Uutiset

Lauantai, Helmikuu 19, 2022, 18:54

Savonlinna-ralli tarjosi tällä kertaa yllätyksiä enemmän kuin kukaan osasi odottaa. Monet ennakkosuosikit putosivat pois taistelusta yksi toisensa jälkeen. Myös Jari-Matti Latvalan autokunnan poisjääminen vain päivää ennen kisaa harmitti. Maaliin asti selvinneet kilpailijat kuitenkin nauttivat Savonlinnan ympäristössä ajetuista erikoiskokeista, vaikka viikon kestäneen suojakelikauden ja runsaan lumen tulon vuoksi reitti ei parhaassa kunnossa lopulta ollutkaan.

Jyväskyläläinen Tuomo Hannonen kartturinsa Harri Minkkisen kanssa olivat tänään kilpailun nopein historic-pari. Vaikka Hannonen tunnetaan erittäin nopeana kuljettajana, oli hänen suorituksensa päivän nopeimpana kuljettajana sittenkin pienoinen yllätys. Kaksi- ja takavetoisella Fordilla kilpaileva Hannonen ei etukäteen uskonut mahdollisuuksiinsa kisassa, sillä etulyöntiasema luonnollisesti oli nelivetoisten autojen kuljettajilla Jari-Matti Latvalalla sekä samanlaisella Toyotalla ajavalla Rovaniemen Ville Ruokasella. Koviin vastustajiin Hannonen laski myös takavetoisella Ford Sierralla ajavan lappeenrantalaisen Ari-Matti Rikkisen.
”Lähdettiin oikeastaan tänne vain nautiskelemaan hyvistä teistä ja kivasta talvirallista. Ei ollenkaan katseltu ek-aikojakaan”, paljasti Hannonen maalissa.

Rallissa kun voi kaikkea aina sattua, todellakin tapahtumia Savonlinnassa riitti. Ensin jo ennen rallin alkua tuli tieto, että Jari-Matti Latvala oli edellisenä iltana joutunut perumaan kisansa. Näin Hannonen olisi voinut ruksata yhden vastustajansa pois listalta. Sen sijaan Ruokanen paineli menemään mallikkaasti. Pohjat kolmelle kisan neljästä erikoiskokeesta, joten ennen viimeistä pätkää rovaniemeläinen johti kisaa lähes puolellatoista minuutilla ennen Rikkistä, joka oli 20 sekuntia Hannosen edellä.

Viimeisen, päivän pisimmän noin 25-kilometrisen erikoiskokeen jälkeen Hannonen juhli kuin juhlikin kisan voittoa ja sai päivän nopeimman kuljettajan tittelin, kun teknisistä syistä Ruokanen ja Rikkinen keskeyttivät. Ruokanen voimansiirto-ongelmien vuoksi ja Rikkisen autosta meni laturin hihna poikki. Kakkoseksi ajoi Jari Latvala, eroa Hannoseen kertyi noin 73 ek-kilometrin aikana reilu minuutti. Teiskon UA:n Mikko Frilander-Jani Salonen sijoittuivat kolmanneksi.

Kova kato kävi ei-nuotittavienkin kilpailussa

Nuottiluokassa saa siis tutustua reittiin ennakkoon, HRT-luokissa 1–18 näin ei saa tehdä. Viime vuodesta lähtien näiden luokkien kesken myös kilpaillaan yleiskilpailussa, mikä ei ole muuten historic-kilpailujen tapa. Pisteitä kilpailijat keräävät luokittain eri kategorioissa.

Savonlinnassa jo heti ensimmäisellä erikoiskokeella, jolla oli pituutta noin 20 km, oli nähtävissä, että yllätyksiä kärkikuljettajien ja kympin sakin joukossa nähdään. Ensimmäisenä Top 10 -porukan leikistä poistui Kuhmoisissa voiton napannut Lopen UA:n Joonas Kolehmainen, jonka autosta katkesi vetoakseli. Luokassa 8 Henry Kovanen oli vaikeuksissa, aikaa tuhraantui 20 minuuttia liikaa. Sami Taskinen luokassa 10 menetti aikaa lähes kolme minuuttia ja keskeyttikin tekniseen vikaan jo ennen kakkosta. Nurmijärven Ilpo Hietanen ajoi rajusti ulos, Janne Kanerva taisteli kaasuttimen polttoaineensaantiongelman kanssa jne. Eikä usein voittoon asti yltänyt Matti Jaatinenkaan näyttänyt olevan normaalissa vauhdissa.

