Uutiset

Maanantai, Helmikuu 21, 2022, 15:44

Luokassa 12 oli pitkästä aikaa enemmän kuin yksi autokunta. Kolmen auton porukasta yksi pari; Keijo Hållfast kartturinsa Petri Pimiän kanssa, ajoi ulos jo ykkösellä. Avauspätkän nopein oli THU-teamin Petri Fonsell kartturinsa Harri Haakasen kanssa Starletilla. Vesa Glad vaimonsa Kirsin kanssa jäivät peräti 26,5 sekuntia.
”Pienimuotoiset käyntihäiriöt alkoivat jo heti ekalla siirtymällä. Ykköselle lähdettäessä voi sanoa, ettei koneessa ollu kaikki ns. kotona. Autoja oli suistunut useita ja jouduttiin melkein pysähtymään heitä ohitettaessa”, kertasi Glad tilanteita.

”Kakkosella käyntihäiriöt vain pahenivat. Bensan katku hytissä oli sellainen, että ikkunat oli avattava. Oli huollossa pakko keskeyttää. Syynä kaasuttimien reilu tulviminen. Mysteerivika, sillä käytän vakiopumppu”, tuumasi Glad.

Fonsell ajoi maaliin, ja miehellä oli maalissa selitys hyville pätkäajoillekin. Sijoitus yleiskilpailussa Starletilla on 9:s.
”Vanhalla miehellä on tuuria joskus. Tiet oli kyllä karseet, kuoppaiset ja hiekka näkyvissä. Tälläkään numerolla, 44, ei ollut mikään nautinto ajaa.”
”Tulos tyydyttää, vaikkei lähdetty tulosta ajamaankaan. Mä ajan vain omaksi huvikseni.”

Luokassa 13 Jyrki Putila ja kartturi Osmo Huovinen olivat ainoa autokunta. Miehet pääsivät maaliin.

Luokassa 14 lähtijöitä oli seitsemän. Ennakkoon odoteltiin, että luokkavoittotaistelu olisi ”kahden miehen kauppa”. Kuhmoisten jälkeen Matti Jaatiselta odotettiin ”vauhdin kohennusta” ja Samuli Kiiskiseltä ”uutta yritystä Jaatisen kaatamiseksi”. Ei se sitten mennytkään niin.

Tomi Vanhatalo ilmaantui mukaan historic-ralliin, eikä mies ns. kuvia kumarrellut. Pohja-aika ykköselle, noin 20 km:n pätkälle, 14,6 sekunnin turvin ennen Tommi Ilvosta tuli hieman puskista. Jaatinen oli kolmas jääden pohjista 17,9 sekuntia ja Kiiskinen viides 24,3 sekuntia jääneenä. Väliin mahtui vielä Sami Saari. Harri Eerolakin jäi noin puoli minuuttia.

Vajaan 15-kilometrisellä kakkosella Vanhatalo teki saman tempun; pohjat. Kiiskinen tokeni ykköspätkän tappiosta ja oli toinen, eroa Opel-mieheen kertyi 9,1 sekuntia. Ilvola oli jälleen Jaatista nopeampi 6,5 sekunnin erolla. Eerola oli vaikeuksissa, eroa kärkeen yli 11 minuuttia.
”Oltiin hangessa kahdeksan minuuttia ainakin. Keula jäi penkkaan kiinni. Oltiin poikittain onneksi niin, että muut mahtuivat ohi”, kertoi Eerola.
”Onneksi oli lapio mukana”, huuteli kartturi Kirsi Kuismanen kabiinista.

Huoltotauolla Jaatinen lienee syönyt hieman ”käärmesoppaa”, sillä pohjat kolmoselle 1,4 sekunnin erolla Ilvoseen kirjattiin karkkilalaiselle. Vanhatalo jäi 2,7 sekuntia. Kolmonen oli kisan lyhin pätkä, noin 13 km.
”Tulos on välillä tämmöinen, kun rämmitään tuommoista karmeaa ratakiskomaista uskomatonta tietä. En minä ainakaan pystynyt ajamaan yhtään kovempaa”, selvitti Jaatinen.
”Auto hyppii laidasta laitaan ja on menossa hankeen heti, kun nostaa vauhtia. Kolmosella yritettiin vähän ajaa, ja päästiinkin parempaan vauhtiin. Varovasti otettiin silti vielä pienellä osuudella. Aika oli ihan jees. Vikalla pätkällä päätettiin, että koetetaan hyökätä. Vanhatalo meni tänään menojaan, sille ei ois tänään mahdettu mitään.”
”Vika pätkä lähti hyvin, tie oli mieluinen, ajolinjoja pystyi käyttämään, rengas piti hyvin ja kaikki oli just sellaista, mistä mä tykkään. Sit puolessa välissä tuli spooria ja risteys. Mikko sanoi, ettei se nähnyt missään ennakkomerkkiä, enkä nähnyt minäkään. Tultiin vielä kohdemerkille täysiä, ja sit jarrut kiinni ja yritin vielä kääntää. Lopulta keula edellä mentiin hankeen eikä tullut millään pois ennen kuin porukka auttoi. Loppupätkä tuli hyvin.”

