Uutiset

Maanantai, Tammikuu 24, 2022, 13:37

Kauden 2021 päätöskisassa tasanopeusluokassa ”vieraillut” HRCF:n Sami Jaakkola palasi Starletilla HRT-sarjaan, tällä kertaa luokkaan 12. HRF:n Keijo Hållfast ja kartturinsa Petri Pimiä eivät kauaa päässeet ”nauttimaan” kanssakilpailijasta luokassaan, sillä heti ykkösellä Jaakkolalle kirjattiin maksimiaika ja läpsäistiin vielä 30 sekuntia aikasakkoakin. Kakkosta kohti Jaakkola kartturinsa Jussi Syvärannan kanssa taivalsivat 8,5 minuuttia Hållfastille hävinneenä.

Tauolle kolmen pätkän jälkeen Jaakkolan autokunta vielä ”jaksoi”, mutta sen jälkeen pojat päättivät keskeyttää. Virallisesti syyksi kirjattiin ”muu syy”, siis ei ulosajo tai tekninen vika. Kilpailukeskuksessa ”tiedettiin”, että syynä lienee ollut motivaation puute. Kakkosella sekä kolmosella ajetut, noin puolen minuutin pohja-ajat kertoivat, ettei ero kärkeen kovin nopeasti hupene. Liekö myös Jaakkola käynyt ykkösellä hangessa, kuten niin moni muukin?
”Eihän me päästy kuin 700 metriä, kun sisäpenkka imaisi meidät syvemmälle hankeen. Siinä meni jo paljon aikaa. Kun päästiin jatkamaan, yritin ohittaa kiinni ajamaamme autoa, mutta se tilanne päättyi myös hankeen”, raportoi Jaakkola.

Luokassa 13 Jyrki Putila kartturinsa Osmo Huovisen kanssa olivat ainoa autokunta ja selviytyivät maaliin asti. He olivat luokkien 1–18 yleiskilpailussa sijalla 13. Heidänkin loppuaikaansa rasittaa 10 sekunnin aikasakko vilppilähdöstä EK:lla 4.

Ykköspätkä oli hankala myös luokan 14 kuljettajille. Ensin Samuli Kiiskinen Volvo 242:lla kartturinsa Juha Loimaan kanssa ajoivat pohjat. Tommi Ilvola Asconalla jäi seuraavaksi 17 sekunnin päähän. Heidän jälkeensä pätkälle startannut Harri Eerola hävisi Kiiskiselle 1,2 sekuntia. Sitten Timo Kuukka ajoi ulos, sai maksimit ja keskeytti pätkän jälkeen. Mitä tekisi Matti Jaatinen, joka starttasi Mikael Lagerströmin kanssa Volvo 242:lla luokkansa viimeisenä? Ei ajanut pohjia!

JoeUA:n Samuli Kiiskisen luokan pohja-aika piti, Jaatinen jäi yhdeksän sekuntia. Kun Jaatisen aikaa vertaa Joonas Kolehmaisen pohja-aikaan luokkien 1–18 kilpailussa, Jaatinen jäi peräti 19,6 sekuntia. Kiiskinen oli tullut hyvin, Kolehmaiseen jäi eroa tässä vaiheessa 10,6 sekuntia ja sijoitus yleiskisassa toinen.
”Ykkösen alussa pienen tien osuudella otin ihan liian varovasti. Autoja oli siellä penkassa vähän väliä, joten ajattelin, että täällä ei räyhäämällä mitään voiteta. Pätkän maalissa sitten hokattiin, että tämä oli ihan emämunaus. Hävittiin ihan hirveesti”, paljasti Jaatinen.

