Uutiset

Keskiviikko, Lokakuu 5, 2022, 06:41

Jyväskylässä tasanopeusluokan autoja starttasi peräti 22, nyt Rantarallissa 11. Mestaruuden jo pari kisaa aiemmin varmistanut pari Reijo Rintala–Antero Mannila lähti vielä mukaan kauden päätöskisaan, Rantaralliin. Näyttäisihän se pistetaulukossa melkoisen hienolta, kun kaikista loppupisteisiin mukaan lasketuista kisoista olisi voitto ”plakkarissa”. Varsinkin, kun kakkossija edellisestä kisasta Jyväskylästä ei vielä johtanut täydelliseen sarjaan. Rantarallissa asia olisi siis korjattavissa.

Kun ensimmäiseltä pätkältä tulivat tulokset, Rintalan autokunta komeili jälleen tuloslistan kärjessä 6,40 virhepisteellä. Hopeamitalit jo myös varmistanut pari Jarmo Vesala–Jari Itäkodes keräsi virhepisteitä 9,00. Petter Wallen–Lauri Lindström sekä Eugen ja Ritva Damstedt ylsivät täsmälleen samaan tulokseen, kun heille kirjattiin tulokseksi 9,60.

Kakkoselta tulikin sitten jymypaukku! Mestaripari vasta sijalla 8 pistein 35,10. Vähäsanaiselta kuljettajalta ei juuri selvitystä asiaan tahtonut ensin saada.
”Meillä tuli kakkosella virhe. Oma virhe, joka oli aika radikaali. Me saatiin kakkosen lopussa 32 pistettä viimeiseltä kahdeksalta mittapisteeltä (yhteensä niitä oli 31, Kikan huom.)”, myönsi Rintala.
”Aika huima nousu sitten tehtiin, kun sijoitus parani viidenneltä sijalta kisan kakkoseksi.”

Kakkosella Damstedtit olivat tarkimpia ennen Vesalan ja Jani Koivisto–Juhani Mäkelän autokuntaa.

Kolmosella Koiviston hyvä ote jatkui. Paras suoritus pistein 4,40 ennen Rintala-Mannilaa, Wallenia ja Vesalaa. Yllättäen Damstedtit olivat vasta seitsemäs pistein 11,30.

Tauon jälkeisellä nelospätkällä Rintalan autokunta oli taas ”tikissä”. Pisteitä kaksikolle kertyi 4,60. Vesalalle kirjattiin virhepisteitä 6,30, Koivistolle ja Wallenille 7,20. Damstedtit olivat viidensiä pistein 8,40.

Rintala ja Vesala olivat viitosellakin kärjessä, Damstedtit kolmantena. Tapani Kuparinen–Ilpo Uusikari hienosti neljäntenä ja Pekka Stellberg–Pertti Toivonen mahtuivat vielä viiden sakkiin.

Viimeisellä erikoiskokeella viiden kärki oli: Rintala, Wallen, Vesala, Damstedt ja Hannu ja Mika Juselius. Näin muodostuivat lopputulokset. Kauden hopeamitalistit Saab 99:lla Jarmo Vesala–Jari Itäkodes voittivat pistein 49,70.
”Oikein hyvältä tuntuu kauden päätteeksi vielä voittaa. Hyvät tiet ja hyvät pätkät. Olihan siellä äkkivääriä paikkoja, mutta täällähän mutkat kääntyy pitemmälle kuin tuolla etelämmässä”, jutteli Vesala maalissa.
”Kokonaisuutena ihan hyvä kausi, ei voi valittaa. Kakkossija sarjassa maistuu kyllä.”

Tällä kaudella kaksi vaille maksimin pisteitä keränneet Rintala–Mannila nousivat kakkoseksi ohi Damstedtien, jotka vielä ennen viimeistä pätkää olivat kisassa toisena.
”Ei oikein ollut hyvä päätöskisa tälle kaudelle, kun vain 0,3 pisteellä hävittiin kakkossija kisassa”, harmitteli Ritva Damstedt maalissa.
”Kuljettajan vika”, huuteli vierestä Eugen Damstedt.

Damstedtit sijoittuivat pronssille ja olivat kauteensa tyytyväisiä.
”Tulimme autoremontin vuoksi sarjaan mukaan vasta neljännestä osakisasta ja viisi ajettiin, joten ihan tyytyväisiä ollaan.”
-kk

Pistetilanne osakisan 8/8 jälkeen – Top 10

Kuljettajat
1. Reijo Rintala HRCF Talbot Sunbeam TI 1.6 pisteitä 85
2. Jarmo Vesala HRCF Saab 99 pisteitä 76
3. Eugen Damstedt SiAK Porsche 911 SC pisteitä 56
4. Markku Nieminen UFAK Saab 96 V4 pisteitä 49
5. Eero Juutilainen RUA Audi Coupé pisteitä 45
6. Ari-Pekka Jääskeläinen LMM VW Golf pisteitä 39
7. Esa Suikkanen PRCF Porsche 911 SC pisteitä 34
8. Pekka Stellberg LopUA Mercedes-Benz 190 E pisteitä 33
9. Jani Koivisto HeiUA VW Golf GTI/Porsche 944 pisteitä 32
10. Petter Wallen HRCF Saab Sonett V4 29

Kartturit
1. Antero Mannila HRF pisteitä 85
2. Jari Itäkodes HRCF 76
3. Ritva Damstedt SiAK 56
4. Tapani Laitinen UFAK 49
5. Lauri Lindström HRCF 46
6. Eetu Juutilainen AL-Hki pisteitä 45
7. Risto Valkonen LMM pisteitä 39
8. Päivi Kauppala HRCF pisteitä 34
9. Juhani Mäkelä HeiUA 32
10. Jari Kulmala KangUA 26


Apu & Tuki