Vanhatalo johti ennen viimeistä pätkää jo yli 40 sekunnilla, mutta tästä huolimatta teki vielä 25-kilometriselle 11 sekunnin pohjat ennen Jaatista. Kiiskinen ja Eerola seuraavina. Ilvola keskeytti viimeiselle, samoin Saari.

Tomi Vanhatalo Opel Asconalla voitti luokan ja samalla luokkien 1–18 yleiskilpailun 43,4 sekunnin erolla Jaatiseen. Kiiskinen oli kolmas molemmissa, eroa Jaatiseen jäi 7,3 sekuntia. Luokkaan 14 tuli siis yleiskilpailussa ”kolmoisvoitto”. Seuraavat sijat menivät luokalle 11 järjestyksessä: Karjalainen, Tikanmäki ja Kanerva. Allinen (lk 9), Fonsell (lk 12), Putila (lk 13) ja Laakso (lk 17) mahtuivat vielä kympin sakkiin.

Tomi Vanhatalo ei liikoja maalissa tuulettanut, vaikka tulos olisi sen kyllä sallinut.
”Me lähdettiin kyllä hakemaan hyvää tulosta, mutta ei me kyllä uskottu, että me tällaiseen pystytään”, paljasti Vanhatalo.

”Ajateltiin, että vielä veresteltäisiin muistoja, kun viime vuonna ei ajettu yhtään kisaa ja sitä edeltävänä vuonna pari. Haettiin vauhtia ajamalla alkutalvesta testimielessä Tikkakoskella, Keuruulla ja Leivonmäellä. Voi siis sanoa, että ihan huolella valmistauduttiin. Leivonmäellä viikko sitten autosta hajosi perän jatke ja perinteiseen tyylin auto kasattiin tänne edellisenä iltana.”

”Kahden pätkän jälkeen tauolla katseltiin vähän epäuskoisina tuloksia. Kolmosella ajaminen ei oikein onnistunut, nelosen loppu tuli taas mukavasti. Kiitos hienoista teistä Savonlinnaan”, toivottaa Vanhatalo kartturinsa Tuomo Hietalan kanssa. 

”Hietala palasi 20 vuoden tauon jälkeen harrastamaan auton sisäpuolelle, kiitos tutustumislisenssin.”
-kk

Pistetilanne osakisan 2/7 jälkeen:

Historic -> 1981
Kuljettajat:
1. Matti Jaatinen NHD lk 14 Volvo 242 pisteitä 23
2. Jyrki Putila LeppävirtaRT lk 13 Volvo 242 pisteitä 21
3. Samuli Kiiskinen JoeUA lk 14 Volvo 242 pisteitä 20
4. Harri Eerola AnkUA lk 14 Ford Escort RS 2000 pisteitä 17
5. Keijo Hållfast HRF lk 12 Starlet pisteitä 12
5. Petri Fonsell THU-Team lk 12 Starlet pisteitä 12
5. Tomi Vanhatalo HRCF lk 14 Opel Ascona B pisteitä 12
8. Tommi Ilvola KuortUA lk 14 Opel Ascona B pisteitä 10
9. Pekka Vitikainen VarkUA lk 14 Opel Ascona B pisteitä 8
10. Sami Jaakkola HRCF lk 12 Starlet pisteitä 1
10. Vesa Glad NokUA lk 13 Starlet pisteitä 1
10. Timo Kuukka RiiUA lk 14 Volvo 242 pisteitä 1
10. Sami Saari PR-Rac lk 14 Volvo 242 pisteitä 1

Kartturit:
1. Mikael Lagerström LvUA lk 14 pisteitä 23
1. Osmo Huovinen LeppävirtaRT lk 13 pisteitä 23
3. Juha Loimaa JoeUA lk 14 pisteitä 20
4. Kirsi Kuismanen AnkUA lk 14 pisteitä 17
5. Petri Pimiä HRCF lk 12 pisteitä 14
6. Tuomo Hietala HRCF lk 14 pisteitä 12
7. Onni Pitkänen KuortUA lk 14 pisteitä 10
8. Jyrki Kinnunen KUA lk 14 pisteitä 8
9. Jussi Syväranta LahUA lk 12 pisteitä 1
9. Kirsi Helasmäki-Glad NokUA lk 12 pisteitä 1
9. Tatu Koskinen LopUA lk 14 pisteitä 1
9. Petteri Palohalme HRCF lk 14 pisteitä 1


Historic Rally Club Finland ry, Copyright (c)2017, All Rights Reserved.
Osumalaskuri: 4001467