Uutiset

Maanantai, Tammikuu 23, 2023, 18:46

En ihan äkkiä muista, milloin maaliin tullut kilpailija olisi haastattelutilanteessa noin ”täpinöissään”. Oli hilkulla, ettei haastattelijakin olisi saanut pusumoiskausta poskelleen. Arvaatteko, kenestä on kyse? No, tietty Risto Tiinuksesta, joka loisti kuin Naantalin aurinko kabiinissaan.

”Voit uskoa, että on onnellinen olo. Vuonna 2022 kaikki kisat keskeytettiin tekniikkaongelmiin. Kuinka kivalta tuntuukaan nähdä maali”, hehkutti Tiinus, joka tällä kertaa toi Honda Civicin Lomakeskus Revontulen maaliin ilman murheita.
”Ihan huikea aloitus tälle vuodelle. Ollaan erittäin tyytyväisiä.”

Luokassa 15 ei saatu taistelua voitosta aikaan. Orimattilan UA:n Antti Siikala meni menojaan Skoda Favoritilla jo ensi metreistä alkaen. Hausjärven Timo ja Roope Ruotimo Peugeot 205 Rallyella keskeytti tekniseen vikaan kolmosen jälkeen.
”Hyvin päivä meni. Harmi, ettei oikein taistelu saatu luokassa kehiteltyä, mutta yritettiin vähän muiden luokkien kuljettajiin verrata menoamme”, paljasti Siikala.
”Käytiin vähän siimojen alla kurvailemassa kolmosella. Alkupuolella pätkää emme kumpikaan nähneet risteyksen etumerkkiä, ja niin sitä kohta oltiin siiman alla.”

”Hienosti järjestetty kilpailu kaikin puolin”, kehaisi Skoda-mies vielä matkaa jatkaessaan.

Luokassa 16 Esa Lindroos vaimonsa Anjan kanssa saivat peräti kaksi kanssakilpailijaa. Peugeot-pari Kari Holmberg-Elli Valonen keskeyttivät kakkosen jälkeen, mutta Risto Tiinus paineli ”into pinkeenä” menemään. Lindroos ja Tiinus ovat seurakavereita ja lienevät paremmatkin kaverit, välillä huulenheitto on sen verran paksua, että pakko on heidän olla kavereita.

Revontulirallissa ei ollut epäselvää, kumpi oli nopeampi pari. Tiinus toi Hondansa noin minuutin verran vähemmän aikaa kuluttaneena maaliin. Lindroosilla oli Toyota Corollalla vaikeuksia matkan varrella.
”Vähän oli takavetoautolle liian tiukkoja mutkia ja risteyksiä sekä tiellä pöperöä”, tilitti Lindroos maalissa.
”Tiinus ajoi hyvin. Sen täytyy olla tyytyväinen, kun pääsi kerrankin maaliin. Hienoahan se oli.”

”Ja kivahan se oli, että tässä oli vähän sellaista kilpailun makua. Aika liukasta oli meillä. Minä kun nuukana miehenä en ottanut uusia pyöriä matkaan, sekin tietty vähän vaikutti pitoon. Keli näytti siltä, että hiekkaa on niin paljon ja renkaat menevät piloille. Hämeenlinnassa mennään sitten paremmin. Ja Tiinus menee sielläkin kovaa”, huuteli Lindroos mennessään vielä oven raosta.

Luokassa 17 nähtiin ”paluumuuttajia”, kun Juha Mäkitalo oli vaihtanut Alfa-Romeonsa Fiat Ritmoon ja Ilkka Koskela oli liikkeellä Opel Kadett E GSi:llä. Tämä kaksikko jaksoi maaliin asti. Sen sijaan luokan kolmas kuljettajapari Mäntsälän MK:n Antti Aaltonen kartturinsa HyUA:n Toni Haapaniemen kanssa Opel Mantalla ajoivat ykköselle 3,5 sekunnin pohjat ja sitten keskeyttivät tekniseen vikaan kakkosella.

Mäkitalo ja Koskela taistelivat luokkavoitosta. Koskela oli vajaat kolme sekuntia nopeampi ykkösellä. Kakkosella Mäkitalo ”repäisi” 12,8 sekuntia paremmin. Kolmosella oli jälleen Koskelan vuoro, kun kellot pysähtyivät 4,3 sekuntia aiemmin kuin Ritmo-miehellä. Mäkitalo johti luokkaa kolmen pätkän jälkeen 5,3 sekunnilla.

Taisi pimeys laskeutua juuri niihin aikoihin, kun tämä luokka lähti neloselle. Koskela hävisi melkein 40 sekuntia saman tien.
”Tää pimeys tekee kyllä tepposia. Uskon, että siihen vaikutti sekin, ettei olla paljoa pimeässä ajettu. Eivätkä nämä valot ole maailman parhaitakaan. Mukavaahan tää silti oli, hieno talvikisahan tuli tästä”, kertasi Koskela.

Liekö Koskela sittenkin tottunut pimeään, kun viimeiselle ajoi vielä 5,5 sekunnin pohjat. Sehän ei tietenkään riittänyt ja kaksikon ero maalissa oli 32 sekuntia Mäkitalon hyväksi.
”Ei kaikilla tartte olla volvoa eikä escortia. Minä en italialaisista luovu, mutta Fiat Ritmoon vaihdoin”, paljasti euralainen Mäkitalo.
”Vallan erilainen ajettava tämä on Alfa-Romeoon verrattuna, etuvetoinenkin vielä. On vielä tän kanssa tekemistä. Auto hyppii kuin kenguru, välillä ihan suorallakin tiellä. Harmi, ettei olla päästy testipätkille, että oltais saatu säädettyä paremmin autoa. Sade vei meiltä päin kaikki lumet.”

”Kyllä näittenkin kilometrien aikana ehdimme paljon oppimaan autosta ja ajamisestakin. Harmittavasti Hämeenlinnan kisa jää väliin reissun takia. Jos kelejä olisi, päästäisiin vielä Kuhmoisiin”, toivoi Mäkitalo.

Luokassa 18 ei ollut osanottajia.

-kk

Pistetilanne osakilpailun 1/7 jälkeen:
Historic -> 1990
Kuljettajat
1. Antti Siikala OriUA lk 15 Skoda Favorit 136 L pisteitä 12
1. Risto Tiinus AUK Jämsän Äijät lk 16 Honda Civic pisteitä 12
1. Juha Mäkitalo EurUA lk 17 Fiat Ritmo 130 TC pisteitä 12
4. Ilkka Koskela TAUK lk 17 Opel Kadett GSi 16V pisteitä 10
4. Esa Lindroos AUK Jämsän Äijät lk 16 Toyota Corolla 1600 GT pisteitä 10
6. Timo Ruotimo HausUA lk 15 Peugeot 205 Rallye pisteitä 1
6. Kari Holmberg HRCF lk 16 Peugeot 205 GTI pisteitä 1
6. Antti Aaltonen MäntsMK lk 17 Opel Manta 200 pisteitä 1

Kartturit
1. Jouko Huilla OriUA lk 15 pisteitä 12
1. Jari Huhtinen AUK Jämsän Äijät lk 16 pisteitä 12
1. Jari Karhunen EurUA lk 17 pisteitä 12
4. Katja Salmijärvi TAUK lk 17 pisteitä 10
4. Anja Lindroos AUK Jämsän Äijät lk 16 pisteitä 10
6. Roope Ruotimo HausUA lk 15 pisteitä 1
6. Elli Valonen HeiUA lk 16 pisteitä 1
6. Toni Haapaniemi MäntsMK lk 17 pisteitä 1


Apu & Tuki