Uutiset

Maanantai, Lokakuu 25, 2021, 17:58

Nuottisarjan puolella jäi jännitettävää oikein kunnolla, kun neljännen osakisan jälkeen laskeskeltiin, että useammalla kuljettajalla on mahdollisuus mestaruuteen. Eikä siinä vaiheessa vielä voitu vahvistaa sitäkään, että Temmes-nimisellä paikkakunnalla lähellä Oulua asuva Toni Kemppainen Opel Kadett 1.3:llaan on nuottisarjan mestari mallia 2021.

Vasta Jari-Pekka-rallin ilmoittautumisen sulkeuduttua asia pystyttiin vahvistamaan. Muihin luokkiin ei sittenkään tullut niin montaa osallistujaa, että Kemppaisen valtaistuin olisi heilunut, saatikka kaatunut. Lahden yhdistetyissä nuottisarjan tuloksissa (EM ja kansallinen) Kemppainen on ykkönen ja siellä osanottajia luokassa 20 oli peräti 11 kappaletta. Yhteensä Kemppaisen loppupisteisiin laskettavissa kisoissa lähtijöitä oli yhteensä 26.

Mutta, mutta…. entä muut mitalit? Ottajia oli useampia, kun vain kaksi ensimmäistä osakisaa ajaneet Tuomo Hannonen (lk 22) ja Jari-Matti Latvala (lk 23) sekä luokkavoitot Lahdessa ja Urjalassa ajanut Antti Leponiemi "ilmoittautuivat" mitalitaisteluihin mukaan. Sekin oli tiedossa, että keskeytyksistä tai teknisistä ongelmista riippuen, mitalikolmikko saattaa olla ihan jotain muuta kuin jo nuo mainitut nimet.

Pisteet jaetaan tuttuun tapaan luokittain, tasatilanteissa tarkistetaan osanottajamäärä ja vasta sen jälkeen pistetään sijoitukset järjestykseen.

Luokassa 19 Teuvo Hämäläinen ja Pirjo Rosberg olivat jälleen mukana kuvankauniilla ja kisan vanhimmalla, kategoriaan ->1969 kuuluvalla Alfa-Romeo Giuliettalla liikkeellä. Kanssakilpailijoita ei luokassa ollut, joten luokkavoitto Porvoon seudun UA:n edustajilla.
”Päivä oli meille aika huima. Yhden kerran käytiin ojassakin heti kakkosella. Taisi olla noin 300 metriä lähdöstä, just kun saatiin vauhti päälle. Täytyy yleisöä viihdyttää ja näyttää 60-vuoden mallin auton kumpaakin kylkeä. Lähti spinnaamaan ja hirveeseen sladiin, kun oli vähän liikaa kyytiä. Aattelin, että kyllä se siitä, kun antaa vain lisää hanaa, mutta ei, spinnattiin. Keula tippui ojaan, ja yleisö tuli pukkaamaan meidät takaisin tielle”, selvitti Hämäläinen maalissa.

Luokassa 20 Kiuruveden UA:n Jussi Lappalainen on ollut tänä vuonna uusi tuttavuus, vaikka vanha kamu jo nuotittamattomissa luokissa.
Ei ollut yllätys, että Lappalainen voitti luokkansa, mutta että ero jäi alle minuuttiin, se ehkä oli. Selityskin taisi siihen löytyä.
”Meillä on ollut koko päivän vähän tehon puutetta. Ja sitten nelosen heti alussa meillä kaasuttimesta meni sisältä jousi poikki ja kaasu jäi aivan täysille. Ennen viitosta saatiin sitten vedettyä noita palautusjousia sen verran, että tyhjäkäynti on noin 4000 kierrosta, joten vähän vaikeaa on ollut ajaminen tämä loppupäivä. Ei tässä mitään. Ollaan maalissa, ja kivaahan meillä on ollut”, jutteli Lappalainen.

Eipä päässyt Harri Välimäkikään Jari-Pekka-rallia läpi ilman ongelmia. Mies kuitenkin kirjautti luokan pohja-ajan viitoselle, kun Lappalainen jäi kolmen sekunnin päähän taakse.
”Mielenkiintoinen päivä oli, kun kolmosella lähti öljyn mittatikku kaikkine päivineen irti lohkosta. Koko auto oli täynnä sitä öljynkatkua, ihmeteltiin siinä, että palaako tää vai mitä täällä tapahtuu”, kertasi Välimäki.
”Vielä viimeisellä pätkällä hävisi kaikki valot pilkkopimeässä. Kädellä sain pidettyä katkaisinta sen verran, että nähtiin ajaa viimeinen pätkä maaliin. Kaikki osakilpailut tällä kaudella kuitenkin maaliin, että täytyy olla tyytyväinen.”

Ilkka Pohjonen ja Arto Arola olivat Skodalla luokan kolmansia.

Ei mennyt kaikki niin kuin aavisteltiin

Luokassa 21 Kouvolan Seudun Antti Leponiemellä olisi mahdollisuus jopa himmeämmille mitaleille. Ennakkokaavailussa todettiin, että Leponiemi ja Jari-Matti Latvala luokkansa voitettuaan olisivat tasapisteissä samoilla osallistumispisteillä. Samoin osanottajamäärät olisivat samat. Näin ollen hopeamitali ”pujotettaisiin kummankin kaulaan”.

Leponiemi teki ”työtä käskettyä”. Pohjat kahdelle ensimmäiselle, kolmannella Timo Pitkäniemi pääsi yllättämään 1,6 sekunnin erolla, eikä Leponiemelle enää sen jälkeen aikoja saatukaan. Mies oli jäänyt Escort 1600:lla nelospätkälle. Syyksi kerrottiin vaihteiston rikkoutuminen.

