Uutiset

Maanantai, Helmikuu 21, 2022, 15:40

Luokassa 9 pari Petri Pesu-Urpo Kivirinta Escortilla ajoi heti ykkösellä ulos, joten Niko Allinen jäi Toni Sinkkosen kanssa jäljelle. Allisen veljekset menivät tuttuun tapaansa menojaan ja voittivat.
”No, tuloshan on hyvä”, sanoivat pojat maalissa.
”Luulimme jo, ettemme pääse reitille ollenkaan, kun auto stumppasi tähän lähtö/maalialueelle vähän ennen meidän vuoroamme. Onneksi Pesun porukka antoi meille virranjakajan pyörijän ja päästiin kisaan mukaan.”

”Ei ollut haittaa ohitettavistakaan, hyvin meni. Eteen sattui yksi auto, ja huonolla tuurilla juuri pikkutiellä. Luokkatulokseen sillä ei ole merkitystä, mutta ilmeisesti luokkien 1–18 yleiskilpailutuloksissa yksi sija menetettiin. Nyt kun sieltä kärjestä moni jätti kesken, meilläkin olisi pikkuautolla ollut mahdollisuuksia päästä pisteille luokkatuloksen lisäksi.”

Toni Sinkkonen-Arto Saarilahti Datsun 100 A:lla nappasivat jälleen toiseksi korkeimmat pisteet.

Luokassa 10 Esa Laine-Anssi Härkönen Twincam Escortillaan saivat ajella rauhassa ainoana luokassaan, kun Sami Taskinen keskeytti jo ykkösen jälkeen. Keskeytysilmoituksessa lukee tekninen vika. Ykkösellä Taskinen vietti lähes kolme minuuttia kauemmin kuin Laine, ja jätti sen jälkeen keskeytysilmoituksen.
”Ykkösellä pari sataa metriä ennen maalia ajettiin hankeen. Ihan kuljettajan oma vika. Lunta oli konehuone täynnä, hihnakin siinä meni. Päästiin vielä kakkosellekin, kun siirtymä oli niin lyhyt. Siellä leikki sitten loppui tekniseen vikaan”, selvitti Taskinen.

Esa Laine oli tyytyväinen kisan jälkeen päiväänsä.
”Kiva oli nyt ajaa omaa kisaa, kun noita nuoria miehiä ei molemmilta puolilta ole pyrkimässä ohitse, eikä tarvitse ”taskuissa” odotella, että pääsevät muut ohi”, kertasi Laine ja kiitteli järjestäjää, kun oli pistetty lisäminuutteja ”taktisiin” väleihin.

Luokassa 11 kävi myös pieni kato. Kun tuli tieto Taskisen keskeytyksestä, tuli myös tietoa, että Kanervalle tuli ykköseltä huono aika ja että Joonas Kolehmainen keskeytti vetoakselin pettämiseen ja että Ilpo Hietanen oli rajusti kaatanut. Mitä ihmettä?

”Bensaa ei vaan tullu kaasareille ja sit ajettiin ne kaksi ekaa pätkää … ihan pieleen ne menivät. Kaksi viimeistä meni taas niin kuin pitääkin, kun pohja-ajat niille saatiin tehtyä”, kertasi Kanerva.
”Eihän se riitä nyt mihinkään, mutta lämmittäähän se mieltä.”

”Paha tilanne oli, kun mie väistin vilkun kanss’ kun Ilpo tuli takaa. Se lähti urista ylös ja nokka-perät ja katon kautta meidän eessä nurin. Mie en tajunnut edes pysähtyä, vaan jatkettiin matkaa, toivottavasti kaikki on heillä hyvin”, pohti Kanerva maalissa.

Kysytäänpä samasta tilanteesta enemmän Ilpo Hietaselta itseltään.
”Juu, kaikki hyvin. Ei se tosiaan mikään ulosajo ollut, vaan pelkkää h…etin huonoa tuuria. Kanervalla oli ongelmia auton kanssa, mutta hienosti hän laittoi vilkun päälle ennen sellaista vasen-oikea-mutkayhdistelmää”, selvitti maanantaina Hietanen pajallaan, jossa jo oli vaihtanut auton etupään nivelet.
”Se vasen oli nopea ja vauhdikas mutka, vähän nostin ja päästiin hienosti ohi. Ajolinja oikeaan ei tietty ollut paras mahdollinen, vaan pyörät olivat löysällä ja pois urasta. Kun väänsin takaisin uralle, osui auto vallin reunaan ja tuloksena kaksi volttia katon kautta, ja auto jäi keskelle tietä.”
”Jos olisikin mennyt kunnolla pellolle hankeen, olisin vasta keväällä hakenut auton pois. Nyt on pakko tehdä sen verran hommia ennen huomista pohjoisen reissuani, että pojat pääsevät vaihtamaan kyljet ja katon”, tokaisi Hietanen.
”Onpahan kartturi Tomi (Hellgren) nyt sitten kokenut ensimmäisen kaatonsa.”

