Uutiset

Tiistai, Tammikuu 25, 2022, 16:25

Lapualainen Mika Alakoskela oli todella tyytyväinen mies Kuhmoisten Sora -rallin tasanopeuskisan voittajana maalissa. Tasanopeusluokan mestaruuden vuosina 2018 ja 2019 voittanut Alakoskela on sen jälkeen vaihtanut kartturia kahdesti eikä tuona aikana ole yltänyt mitaleille.

”Tämä on täydellinen kiitos meille itsellemme siitä valtavasta määrästä työtä, mitä olemme tehneet onnistumisen eteen”, paljasti Alakoskela.
”Kantapään kautta on totisesti oppia haettu ja saatu. Olemme pyytäneet neuvojakin ja saatu. Nyt tuntuu siltä, että olemme löytäneet oikeat konstit menestykseen.”

Seinäjoella asuva Risto Salonpää on aiemmilta vuosilta tuttu Jarkko Minnin autokunnasta. Hekin aikanaan voittivat mestaruuden, joten mestarisluokan osaamista pitäisi nyt urakalla Alakoskelan Opel Corsasta löytyä.
”Lähdimme Kuhmoisiin tavoitteena sijoittua neljän sakkiin. Kun kolmen pätkän jälkeen ajettiin huoltotauolle, kyselin tilannetta Ristolta. Mies tokaisi, että ollaan neljän sakissa. Siis neljäs, kysyin. Ei kun johdetaan”, vieläkin hämmästelen Alakoski kertasi tunnelmia.

Alakoski paljastaa, että jos kisaan lähtee harrastelijamaisesti vain ajelemaan, ei hyvää tulosta saa. Tavoitteita pitää olla, ja saa luvalla olla pettynyt, jos tavoite ei täyty.
”Yllätys oli suuri, kun yllettiin voittoon asti”, myöntää Alakoski, mutta painottaa voimakkaasti, että ovat yhteisiä toimintoja kehitelleet ja perusteellisesti yhdessä opetelleet. Nyt näyttää siltä, että jotain on opittu.”

”Viihdyn parhaiten, kun reitillä on paljon mäkiä ja mutkia, mitä enemmän, sitä parempi. Kuhmoisten tiet olivat valtavan hienoja, mitään muuta en aio paljastaa meidän kisastamme”, jutteli Alakoski, joka samalla kertoi, että Savonlinnan kisan he joutuvat jättämään väliin.

Alakosken autokunta oli tarkin pari neljällä erikoiskokeella, mutta viimeisellä Reijo Rintala–Antero Mannila pisti vielä pykälällä paremmaksi ajettuaan nelosella toiseksi parhaimman tuloksen. Vuoden 2021 mitalikolmikon; Jääskeläinen, Vesala, Rintala, sijoittuminen kärkeen Kuhmoisten pätkille ei tietenkään ollut yllätys, mutta Rintalan autokunta pääsi tähän joukkoon vasta kahdella viimeisellä erikoiskokeella.
”Huollon jälkeen saimme säädettyä laitteet kohdilleen, minkä jälkeen tulosta tulikin”, myönsi Rintala, joka oli tuloksissa kuudes.

Mielenkiintoista on myös nähdä, kuinka pari Raimo Kallio–Vesa Kauppinen Porschella menee Savonlinnassa. Kuhmoisissa kisan taisi pilata ykköspätkä, kun maastostakin kantautui huhuja, että pari saattoi käydä penkassa. Muilla pätkätulos oli haarukassa 2–5.

Noviisipari ylsi kuudenneksi

Pienoinen yllätys sen sijaan oli, että ykköserikoiskokeella luokan ”noviisipari” Pekka Stellberg–Risto Saarenpää Mercedes Benzillä ylsi peräti neljänneksi. Olipa pari kerran toinenkin, mutta 11:s sija neljännellä ek:lla pudotti parin lopulta kuudenneksi. Ei huono, sanoisi Jorma Uotinen.
”Todella hauskaa hommaa tämä on. Me ajoimme kännykkää käyttäen, eikä haitannut, vaikkemme ’vanhat ukot’ pieniä numeroita niin tarkkaan tärinässä näe lukeakaan”, myönsi Stellberg.

