Uutiset

Tiistai, Lokakuu 26, 2021, 10:48

Vuoden 2021 mestariksi olivat jo ajaneet Ari-Pekka Jääskeläinen ja Risto Valkonen VW Golfilla. Tilanne oli selvä jo ennen viimeistä osakisaa, joten miehiä ei enää nähty Hartolan ympäristössä. Tai nähtiin, muttei autolla. Aiemmin Jääskeläinen on kertonut menevänsä penkalle katsomaan, miten muut ajavat.
”Jos vaikka oppisi jotain lisää”, myönsi Jääskeläinen.

Muut mitalisijat sen sijaan olivat vielä ratkaisematta, joten panosta viimeiseen kisaan oli riittävästi useammallakin parilla.

Alusta asti Jari-Pekka-rallin tasanopeusluokassa erottui kaksi autokuntaa. Jarmo Vesala-Jari Itäkodes Saab 99:lla sekä Reijo Rintala-Antero Mannila Talbot Sunbeamilla. Tiukkaa kisaa käytiin neljä erikoiskoetta, kunnes viidennellä Rintala onnistui paremmin ja vielä viimeisellä ”sinetöi” osakisavoittonsa. Hannu Sulonen-Kari Temonen Fiat 128:lla sekä Eero ja Eetu Juutilainen Audi Coupe quattrolla jäivät lopulta melko selvästi mitalien ulkopuolelle, joten jossiteltavaa mitalikolmikon suhteen ei tällä kertaa jäänyt.

Erikoiskokeella 1 Vesala ja Rintala nappasivat kärkipaikan 1,3 pisteen erolla. Pekka Kaipainen-Erkki Laakso VW Golfilla olivat kolmanneksi tarkin pari, eroa kärkeen peräti 52,7 pistettä. Neljäntenä listalla Juutilaiset, joilla pisteitä tuli Kaipaiseen verrattuna vielä 5,4 lisää.

Eero Juutilainen kertoi, että heillä ei ollut panosta kisaan, kun voittoon ei ollut mahdollisuuksia.
”Kisakin vielä alkoi heikosti, kun lähtöpaikka oli 80 metriä eri paikassa eikä me uskottu tätä”, paljasti Eero Juutilainen.
”Ajettiin vain pätkä läpi. Vähän se masensi, kun joka mittauspisteessä meille tuli aina viisi sekuntia ylimääräistä. Kärjessä on niin tiukkaa, ettei pieneenkään virheeseen ole varaa.”

Ilmeisesti ”masennus” oli hetkellistä, sillä Juutilaiset oli tarkin pari sitten kakkosella.
”Päätimme testata erilaisia asioita, kun siihen oli nyt mahdollisuus. Nautittavaa oli myös ajaa aivan pimeässä viimeinen pätkä lisävaloja käyttäen, fiilis oli tosi hieno.”

Juutilaiset sijoittuivat Jari-Pekka-rallissa neljänneksi 100 pistettä voittajalle hävinneenä.
”Ollaan kerran oltu sarjassa toinen ja kahdesti kolmansia, joten tästä on hyvä parantaa ensi vuoden sarjaan.”

Juutilainen muisteli tasanopeusluokan alkuaikojaan tuolloin 15-vuotiaan poikansa kanssa.
”Nyt ollaan viisi vuotta ajettu yhdessä. Alussa mentiin nopeustaulukon ja auton oman mittarin kanssa. Kehitystä ja oppia on tullut, ja laitteetkin vaihtuneet. Vaikkei sarjassa tänä vuonna pärjätty, lohdutti sentään vähän, kun voitettiin Jyväskylässä järjestetty Autoliiton tasanopeuskilpailu”, myönsi Eero.

Johtoasema vaihtui kakkossijaan

Jarmo Vesala lähti ”karttamies” Jari Itäkodesin kanssa tavoittelemaan osakisavoittoa, mutta kakkossijakin miehille kelpasi. Niillä pisteillä Saabilla ajava pari sijoittui sarjan loppupisteissä kakkoseksi.
”Alkuhan meiltä lähti oikein hyvin käyntiin. Hoksattiin mittamuutos lähdössä, kuten varmaan Rintalankin autokunta. Saimme heidän kanssaan nykäistyä pienen eron muihin jo heti alkajaisiksi”, paljasti Vesala.