Hietasen kisa loppui noin 10 kilometrin ajon jälkeen. Myös Kuhmoisissa yleiskilpailun voittanut Joonas Kolehmainen joutui keskeyttämään, nyt vetoakseliongelman vuoksi.

Ykköspätkän kärkeen nousi näin Tommi Karjalainen ennen saabisti Tomi Tikanmäkeä, joka oli 4,8 sekuntia perässä. Kanerva perässä jo lähes kaksi minuuttia. Kakkosella Tikanmäki tykitti peräti 17,7 sekunnin pohjat ennen Karjalaista. Tauon jälkeen kolmoselle ja neloselle Kanerva ajoi pohjat. Täällä Karjalainen oli Tikanmäkeä nopeampi, joten viimeiselle lähdettäessä 4,5 sekunnin turvin luokkajohdossa.

Viimeisellä pätkällä oli mittaa 25 km. Kanerva ajoi sinne yli puolen minuutin pohjat. Karjalainen oli toiseksi nopein, Tikanmäki hävisi Karjalaiselle puolisen minuuttia. Riihimäen UA:n Karjalainen voitti luokan kartturinsa Toni Salon kanssa Volvolla vajaan 40 sekunnin erolla Tikanmäkeen.

Tikanmäki oli tyytyväinen maalissa. Luokkien 1–18 yleiskilpailussa sijoitus on peräti viides.
”Kivaa ränniä oli ja tosi kiva reitti. Ja aina tuntuu menevän paremmin, kun on nainen kartturina”, hehkutti Tikanmäki maalissa.
”Tässä autossa ei oikein ole voimaa. Autossa on viimeinen Saabin tehdastallin vuonna -78 tehty moottori. Tää oli Claude Kopterin 33 vuotta tallissa. Tää on näin todella ihan aito historic-auto, tässä ei oo mitään nykyajan viritystietämystä. Kaikkiin näihin nähden ihan hyvin meni täällä ja Kuhmoisissakin.

”Reitti oli kyllä vaativa. Ihan reikä päässä ei pystynyt ajamaan”, totesi Tikanmäki monen kärkikuljettajan kohtaamista ongelmista.”

Kanerva kavensi eroa luokan kärkeen peräti noin minuuttiin. Sijoitus luokkien 1-18 yleiskilpailussa oli kuudes.
-kk

Pistetilanne osakisan 2/7 jälkeen:

Historic -> 1975 Top 10
Kuljettajat:
1. Niko Allinen KiuUA lk 9 Ford Escort 1300 GT pisteitä 25
2. Tommi Karjalainen RiiUA lk 11 Volvo 142 pisteitä 22
3. Esa Laine NHD lk 10 Ford Escort Twincam pisteitä 21
3. Tomi Tikanmäki NHD lk 11 Saab 96 V4 pisteitä 21
5. Toni Sinkkonen TamUA lk 9 Datsun 100 A pisteitä 20
6. Sami Taskinen HRCF lk 10 Ford Escort 1600 pisteitä 14
7. Petri Pesu LuuUA lk 9 Ford Escort 1300 GT pisteitä 12
7. Joonas Kolehmainen LopUA lk 11 Ford Escort RS 2000 pisteitä 12
9. Janne Kanerva AnkUA lk 11 Volvo 142 S pisteitä 11
10. Eero Kortelahti VeSa lk 10 Sunbeam Avenger pisteitä 10
10. Ilpo Hieteanen NuUA lk 11 Volvo 142 S pisteitä 10

Kartturit:
1. Marko Allinen KiuUA lk 9 pisteitä 25
2. Toni Salo RiiUA lk 11 pisteitä 22
3. Antti Härkönen HRCF lk 10 pisteitä 21
3. Essi Hostikka LprUA lk 11 pisteitä 21
5. Arto Saarilahti TamUA lk 9 pisteitä 20
6. Teppo Nummela OrSUA lk 10 pisteitä 14
6. Timo Heikkilä LopUA lk 11 pisteitä 14
8. Urpo Kivirinta RoRa lk 9 pisteitä 12
9. Raimo Hautalahti AL-Myrskylä lk 11 pisteitä 11


Historic Rally Club Finland ry, Copyright (c)2017, All Rights Reserved.
Osumalaskuri: 4001514