Uutiset

Tiistai, Tammikuu 24, 2023, 14:10

Ei ole ennenkuulumatonta, että tasanopeussarjassa Historic Rally Trophy -sarjan talven osakilpailuissa on hieman vähemmän kilpailevia. Oma ”taiteenlajinsa” on ajaa siviilitalvirenkailla talviolosuhteissa yrittäen pitää annettua nopeutta niin mutkat kuin risteyksetkin. Se vasta vaatii kuljettajalta paljon!

Revontuliralliin ilmoittautui kuitenkin 11 autokuntaa, mutta Tapani Kuparinen perui osanottonsa ennen rallia, joten lumisille erikoiskokeille lähti 10 kilpailijaparia. Mielenkiintoinen uusi tuttavuus osanottajalistalla oli Iida Kauppinen, jonka piti ajaa jo syksyllä Jyväskylän kisassa isänsä isän Vesan kanssa, mutta joutui tuolloin perumaan osanottonsa. Nyt oli Iida Porsche 944:lla valmiina ensimmäiseen kisaansa.

Vuoden 2022 pistetaulukon kymmenen parasta oli paikalla, paitsi hallitseva mestaripari Reijo Rintala–Antero Mannila sekä pari Petter Wallen–Lauri Lindström. He uudella Saab 96:lla siirtyivät ainakin tämän kisan ajaksi näytösajoluokkaan.

Tänä vuonna tasanopeussarjassa ajetaan kahdessa luokassa, numeroiltaan 24 ja 25. Luokassa 24 on hieman matalammat nopeuspyynnöt, ja kelin niin vaatiessa luokan 25 nopeudetkin voidaan vaihtaa luokan 24 pyyntöihin. Näin tehtiin Hankasalmellakin.

Lapuan UA:n Mika Alakoskela oli vaihtanut Opel Corsan 1.8-litraiseen Kadettiin, kartturina edelleen EPUA:n Risto Salonpää. Vuosi 2022 lienee vuosi, jonka Alakoskela haluaa pyyhkiä pois muististaan. Paljon oli kaikenlaista mutkaa matkassa, ja sijoituskin pistetaulukossa vasta 12:s. Se oli epätavallista miehelle, joka on mestaruudenkin sentään voittanut.

Damstedtit rikkoivat Alakoskelan "suoran"

Nyt vuoteen 2023 lähdettiin uudella innolla, mikä näkyi heti tulolistallakin. Kolme erikoiskoetta Alakoskela keikkui ek-tuloslistalla kärjessä, kunnes Eugen ja Ritva Damstedt Porschella pistivät nelosella järjestyksen uusiksi. Alakoskela tosin vielä toisena. Viimeisellä tämäkin ”pieni kauneusvirhe” tuli korjattua. Alakoskela taas kärjessä, ja voittajat olivat selvillä.
”Kiitos onnitteluista. Viime vuosi oli tosi vaikea vuosi. Monta kertaa tuumattiin, että lopetetaan tämä homma, kun tästä ei tuu mitään. Kärkipaikkoja kolkuteltiin, mutta pähkäiltiin, että joskus onnistutaan. Täällä on niin paljon hyviä kavereita, ja senkin vuoksi tätä jaksaa”, tilitti Alakoskela.

Alakoskela hauskutti yleisöä ja kuulijoita keväällä Kotkan kisassa mainitsemalla, että eihän tässä mikään muu jännitä kuin se, että kuka tuloo toiseksi, mutta nyt oli ääni kellossa hieman vaisumpi.
”Täytyy sanoa, että Kotkan jälkeen on lähdetty kisoihin lakki silmillä, nöyränä ja köyhänä.”

Kartturi Risto Salonpää huikkasi kakkoskuljettajan paikalta vielä kiitolliset terveiset.
”Reitillä kolmospätkällä oli yksi henkilö ylitse muiden. Kun meitä ennen reitille lähtenyt Iida Kauppinen veti pitkäksi yhden risteyksen, tämä mies oli siellä varoittamassa. Kiitokset hänelle, emme tiedä, oliko katsoja ja toimitsija, mutta loistavasti hän toimi”, tuli kiitosta vuolaasti.

Ykköserikoiskokeella Heinolan UA:n Jani Koivisto–Juhani Mäkelä olivat kakkosia, virhepisteitä 6,30 enemmän kuin Alakoskelalla (5,10). Juutilaiset Eero ja Eetu, Markku Nieminen–Tapani Laitinen sekä Ari-Pekka Jääskeläinen Risto Valkosen kanssa tiiviisti lähituntumassa.

