Uutiset

Maanantai, Helmikuu 21, 2022, 15:37

Wartburgilla tuttuun tapaan pari Jari Ohrankämmen–Petri Helmikkala oli taas luokan 5 nopein. Pieniä ongelmia oli myös, mutta voitto ei liene ollut uhattuna missään vaiheessa.
”Takavasen iskari varmaan meni poikki viimeisellä pätkällä. Vielä jokin käyntihäiriökin oli kolmosella, ja se vähän häiritsi myöhemminkin. Mutta hieno kilpailu oli”, raportoi Ohrankämmen maalissa.
”Pehmeäksi tiet vähän olivat menneet, sääolosuhteille ei kukaan tietty voi mitään. Mielettömän upeat pätkät.”

”Vähän ajoa häiritsi, kun luulin, että iskari on poikki. Ja ihan olin varma, että röykkyyn oli osunut. Kotona selvisi, että ei iskari ollutkaan mennyt, vaan takaovi oli sen verran raollaan, että röykyissä kolahteli”, tuli täsmentävää tietoa sunnuntaina kisan jälkeen.

”Oli harmillista, että kisaa edeltävällä viikolla oli pitkään suojasäätä. Erityisesti pikkutien osuudet olivat pahasti urilla jo meidän, pienillä numeroilla ajavillakin”, harmitteli Ohrankämmen.

Tätä samaa harmitteli myös Antti Heinänen, joka Tiia Mäenpään kanssa on liikkeellä Fiat 850 Specialilla.
”Spoorit häiritsevät ihan hirveästi tällaista, kapealla raidevälillä varustettua autoa”, myönsi Heinänen.

Kaksikko menetti runsaasti aikaa kolmosella auto spoorista suistui ojaan.
”Onneksi siinä oli vieressä talo ja paikalla yksi nainen ja kuusi rotevaa miestä. Nainen oli porukan aktiivisin, kertoi miehille mitä tehdä ja sit ryhtyi itsekin nostohommiin”, kertasi Heinänen.
”Auto oli pohjastaan kiinni, mutta saivat meidät irti eikä meidän tarvinnut edes autosta nousta. Hieno toimintaa, kiitos heille.”

Porvoon Seudun UA:n Timo Heinonen–Mikko Vuorinen nappasivat jo toistamiseen kakkossijan pisteet.

Luokassa 6 olisi ollut kiva nähdä taistelu luokkavoitosta Austin Cooperilla ajavan parin Veijo Hänninen–Petri Hänninen ja 1300-kuutioisella Escortilla ajavan parin Matti Leander–Jouni Suorsan kesken. Alku näyttikin lupaavalta. Hänniset nimittäin ajoivat 20-kilometrille avauspätkälle 8,4 sekunnin pohjat ennen Leanderia. Kakkosella Leander sai ”maistin päälle”, ja pohja-aika tuli 25 sekunnin erolla Hännisiin.
”Me jäätiin kakkosella paljon. Ei tällä autolla niissä lumitöppäreissä päässyt riittävästi etenemään. Kolmosella oli pistettävä yritystä päälle, ja pellollehan se meni. Ensin perä otti kiinni, käänsi keulan penkkaan ja sit lähti auto kaatumaan. Pieniä kosmeettisia vaurioita joudutaan seuraavaksi korjaamaan”, paljasti Veijo Hänninen.

Leander harmitteli myös pikkutieosuuksia.
”Ne oli ihan kauheita. Tää oli varsinainen selviytymistaistelu. Nelosen pieni tie oli paras, se oli paremmassa kunnossa. Muuten meni ihan ok”, raportoi Leander.

Jukka Eteläniemi kartturinsa Pasi Haatajan kanssa tulivat maaliin ja nappasivat toiseksi nopeimmat pisteet.

Luokassa 7 Juha Mäkitalo Alfa Romeo Alfettalla kartturinsa Jari Karhusen kanssa olivat selvä ykkönen. Kuhmoinen jäi miehiltä väliin, nyt pistepotti kasvoi 11 pisteellä, kun luokassa oli myös Ford Caprilla ajava pari Jari ja Pasi Honkalatva.
”Hieno kisa oli. Tykkään, kun pätkät ovat pidempiä, saa oikein ajaa”, kertoi muutakin kestävyysurheilua harrastava Mäkitalo.
”Talven aikana on entrattu autoa, ja kulkua oli taas mukavasti. Syksyllä auto oli aika loppu. Kuhmoinen jouduttiin perumaan, kun kasaushommissa öljyt ja vedet menivät sekaisin. Ja just ennen kisaa piti avata kone uudestaan.”
”Useampia joudun ohittamaan, mutta todella hyvin pojat antoivat tietä. Ei ollut haittaa yhtään heistä.”

