Uutiset

Tiistai, Helmikuu 22, 2022, 09:50

Harmillisesti nuottiluokasta jäi jo ennen kilpailua neljä autokuntaa pois, kun Juha Laaksonen, Pasi Hapulahti, Heikki Westerlund ja nuotitusta edeltävänä iltana Jari-Matti Latvalakin peruivat osanottonsa. Näin ollen Savonlinna-rallin ”viivalle” asettui 14 autokuntaa.

Luokassa 20 Escort 1300 GT:llä ajavalle parille Timo Pitkäniemi–Kirsi Holmberg Savonlinna-ralli taisi olla kaksijakoinen. Pari tuli maaliin, ja luokkavoitolla nousi vielä jaettuun pistejohtoonkin, mutta ajamisesta ei tullut mitään.
”Kaasuttimet jäätyivät. Oli kondensoitumiselle sopiva keli”, selvitti Pitkäniemi maalissa pettyneenoloisena.

Etukäteen odoteltiin Pitkäniemen ja Seppo Raittilan välistä taistelua voitosta. Jo turvatarkastuksessa huomattiin, että Raittila ei taida tullakaan. Myöhemmin selvisi, että tipalle meni ehtiminen, kun Tampereella huoltoauto ja perään kytketty peräkärry kilpureineen on tukevasti yön aikana jäätynyt maahan kiinni. Lopulta auto kuitenkin katsastukseen ehti ja vielä lähtöönkin.

Pitkäniemi ajoi ykköselle reilun parinkymmenen sekunnin pohjat ennen Raittilaa, joka keskeytti heti ykkösen jälkeen.
”Kannentiiviste meni”, kertoi Raittila.

Pitkäniemen lisäksi luokassa maaliin tuli Ilkka Pohjonen kartturinsa Rony Nyholmin kanssa Skoda Favoritilla.

Luokassa 21 voittajapari Mikko Frilander–Jani Salonen oli maalissa suorastaan hämmentyneenä. Luokkavoitto ja nuottisarjan kolmanneksi nopeimpana taisi olla saavutus, joka ei vielä lähdössä tullut miehille mieleen.
”Hienolta tietty tuntuu, tämä on uskomaton juttu”, sai Frilander maalissa sanottua.

Arto Uusi-Ranta Toyota Corolla 1600:lla joutui ykkösellä keskeyttämään teknisen vian vuoksi. Luokan kolmas autokunta; Petteri Koskenala–Arto Ranta Lada Samaralla, tulivat maaliin ja nappasivat toiseksi korkeimmat sarjapisteet.
"Kisasta ei ajollisesti paljon lastenlapsille jäänyt kerrottavaa. Liukasta oli varsinkin kaksi ensimmäistä pätkää. "Sputnik" teki semmoisia kevätjuhlaliikkeitä pätkillä, että kuljettaja ei meinannut pysyä mukana. Kiroilu kabiinissa oli aika vahvaa paikoitellen", kirjoittaa tiimin tiedottaja värikkäästi kisan jälkeen.
"Ohituksiltakaan ei vältytty, ja onneksi saimme annettua nopeammille tilaa. Kisassa ei ollut mitään muita murheita kuin märkä penkki ja kuljettajan kostea takapuoli, joten läpi tultiin luokan kakkossijalla, toki minuuttitolkulla Frilanderille jääneenä."

Luokassa 22 jyväskyläläinen Tuomo Hannonen ja Tullan UA:n Harri Minkkinen eivät luokkavoitollaan yllättäneet. Olipa autokunta juuri voittanut edellisen osakisan Kuhmoisissa. Päivän nopeimman historicien nuottisarjalaisen tittelin saavuttaminen ei ennakkoon näyttänyt kuitenkaan Savonlinnassa itsestään selvää- Lähtöluettelossa kun oli mm. Jari-Matti Latvala Juho Hännisen kanssa. Pian kuitenkin ilmeni, että Latvala oli perunut, joten yksi vastustaja oli ”pois leikistä”. Jäljellä vielä kuitenkin Ville Ruokanen nelivetoisella Celicalla sekä Sierra Cosworthilla isoimman luokan Ari-Matti Rikkinen.

Hannonen hallitsi luokkaa miten halusi. Aika reilutkin pohjat kaikille pätkille, paitsi kolmoselle, jossa eroa kakkoseen jäi vain 23 sekuntia.
”Vedin käsijarrusta jostain ihmeen syystä. Uskomatonta, kun en juuri koskaan kässäriä käytä. Nyt sitten spinnasin sen takia”, kertasi Hannonen maalissa.