Stellbergillä ja Saarenpäällä on takanaan vasta yksi harjoituskisa ja nyt Kuhmoisten ”virallinen” tasanopeuskisa, ja miehet innostuivat kovasti lajista.
”Jostain syystä meillä laitteet saivat häiriöitä nelosen pitkällä pätkällä, jossa oli mittauspisteitä peräti 47. Olimme vasta sijalla 11. Nyt selvitetään ongelma, ja innolla lähdemme Savonlinnan kisaan. Suosittelen lämpimästi kaikille tätä lajia. Ei tartte turhia jännittää, kuten aikoinaan rallissa tuli tehtyä”, paljasti Stellberg, jonka autokunnan sijoitus Kuhmoisissa oli kuudes.

Erityisesti karttureilla riitti hommaa

Kuhmoisten kisa oli erityisesti autokuntien karttureille melko työläs. Haastattelujen perusteella töitä trippien ja laskentatoimien kanssa riitti yllin kyllin. Vuoden 2021 mestaripari Ari-Pekka Jääskeläinen–Risto Valkonen Golfilla kertoivat myös, että haastetta Kuhmoisissa riitti.
”Kolmas sija on meille oikea taisteluvoitto. Tällainen kisa on tasanopeusajon ’suolaa’, kun pitää pystyä nopeasti reagoimaan tilanteisiin ja yrittää ratkaista eteen tulevat pulmat. Kesti aika kauan ennen kuin saatiin trippi toimimaan oikein. Yksikään kisa ei ole samanlainen, mikä on oikein mielenkiintoista”, jutteli Jääskeläinen. Eroa voittajaan jäi 119,0 pistettä, mutta kakkoseksi ajaneeseen Vesalaan vain 8,1.

Viime vuoden hopeamitalistipari Jarmo Vesala–Jari Itäkodes jatkoi siitä, mihin viime vuonna jäivät. Kakkossijasta Vesala antoi ”täydet pisteet” kartturilleen, joka sai urakoida tällä kertaa.
”Jari teki tosi paljon töitä, jotta saatiin kaikki toimimaan kunnolla. Alkuosa kisasta oli aika tuskaista, mutta huollossa ’koordinoitiin’ laite uudelleen, minkä jälkeen oli helpompaa”, paljasti Vesala.
”Olemme tosi tyytyväisiä tulokseen. Ennen kisaa jo mietittiin, että josko meidän hyvä menestysputki oisi loppumassa. Todettiin, ettei aina voi hyvin mennä, voi joskus skäbäkin tulla.”
”Pakko myöntää, että ihan yli odotusten meni.”
-kk

V Kuhmoisten Sora -ralli 22.1.2022
Tasanopeusluokka

Tuloksia/Top 6
1. Mika Alakoskela-Risto Salonpää LapUA/EPUA Opel Corsa 103,60 virhepistettä
2. Jarmo Vesala-Jari Itäkodes HRCF Saab 99 virhepisteitä 214,50
3. Ari-Pekka Jääskeläinen-Risto Valkonen LMM VW Golf virhepisteitä 222,60
4. Raimo Kallio-Vesa Kauppinen LMM/HuuhaUA Porsche 944 virhepisteitä 347,80
5. Reijo Rintala-Antero Mannila HRCF/HRF Talbot Sunbeam TI 1.6 virhepisteitä 355,50
6. Pekka Stellberg-Risto Saarenpää LopUA/OriUA Mercedes Benz 190 E virhepisteitä 934,30

 

 


Historic Rally Club Finland ry, Copyright (c)2017, All Rights Reserved.
Osumalaskuri: 4001555