolla 29 pistettä
10. Jyrki Meronen Jämsän Äijät luokka 3 Ford Cortina GT 26 pistettä

Veteraanisarjan pisteet neljän osakisan jälkeen:
1. Pentti J. Laakkonen HRCF luokka 1 Opel Kadett 1000 42 pistettä
2. Sakari Salminen HRCF luokka 3 Ford Cortina GT 38 pistettä
3. Veijo Hänninen SLUA luokka 2 Austin Cooper S 36 pistettä
4. Sven-Olof Wikman VUA luokka 4 Volvo 544 Sport 27 pistettä
5. Jarmo Mustonen UAU luokka 4 Volvo 122 20 pistettä
5. Bertil Lindholm AL-Hki luokka 3 Ford Cortina Lotus 20 pistettä
7. Raimo Kesseli HyUA luokka 4 Ford Falcon 11 pistettä
8. Markku Hannunen HamUA luokka 1 Fiat 850 Coupe 9 pistettä


Historic Rally Club Finland ry, Copyright (c)2017, All Rights Reserved.
Osumalaskuri: 1286319