Vesalan autokunta oli johdossa aina viidennelle erikoiskokeelle asti. Pieni ”kauneusvirhe” ek-tuloksissa tuli kakkosella ja nelosella, kun Juutilainen ja Rintala olivat Vesalaa tarkempia. Viitosella Vesala-Itäkodes epäonnistui sen verran, että Rintala nousi ohi ja lopulta voitti kisan.
”Ekan kierroksen kolme erikoiskoetta meni mallikkaasti ja toisen kierroksen ensimmäinenkin vielä. Sen jälkeen teimme pari, kolme virhettä, eikä sitä enää saatu paikattua”, tilitti Vesala.
”Valotkin meillä näyttivät ihan taivaalle, mutta ei se tällä kertaa pahemmin haitannut. Tavoite oli sijoittua vähintään toiseksi, jotta myös sarjassa ollaan kakkosia.”

”Kausi alkoi meillä nihkeämmin, mutta loppukaudesta alkoi homma onnistua. Mulla on huippumies kartturina, ja kun ajokin sujuu suht’ koht’, loppukausi meni putkeen.”

Virhepisteitä vain 77,90 keränneet Reijo Rintala ja Antero Mannila eivät virheisiin sortuneet. Voittomarginaali oli 7,3 pistettä Vesalan autokuntaan. Kolmanneksi sijoittunut pari Pekka Kaipainen-Erkki Laakso keräsi virhepisteitä 161,40 ja Juutilaiset 177,90.

Rintala oli tyytyväinen kisan jälkeen.
”Hyvin meillä meni. Erityisesti viimeinen pätkä pimeässä ja lisävalot päällä tarjosi vielä upean tunnelman. Reitti oli tosi hieno, vaikkakin tiet märkiä ja liukkaitakin”, kertasi Rintala.
”Kolmannen kerran ajettiin samoilla teillä tänä vuonna. Tällähän ei ole mitään merkitystä meidän luokassamme, sillä mittapisteet ovat kuitenkin yleensä täysin eri paikoissa.”

Myös Rintala antoi tunnustusta kartanlukijalleen Antero Mannilalle.
”Tasanopeus on tiimityöskentelyä parhaimmillaan. Ilman toista ei voi pärjätä. Me olemme jo niin kauan ajaneet yhdessä, että kommunikointi sujuu hyvin, ja Antero osaa itsekin tehdä tarvittavia korjauksia matkan varrella.”

Muitakin "kisakokemuksia"

Hannu Sulonen ja kartturi Kari Temonen joutuivat keskeyttämään ja samalla harmillisesti joutuivat luopumaan mitalitaistosta. Loppupisteissä pari kuitenkin sijoittuu viidenneksi.
”Jouduimme lähtemään kisaan lainatripillä, kun entinen tuli tiensä päähän. Syötettiin outoon laitteeseen väärin lukemia, joten meillä homma meni heti ihan pilalle. Virhepisteitä ropisi alusta asti niin paljon, että keskeytettiin”, tilitti Sulonen.

Starletilla ikäkauden 1981 osakisoissa ajava ja siinä jo maksimipisteet keränneenä Sami Jaakkola lähti kokeilemaan ”oikeaan tasanopeuskisaan” ja oli oikein tyytyväinen valintaansa. Jaakkola yhdessä tasanopeusluokassa ensikertalaisen kartturinsa Jari Lehtisen kanssa sijoittuivat Jari-Pekka-rallissa 10:nneksi.
”Koko ajan homma parani loppua kohden. Saimme kiitettävästi neuvoja muilta ennen starttia, ja vaikka kaikki ensin oli hämmentävää, meillä oli oikein mukava kisapäivä”, paljasti Jaakkola, joka tätä ennen oli osallistunut kerran yhteen harjoituskilpailuun.
”Laineen Ripan kanssa oltiin kisassa, joka käytiin tavallisen liikenteen seassa ja ikivanhoilla välineillä. Siitä se ajatus sitten lähti, että mennäänpä tasanopeusluokkaa kokeilemaan. Eikä ollut viimeinen kerta.”

 -kk

Pistetilanne osakisan 5/5 jälkeen:

Kuljettajat
1. Ari-Pekka Jääskeläinen LMM VW Golf 39 pistettä
2. Jarmo Vesala HRCF Saab 99 35 pistettä
3. Reijo Rintala HRCF Talbot Sunbeam 33 pistettä
4. Eero Juutilainen RUA Audi Coupe quattro 29 pistettä
5. Hannu Sulonen HRCF Escort 1600/Fiat 128 SC 28 pistettä

Kartanlukijat
1. Risto Valkonen LMM 39 pistettä
2. Jari Itäkodes HRCF 35 pistettä
3. Antero Mannila HRF 33 pistettä
4. Eetu Juutilainen AL-Helsinki 29 pistettä
5. Kari Temonen HRCF 28 pistettä


Historic Rally Club Finland ry, Copyright (c)2017, All Rights Reserved.
Osumalaskuri: 3621276