Mutta näinhän se on. Kun jotkut taipuvat, uusia tulee tilalle. HRT-luokkien päivän nopein oli Tomi Vanhatalo Opel Asconalla, mikä lienee ollut kuljettajalle itselleenkin melkoinen yllätys.
”Lähdettiin kisaan hakemaan hyvää tulosta, mutta ei me todellakaan uskottu tämmöiseen menestykseen”, myönsi Vanhatalo maalissa.
”Viime vuonna ajettiin yksi kisa, ja sitä edeltävänä vuonna ei yhtään. Siihen nähden tämähän oli oikein mieluinen tulos.”

Kestomenestyjä karkkilalainen Matti Jaatinen oli tällä kertaa toinen jääden voittajasta 43,4 sekuntia.
”En mä vaan pystynyt tänään ajamaan nopeampaa. Tiet olivat melkoista ratakiskoa, ei ollut meille helppoa”, tunnusti Jaatinen.
”Vanhatalo meni menojaan, hänelle ei tänään mahdettu mitään. Vikalla pätkällä kuitenkin yritettiin vielä iskeä. Puoleen väliin asti meni todella hyvin, mutta sitten sattui virhe ja ajettiin penkkaan. Tämä oli tänään tätä. Onneksi maaliin päästiin.”

Historic Rally Trophy -sarjan seuraava osakilpailu 3/7 ajetaan Kotkan ympäristössä toukokuun lopussa.
-kk

TULOKSIA:
Luokkavoittajat: Luokka 1: Reijo Halonen-Jarno Halonen PRCF Fiat 127; lk 2, 3 ja 4: ei osanottajia; lk 5: Jari Ohrankämmen-Petri Helmikkala HRCF Wartburg; lk 6; Matti Leander-Jouni Suorsa HTCF/SuonUA Escort 1300 GT; lk 7: Juha Mäkitalo-Jari Karhunen EurUA Alfa Romeo Giulia; lk 8: Juha Berner-Jouni Tanninen HyUA Plymouth Valiant; lk 9: Niko Allinen-Marko Allinen KiuUA Escort 1300 GT; lk 10: Esa Laine-Antti Härkönen HRCF Escort Twinam; lk 11: Tommi Karjalainen-Toni Salo RiiUA Volvo 142; lk 12. Petri Fonsell-Harri Haakanen THU-Team/TUA Starlet 1300; lk 13: Jyrki Putila-Osmo Huovinen LeppävirtaRT Talbot Sunbeam; lk 14: Tomi Vanhatalo-Tuomo Hietala HRCF Opel Ascona B; lk 15: Juha Selänne-Markku Haarala UAU Skoda Favorit 136 L; lk 16: Esa Lindroos-Anja Lindroos J-Äijät Toyota Corolla 1600 GT; lk 17: Markku Laakso-Markku Hoppania LamUA VW Golf GTI. Nuottiluokat: lk 20: Timo Pitkäniemi-Kirsi Holmberg Escort MK1; lk 21: Mikko Frilander-Jani Salonen TeisUA/EPUA Sunbeam Avenger 1600; lk 22: Tuomo Hannonen-Harri Minkkinen JyvUA/TullUA Escort RS; lk 23: Jari Latvala-Jarmo Mursula AlavUA/EPUA Celica 2000 GT-4. Tasanopeus: lk 24: Reijo Rintala-Antero Mannila HRCF/HRF Talbot Sunbeam. Classic F: lk 27: Kaj Forsberg-Antti Posti AnkUA/KotkaUA Starlet; lk 28: Tommi Huhtala-Sami Sulonen FoSUA Escort RS 2000. Kuplapaja VW: Kari Haapalainen Päij-HUA. BMW Ralli -sarja: Toni Parkkinen-Matti Hämäläinen LprRT.

 


Historic Rally Club Finland ry, Copyright (c)2017, All Rights Reserved.
Osumalaskuri: 4001468