Jaatinen ”ryhdistäytyi” ja ajoi kakkoselle luokan pohjat. Kiiskinen jäi 2,4 sekuntia. Kolmosella Kiiskinen pystyi taas kasvattamaan eroa Jaatiseen, kunnes taas oli Jaatisen vuoro ajaa pohjat. Eroa ennen viimeistä pätkää oli Kiiskisen eduksi 3,9 sekuntia. Eerola oli kartturinsa Kirsi Kuismasen kanssa kolmantena, mutta ero oli kasvanut jo yli minuuttiin. Ilvola oli noin viiden sekunnin päässä Eerolasta.

Yleiskilpailussa Kolehmainen (lk 11) oli muita noin 40 sekuntia edellä. Kiiskinen oli kakkosena 44,2 sekuntia perässä, kolmantena olevalla Sami Taskisella (lk 10) oli Kiiskiseen eroa 0,6 ja Jaatisella Kiiskisen kakkossijaan 3,9 sekuntia ennen viimeistä pätkää.

Jaatinen ajoi noin 15-kilometriselle päätöspätkälle luokassaan 4,5 sekunnin pohjat ennen Kiiskistä. Yleiskilpailussa Jaatinen ei yltänyt tällä kolmatta sijaa paremmaksi, kun pohjat ajoi Taskinen ja kakkonen oli ylivoimaiseen voittoon menossa ollut Kolehmainen, joka hävisi Taskiselle 1,8 sekuntia.

Jaatinen voitti luokan lopulta 0,6 sekunnin turvin ennen Samuli Kiiskistä, josta voitaneen odottaa kunnon vastusta Jaatiselle jatkossakin. Nimittäin viimeisellä pätkällä Kiiskisellä oli hieman ongelmiakin.
”Pakosarja katkesi. Auto ei jaksanut sen jälkeen oikein nelosella enää mennä. Ja ajoin mie vähän penkkaankin”, paljasti joensuulainen, joka ajelee nyt Jussi Vuoren vanhalla autolla.
”Voi olla, että kakkosella auto sai kipeetä holtittomassa hypyssä.”

Kiiskinen kertoo Kuhmoisten kisan onnistuneen yli odotusten. Jokamiesluokkaa edelleen harrastava Kiiskinen aikoi ensin F-ryhmän puolelle kisaamaan, mutta innostui sitten auton hankinnan myötä vaihtamaan historicien puolelle.
”Olen ajanut vasta 6–7 rallia, enkä yhtään soralla. Nyt moottori on jo purettu ja pistämme pelit kuntoon Savonlinnaa varten”, paljasti Kiiskinen.

-kk

Pistetilanne osakisan 1/7 jälkeen

Historic -> 1981
Kuljettajat:
1. Keijo Hållfast HRF luokka 12 Toyota Starlet pisteitä 12
1. Matti Jaatinen NHD luokka 14 Volvo 242 pisteitä 12
3. Jyrki Putila LeppävirtaRT luokka 13 Volvo 242 pisteitä 10
3. Samuli Kiiskinen JoeUA luokka 14 Volvo 242 pisteitä 10
5. Harri Eerola AnkUA luokka 14 Ford Escort RS 2000 pisteitä 9
6. Tommi Ilvola KuortUA luokka 14 Opel Ascona B pisteitä 8
7. Sami Jaakkola HRCF luokka 12 Toyota Starlet 1300 pisteitä 1
7. Timo Kuukka RiiUA luokka 14 Volvo 242 pisteitä 1

Kartturit:
1. Petri Pimiä HRCF luokka 12 pisteitä 12
1. Mikael Lagerström LvUA luokka 14 pisteitä 12
3. Osmo Huovinen LeppävirtaRT luokka 13 pisteitä 10
3. Juha Loimaa JoeUA luokka 14 pisteitä 10
5. Kirsi Kuismanen AnkUA luokka 14 pisteitä 9
6. Onni Pitkänen KuortUA luokka 14 pisteitä 8
7. Jussi Syväranta LahUA luokka 12 pisteitä 1
7. Tatu Koskinen LopUA luokka 14 pisteitä 1

 


Historic Rally Club Finland ry, Copyright (c)2017, All Rights Reserved.
Osumalaskuri: 4001534