Luokkaan 8 saatiin tälle vuodelle konkariparille Juha Berner–Jouni Tanninen kanssakilpailijoitakin, kun Valkealan UA:n Henry Kovanen ilmaantui historic-ralleihin. Ja vielä lisääkin, Savonlinnan kisan listalta löytyy pari Sauli Mahosenaho Volvo 122:lla kartturinsa Harri Kunialan kanssa. Berner toivotti kaikki tervetulleiksi mukaan.
”Kiva kun on enemmän porukkaa. Kyllä Henry (Kovanen) jo Kuhmoisissa näytti, että hän on meitä vähän ripeämpi, kun kaikki menee putkeen. Mutta ainahan täytyisi maaliin päästä. Meidän panssarivaunu pelasi taas hyvin, meillä ei ollut ongelmia”, jutteli Berner.

”Aika röykkyistä ja pientä oli Valiantia ajatellen, mutta viimeinen oli semmoista kivaa ajettavaa. Vaihtelevia pätkiä oli, mut aina ei ihan hauskaa.”

Harmittavasti Kovanen törmäsi teknisiin vaikeuksiin heti ykkösellä ja keskeytti.
”Tuli nesteet pihalle penkassa käynnin jälkeen”, viestitti Kovanen.

Mahosenaho selvisi maaliin asti ja sijoittui Bernerin jälkeen toiseksi. Mutkia on ollut miehellä matkassa, niin Savonlinnassakin.
”Kaasuttimet temppuilivat edelleen, vieläkään ei päästy kunnolla vauhtiin. Auto rakennettiin viime kesän Lahden historic-kisaan, mutta siellä jouduimme jo ekalla siirtymällä vaikeuksiin kaasareiden vuoksi. Ei saatu kuntoon edes, että olisimme voineet jatkaa seuraavana päivänä”, raportoi Mahosenaho.

”SU-kaasuttimet vaativat kunnolla toimiakseen asiantuntemusta, jota nyt onneksi olemme avuksemme saamassa. Odotan innolla sitä, kun päästään ajamaan ilman ongelmia.”
”Volvo Amazon on sen verran kapea auto, että Savonlinnassa piti ajaa vain toisen puolen pyörät spoorissa, muuten oli vaikeuksissa. Oltiin lisäksi vääränlaisilla renkailla liikenteessä, oletimme teiden olevan jääpintaisia, mutta lumisade muutti tilannetta”, harmitteli Mahosenaho.
-kk

Pistetilanne osakilpailun 2/7 jälkeen:
Historicit 1969 Top 10
Kuljettajat:
1. Jari Ohrankämmen HRCF lk 5 Wartburg pisteitä 25
1. Matti Leander HRCF lk 6 Ford Escort 1300 GT pisteitä 25
1. Juha Berner HyUA lk 8 Plymouth Valiant pisteitä 25
4. Jari Honkalatva JSAST lk 7 Ford Capri pisteitä 23
5. Timo Heinonen PoSUA lk 5 Fiat 850 pisteitä 21
6. Juha Mäkitalo EurUA lk 7 Alfa Romeo Alfetta 2.0 pisteitä 12
6. Veijo Hänninen SLUA lk 6 Austin Cooper S pisteitä 12
6. Henry Kovanen ValUA lk 8 Volvo 122 pisteitä 12
9. Antti Heinänen AL-Myrskylä lk 5 Fiat 850 Special pisteitä 11
10.  Jukka Eteläniemi P-HUA lk 6 Ford Escort 1300 GT pisteitä 10
10. Sauli Mahosenaho HRCF lk 8 Volvo 122 pisteitä 10

Kartturit:
1. Petri Helmikkala HRCF lk 5 pisteitä 25
1. Jouni Suorsa SuonUA lk 6 pisteitä 25
1. Jouni Tanninen HyUA lk 8 pisteitä 25
4. Pasi Honkalatva JSAST lk 7 pisteitä 23
5. Mikko Vuorinen PoSUA lk 5 pisteitä 21
6. Jani Karhunen EurUA lk 7 pisteitä 12
6. Petri Hänninen SLUA lk 6 pisteitä 12
6. Harri Kuniala HRF lk 8 pisteitä 12
9. Tiia Mäenpää AL-Myrskylä lk 5 pisteitä 11
10. Pasi Haataja EMSC lk 6 pisteitä 10
10. Teppo Söderström # pisteitä 10


Historic Rally Club Finland ry, Copyright (c)2017, All Rights Reserved.
Osumalaskuri: 4001658