Pari Vesala-Itäkodes vaikeuksissa

Suurin yllätys oli, kun viime vuoden sarjakakkospari Jarmo Vesala–Jari Itäkodes Saab 99:lla oli vasta kahdeksantena virhepistein 32,40. Sama tapahtui kahdella seuraavallakin erikoiskokeella. Nelosella miehet jo paransivat sijoittuen viidenneksi ja viimeiselle tuli sitten paras ek-sijoitus – kolmas.
”Nyt meni kaikki pieleen. Ennen kisaa pohdittiin, että josko kolmen sakkiin ajettaisiin. Alku meni meiltä ihan metsään. Onneksi lopussa saatiin parannettua. Syytä tähän pettymykseen en osaa sanoa, ei olla vielä kunnolla analysoitu asiaa”, myönsi Vesala.

Pienen pettymyksen taisivat kokea myös hyvin kisansa aloittanut pari Koivisto–Mäkelä. Ensimmäisen erikoiskokeen jälkeen sijoitukset olivat porukan häntäpäässä. Mitä tapahtui?
”Hyvä kysymys! Kunpa tietäisi”, tokaisi Koivisto.
”Jotain epäselvää oli taas laitteiden synkronoinnissa.”

Sen sijaan Porschella kilpailevilla Eugen ja Ritva Damstedtilla ei ollut synkronoinnissa eikä muussakaan vikaa. Tasaisen varmaa työtä jälleen, sijoitus toinen.
”Liukasta, liukasta oli jostain syystä, mutta kivaa oli”, tuumasi Eugen.

Kolmanneksi Revontulirallissa ajoi pari Eero ja Eetu Juutilainen Audilla. Viime vuonna kaksikko oli pisteissä viidensiä, sitä ennen heidät oli totuttu näkemään tuloslistojen kärkiporukoissa.
”Tyytyväisiä ollaan, parempi sijoitus tämä kuin viime vuonna kertaakaan”, totesi Eero.
”Tuurilla laivatkin joskus seilaavat, nyt meni hyvin, katsotaan, miten jatkossa.”

Iida Kauppinenkin selviytyi papan kanssa maaliin asti.
”No, harjoitteluksihan tämä ihan kokonaan meni. Paljon oli mutkia matkassa, mutta tosi opettavainen ja hieno oli päivä. Hangessakin vähän käytiin. Molemmat tehtiin virheitä, mutta hauskaa oli”, paljasti Iida, joka aiemmin on ajanut jokkista ja kartingia.
”Tarkoitus on tänä vuonna pyöriä näissäkin kisoissa”, lupasi Iida.

Pistetilanne osakilpailun 1/8 jälkeen:

Tasanopeus
Kuljettajat
1. Mika Alakoskela LapUA lk 25 Opel Kadett 1.8 E pisteitä 12
2. Eugen Damstedt SiAK lk 25 Porsche 911 pisteitä 10
3. Eero Juutilainen RUA lk 25 Audi Coupé quattro pisteitä 9
4. Ari-Pekka Jääskeläinen LMM lk 25 Volkswagen Golf pisteitä 8
5. Markku Nieminen UFAK lk 25 Saab 96 V4 pisteitä 7
6. Esa Suikkanen PRCF lk 25 Porsche 911 SC pisteitä 6
7. Jarmo Vesala HRCF lk 25 Saab 99 pisteitä 5
8. Jani Koivisto HeiUA lk 25 Volkswagen Golf pisteitä 4
9. Pekka Stellberg HRCF lk 25 Mazda 323 pisteitä 3
10. Iida Kauppinen HuuhaUA lk 25 Porsche 944

Kartturit
1. Risto Salonpää EPUA lk 25 pisteitä 12
2. Ritva Damstedt SiAK lk 25 pisteitä 10
3. Eetu Juutilainen AL-Helsinki lk 25 pisteitä 9
4. Risto Valkonen LMM lk 25 pisteitä 8
5. Tapani Laitinen UFAK lk 25 pisteitä 7
6. Päivi Kauppala HRCF lk 25 pisteitä 6
7. Jari Itäkodes HRCF lk 25 pisteitä 5
8. Juhani Mäkelä HeiUA lk 25 pisteitä 4
9. Pertti Toivonen AL-Sport lk 25 pisteitä 3
10. Vesa Kauppinen HuuhaUA lk 25 pisteitä 2


Apu & Tuki