Uutiset

Maanantai, Toukokuu 14, 2018, 14:57

Luokassa 5 Lopen Tero Salminen yllätti heti kättelyssä, sillä kiuruveteläinen Jussi Lappalainen jäi 14,5 kilometrin avauspätkällä peräti 28 sekuntia. Suoritus sai palkintojenjakoa odottavat kanssakilpailijat kovasti kehumaan Corolla-kuskin huimaa suoritusta, joka oli myös koko hisse-porukan kovin aika ek:lle 1.

Talvikisoista luokkavoitot napannut Lappalainen ei halunnut tappiotaan selitellä, mutta jotain sentään haastattelussa asiasta irtosi.
”Mies oli varmaan ruosteessa alkupäivästä. Se on ihan fakta, ei siinä ole mitään selittelemistä. Vielä rengastyyppiäkin vaihdettiin kahdella viimeisellä pätkällä. Tero on sen verran kova rattimies, ettei me olisi renkaita jo aiemmin vaihtamallakaan pystytty sille tänään mitään. Kaiken kruunasi vielä se, että viimeisellä pätkällä sytytyspuolen johto irtosi paikaltaan kesken pätkän. Oli pysäytettävä tien varteen ja laitettava johto paikalleen, siinä meni puolitoista minuuttia lisää. Mutta ei siinä mitään, tää on rallia ja tällaista tää on”, purkautui Lappalainen.
”Nyt taitaa olla meidän pelikortit tältä kaudelta käytetty. Nautitaan vielä loppukausi kuitenkin, onhan tää ajaminen mukavaa joka tapauksessa.”

Lappalaisen ongelmien myötä Niko Allinen nappasi luokan toiseksi korkeimmat pisteet ja Riku Kauppila oli kolmas. Kaksikolle kertyi Salmiseen eroa hieman vaille ja reilusti yli kaksi minuuttia. Lappalainen jäi vajaalla kolmella minuutilla luokan neljänneksi.

Salmisen vauhti ei sitten loppupeleissä riittänyt ”yleiskisassa” kärkeen asti, kun ensin Kimmo Juhannusvuori kaksi kertaa, kerran Matti Jaatinen sekä Janne Lindberg kahdella viimeisellä pätkällä olivat nopeampia. Salminen oli lopulta kuudenneksi nopein häviten Lindbergille noin 40 sekuntia.

Luokassa 6 odotettiin mielenkiinnolla Lammilla kauden avauskisassa huimasti ajaneen nokialaisen Joni Mäkelän suoritusta Mäntsälässä. Ähtärissä Mäkelä joutui keskeyttämään tekniseen vikaan, mutta nyt toivottiin auton olevan kunnossa.

Ensin näyttikin hyvältä, ensimmäisen pätkän luokkapohjilla Mäkelä oli ”yleiskisassa” peräti kuudes. Tero Salmisen pohja-aikaan jäi eroa vain 7,4 sekuntia. Luokassa Sami Taskinen ja Matti Töyrylä pistivät Mäkelän kakkosella tiukoille, sillä erot olivat todella pieniä. Taskinen ajoi pohjat, Töyrylä hävisi 0,2 sekuntia ja Mäkelä 0,3. Kari Loppi oli 4,5 sekunnin erolla neljäs, eikä ensimmäisiä rallejaan ajanut Eero Kortelahtikaan paljoa jäänyt. Loppi oli vain kaksi sekuntia nopeampi.

Kolmosella Mäkelä taas nykäisi, nyt kolmisen sekuntia jäi Töyrylä ja vielä kolmisen sekuntia lisää Taskinen. Nelosella alkoivat Mäkelän ongelmat. Mäkelä jäi peräti 23,6 sekuntia Taskisen pohja-ajasta. Mäkelän keskeytettyä Töyrylä otti kärkipaikan, Taskinen oli nelosen jälkeen vain 2,5 sekuntia perässä.

Sami Taskinen intoutui huimaan vauhtiin kisan loppumetreillä ja onnistui puristamaan jopa 21 sekunnin eron Töyrylään.
”Hieno päivä oli ja kova kisa useamman kuljettajan kesken. Muuten meni tosi hyvin, mutta viimeisellä pätkällä särkyi kytkin, joten tultiin todella varovasti”, raportoi Taskinen.

Kari Loppi oli kisassa kolmas.
”Ihan hyvin oikeastaan meni tänään. Valitettavasti vain viime syksyn Rantarallin kaato taitaa vähän vielä takaraivossa jyskyttää ja vauhdissa tuntua. Auto pelasi kohtuullisesti ja ohjauskin on parempi kuin ennen”, jutteli ajoonsa tyytyväinen Loppi.

Luokassa 7 kovin taistelu voitosta käytiin ruskolaisen Kimmo Juhannusvuoren ja riihimäkeläisen Timo Kuukan kesken. Tommi Karjalaistankin ja Ilpo Hietastakin kärkikahinoihin uumoiltiin. Karjalainen poistui kuvioista jo ykkösellä ulosajoon ja Hietanen myönsi maalissa, ettei vauhti tänään oikein riittänyt.

Juhannusvuori ajoi pohjat kolmelle ensimmäiselle pätkälle ja oli sen jälkeen 7,5 sekunnilla luokan kärjessä. Kolmelle viimeiselle pohjat ajoi Kuukka, mutta kiri ei aivan riittänyt. Maalissa miehillä oli eroa Juhannusvuoren eduksi 1,3 sekuntia.

Ilpo Hietanen oli tällä kertaa kolmas, eroa kärkeen kertyi puolisen minuuttia.

Tässä ikäkategoriassa ja luokissa 5-7 on kovia kilpailijoita, sillä NetBaron Mäntsälä Rallin historicien ilman nuotteja ajavien ”yleiskilpailussa” 12 parhaan sakissa on näistä luokista peräti kahdeksan kuljettajaa: Juhannusvuori, Kuukka, Hietanen, Salminen, Jorma Ala-Lahti, Taskinen, Töyrylä ja Valkonen.

Pistetilanne kolmen osakisan jälkeen (Top 5)
1. Kimmo Juhannusvuori Jämsän Äijät luokka 7 Escort RS 2000 33 pistettä
2. Jussi Lappalainen KiuUA luokka 5 Escort 1300 GT 29 pistettä
3. Tero Salminen LopUA luokka 5 Corolla 28 pistettä
3. Sami Taskinen KUA luokka 6 Escort 1600 28 pistettä
5. Ilpo Hietanen NuUA luokka 7 Volvo 142 S 26 pistettä


Historic Rally Club Finland ry, Copyright (c)2017, All Rights Reserved.
Osumalaskuri: 1354746