Uutiset

Maanantai, Helmikuu 21, 2022, 15:49

Luokassa 15 ennakkoon hieman pohdittiin, onko muista luokan kuljettajista riittävästi vastusta parille Juha Selänne-Markku Haarala, jotka olivat tälläkin kertaa Skoda Favoritilla liikkeellä. Ensimmäisen pätkän jälkeen näytti siltä, ettei ole. Selänne nykäisi avauspätkälle, noin 20-kilometriselle heti 41,3 sekunnin pohjat ennen Seppo Laamasta, joka hänkin ajoi Favoritia. Kuten luokassa kaikki muutkin Veli Tolosta lukuunottamatta. Tolonen luotti Fiat 127 Sportiin.

Juho Silvennoinen jäi Laamasesta kuusi sekuntia, muilla ero Selänteeseen oli yli minuutin. Silvennoinen paransi kakkosella ja oli nopein, Selänne jäi 15,8 sekunnin päähän. Laamanen ja Timo Ruotsalainen päätyivät tasa-aikaan. Eroa kärkeen 23,4 sekuntia. Tolonen keskeytti kakkosella ulosajoon. Antti Siikala keskeytti ykkösellä tekniseen vikaan.

Kolmonen oli Laamasen ”heiniä”. Pohja-aika 4,8 sekunnin erolla Selänteeseen. Silvennoinen jäi 5,9. Laamanen ei hellittänyt, kun oli vauhtiin päässyt. Nelosellekin tuli pohjat, eroa Selänteeseen 19,8 sekuntia. Kolmas maaliin tullut oli Silvennoinen, sillä Silvennoinen keskeytti viimeiselle tekniseen vikaan. Näin Selänne voitti vajaalla puolella minuutilla ennen Laamasta.
”Ei vanhat äijät näe mitään. Kaksi sokeeta miestä vanhassa autossa”, huuteli kartturin puolelta Haarala.
”Makeet tiet. Ja hyvin erilaiset ykkönen ja kakkonen, ihan pelkkää spooria, sitten kolmonen ja nelonen, etenkin nelonen tosi nopeaa ja hyväkuntoista”, luonnehti Selänne teitä.
”Ei kannata valittaa spooreista, niissäkin vain pitää ajaa. Kieli keskellä suuta, iso vaihde päällä ja yrittää vain ajaa.”
”Kyllä paikalliset meni aika kovaa. Seppokin (Laamanen) voitti meitä vikalla 19 sekuntia. Onneksi nämä miehet aristelivat alkupätkien spooreissa, saatiin siellä niin sanotusti kaulaa. Laturi hajosi kakkospätkällä, se vaihdettiin huollossa. Meillä ei ollut varalaturia, saatiin lainaksi, muttei sekään toiminut. Kaikkee pientä sattui, mutta tää on rallia”, huikkasivat miehet mennessään.

Luokassa 16 Esa ja Anja Lindroosit olivat jälleen ykkösiä. Heidän kohdalleen sattui ikävästi reilun puolen tunnin mittainen tauko, kun kakkosella pätkä pistettiin poikki juuri heidän edestään. Tietojen mukaan siellä oli auto ajanut penkkaan ja paikalle lähti kalustoa selvittämään tilannetta. Auto saatiin pois muiden tieltä. Aikaa tuhraantui, kun paikalle mennyt ek-kalusto ajoi maaliin ja kiersi muita teitä pitkin ek:n alkuun.

Luokassa 17 Markku Laakso-Markku Hoppania olivat ainoa autokunta, ja onnekkaasti pääsivät alta pois ennen kuin kakkospätkä pistettiin poikki.

Ja huomioitavaa vielä, että Matti J. Tarvaista kaivattiin. Ei ollut mies osallistujien joukossa Savonlinnassa. 
-kk

Pistetilanne osakisan 2/7 jälkeen:

Historic ->1990
Kuljettajat:
1. Juha Selänne UAU lk 15 Skoda Favorit 136 L pisteitä 25
1. Esa Lindroos Jämsän Äijät lk 16 Toyota Corolla 1600 GT pisteitä 25
3. Kari Holmberg HRCF lk 16 Peugeot 205 GTI pisteitä 21
4. Antti Siikala OriUA lk 15 Skoda Favorit 136 L 12 pistettä
5. Seppo Laamanen SLUA lk 15 Skoda Favorit 136 L pisteitä 10
5. Markku Laakso LamUA lk 17 VW Golf GTI pisteitä 10
5. Matti J. Tarvainen OriUA lk 18 Mitsubishi Galant pisteitä 10
8. Timo Ruotsalainen TTR lk 15 Skoda Favorit 136 L pisteitä 9
9. Veli Tolonen HeiUA lk 15 Fiat 127 Sport pisteitä 1
9. Juho Silvennoinen K-KUA lk 15 Skoda Favorit 136 L pisteitä 1

Kartturit:
1. Markku Haarala UAU lk 15 pisteitä 25
1. Anja Lindroos Jämsän Äijät lk 16 pisteitä 25
3. Jouko Huilla HAU lk 15 pisteitä 12
4. Pekka Vilppola KUA lk 15 pisteitä 11
5. Juha Karjalainen SLUA lk 15 pisteitä 10
5. Elli Valonen HeiUA lk 16 pisteitä 10
5. Satu Vehmaa Jämsän Äijät lk 16 pisteitä 10
5. Markku Hoppania LamUA lk 17 pisteitä 10
5. Arto Arola KSAU lk 18 pisteitä pisteitä 10
10. Jukka Laakso HeiUA lk 15 pisteitä 1
10. Taika Tuunanen K-KUA lk 15 pisteitä 1

 


Historic Rally Club Finland ry, Copyright (c)2017, All Rights Reserved.
Osumalaskuri: 4001536