Opel-kaksikko Martti Virolainen–Jukkis Kesseli olivat kakkosia.
”Hieno kisa oli. Hienot tiet ja paljon lunta. Ihan hyvä tuloskin, eikä mitään ylimääräisiä kuvioita”, myönsi Virolainen.
”Kaukolaseja kokeilin ekan kerran, ja kyllä se vähän auttoi.”

Hannonen voitti lähes neljällä minuutilla, Virolaisen jälkeen kolmanneksi sijoittui Kari Saastamoinen kartturinsa Marko Koposen kanssa. Minuutin verran jäi vielä eroa Virolaiseen. Tässä luokassa ei keskeytyksiä nähty.

Luokassa 23 kävi kato jo ennen kisan alkua. Luokkavoittajaksi, ja miksei koko kisan voittajaksi, oli nyt vahvasti ”tyrkyllä” Rovaniemen UA:ta edustava pari Ville Ruokanen–Timo Pallari nelivetoisella Toyota Celica 2000 GT-4:lla. Ruokanen ehti ennen viimeistä erikoiskoetta tekemään eroa kakkosena olleeseen pariin Ari-Matti Rikkinen–Hannu Lamminen jo puolentoista minuutin verran. Jari Latvala-Jarmo Mursula olivat kolmantena, Ruokasesta noin kaksi minuuttia jääneinä.

Ja jälleen kerran, kaikki muuttui viimeisellä erikoiskokeella. Ruokanen keskeytti voimansiirto-ongelmiin, Rikkisen laturista meni ”jokin piuha poikki”. Näin ollen Jari Latvala nappasi luokkavoiton ennen Jussi-Pekka Riskusaloa.

Yllättäin Hannosen autokunta huomasikin voittaneensa nuottisarjalaisten kisan.
”Ei me yhtään lähdetty kisan voitosta ajamaan, oli sen verran voittajaehdokkaita mukana. Ajettiin rennosti omaa kisaa eikä edes seurattu ek-aikoja”, paljasti Hannonen.

Hannonen oli nuottisarjalaisista nopein, Jari Latvala toinen jäätyään reilun minuutin Hannoselle. Mikko Frilander 1600-kuutioisella Sunbeam Avengerilla on kolmas, eroa Hannoseen ehti kertyä noin 3,5 minuuttia.
-kk

Pistetilanne osakisan 2/7 jälkeen:

Nuottisarja Top 10
Kuljettajat:
1. Timo Pitkäniemi LamUA lk 20 Ford Escort 1300 GT pisteitä 25
1. Mikko Frilander TeisUA lk 21 Sunbeam Avenger 1600 GT pisteitä 25
1. Tuomo Hannonen JyvUA lk 22 Ford Escort RS 2000 pisteitä 25
4. Jari Latvala AlavUA lk 23 Toyota Celica 2000 GT-4 pisteitä 23
5. Ilkka Pohjonen NuUA lk 20 Skoda Favorit 136 L pisteitä 21
5. Petteri Koskenala EMSC lk 21 Lada Samara 1500 pisteitä 21
5. Martti Virolainen HRCF lk 22 Opel Ascona B pisteitä 21
8. Kari Saastamoinen HRCF lk 22 VW Golf GTI 16V pisteitä 19
9. Jukka-Pekka Riskusalo HämUA lk 23 Volvo 242 pisteitä 18
10. Lauri Lajunen HRCF lk 22 Triumph TR7 pisteitä 16

Kartturit:
1. Kirsi Holmberg Päij-HUA lk 20 pisteitä 25
1. Jani Salonen TeisUA lk 21 pisteitä 25
1. Harri Minkkinen TullUA lk 22 pisteitä 25
4. Jarmo Mursula EPUA lk 23 pisteitä 23
5. Roni Nyholm NuUA lk 20 pisteitä 21
5. Arto Ranta LemUA lk 21 pisteitä 21
5. Jukka Kesseli HRCF lk 22 pisteitä 21
8. Marko Koponen LeppävirtaRT lk 22 pisteitä 19
9. Jari Sissala VaToSUA lk 23 pisteitä 18
10. Hannu Lamminen JoeUA lk 23 pisteitä 14


Historic Rally Club Finland ry, Copyright (c)2017, All Rights Reserved.
Osumalaskuri: 4001482