Pitkäniemi kartturinsa Kirsi Holmbergin kanssa Escort Twincamilla peri johtopaikan Leponiemen keskeytettyä. Pitkäniemi johti luokkaa tässä vaiheessa 21,9 sekunnilla ennen Seppo Raittilaa.

Mikko Frilander lähti kartturinsa Tommi Järvisen kanssa kokeilemaan nuottikisaa. Ensimmäisellä kolmen erikoiskokeen kiepillä Frilander taisi totutella nuotteihin, mutta tauon jälkeen homma lähti ”pelittämään”. Nelosella Frilander hävisi Pitkäniemelle vielä 3,1 sekuntia, mutta ajoi viidennelle sekunnin luokkapohjat ja viimeisellä oli jo neljä sekuntia Pitkäniemeä nopeampi. Maalissa miesten ero kaventui 17,3 sekuntiin. Frilander sijoittui luokassa kakkoseksi.
”Hyvä päivä oli, ei ollut kauheesti teknisiä ongelmiakaan. Ei kait semmosta rallia olekaan, ettei olisi jotain teknistä ongelmaa. En mä muista, mitä kaikkea meillä oli”, tuumaili Pitkäniemi.
”Nyt täytyy kyllä muuten olla kisaan tyytyväinen, hyvä tulos, kun luokan voittaa.”

Sekavin miettein sen sijaan maalissa oli Frilander.
”Nuotista ajaminen vähän parani loppua kohden. Eka nuottikisa mulla ja eka kisa Tommilla (Järvinen) kartturinakin. Ei tämä nyt ihan helppoa ollut. Tommi teki itseasiassa nuotit ja mä tarkistin, ja sitten piti vielä osata kuunnellakin mitä luureista kuuluu”, purki Frilander kokemuksiaan.
”Olihan se nuotista sillä lailla mukavampi ajaa, kun tiesi, ettei edessä ole mitään pahempaa edessä. Vauhti ei kuitenkaan noussut, ehkäpä jopa hidastui. Se johtui kyllä siitä, että me ei vielä oikein luotettu toisiimme. Kivaa tämä on, katsotaan, jos vaikka ensi vuonna innostuttaisiin tosissaan.”

Kolmanneksi luokassa ajoi PR-Racingin Seppo Raittila Corollalla Jari Sissalan kanssa.
”Kiva kauden lopetus oli. Kahdella viimeisellä pätkällä oltiin vähän pulassa, kun lisävalot näyttivät ihan taivaaseen. Testattiin kyllä etukäteen, mutta asennuksessa tuli valojen kanssa pikku moka, minkä vuoksi käytiin vähän pihallakin vikalla pätkällä. Hyvin järjestetty kisa oli”, kehaisi Raittila vielä lopuksi.

Lada Samaralla Petteri Koskenala kartturinsa Tommy Nyholmin kanssa aloittivat kisan hyvin. Ekalla pätkällä toiseksi paras aika heti Leponiemen jälkeen. Leponiemeen tuli eroa 2,4 sekuntia, ja Raittila oli vain 0,1 sekuntia Koskenalaa hitaampi.

Kakkosen jälkeen Koskenala ei enää ehtinyt muiden vauhtiin. Eroa tuli lopulta yli minuutin verran, mutta sijoitus oli koko ajan siinä neljännen paikkeilla.
”Vaihteleva kisa oli. Välillä hyviä pätkäaikoja, välillä huonoja. Kun hävitään Samaralla noin 30 heppaa muille tehoissa, ihan hyvin meni. Ajettiin aivan uusilla kitkarenkailla, aivan jumalaton pito meillä oli. Ne toimi heti, ja kun ei ole niin kamalasta tehoa, ne kestivätkin hyvin”, paljasti Koskenala.

Lisää keskeytyksiä ja mitalistien nimet selville

Luokassa 22 Jyväskylän Tuomo Hannosella ja kartturina toimineella Harri Minkkisellä oli kanssa mahdollisuus nousta mitalitaistoon luokkavoitolla. Tasapistetilanteessa Hannonen oli kuitenkin porukassa heikoimmalla, kun osanottajia oli yksi vähemmän kuin muilla. Spekulointi kuitenkin loppui jo ennen kahta viimeistä pätkää, kun Hannonen joutui nelosen jälkeen keskeyttämään öljyvuotoon. Keskeyttäessään Hannonen oli luokan johdossa, noin 40 sekuntia Heikki Westerlundin edellä.

Martti Virolainen-Jukkis Kesseli olivat tässä vaiheessa puolisen minuuttia Westerlundia perässä, joten lammilaisen mahdollisuudet mitaleille vahvistuivat kummasti. Westerlund ja kartturinsa Hanna Valonen tekivät jälleen takuuvarmaa työtä. Maalissa se palkittiin luokkavoitolla sekä täysillä pisteillä. Pari on ajanut pisteille kaikissa osakisoissa ja nappaamalla kaksi luokkavoittoa kauden päätteeksi Manta-pari oli nousemassa sarjapisteissä kolmanneksi.
”Hienosti meni päivä, mutta nämä kaksi viimeistä pätkää oli kyllä myrkkyä pimeässä. Hämäränäkö on tällaisella 63-vuotiaalla hieman heikohko. Muuten oli hieno reitti ja kiva päivä, kun kaikki toimi.

Luokassa 23 olisi tarvittu vähintään seitsemän osallistujaa enemmän Jari-Pekka-ralliin. Kuusi enemmän olisi vienyt Jari-Matti Latvalan luokkavoiton turvin Kemppaisen kanssa tasoihin, myös osanottajamäärävertailussa, minkä jälkeen mestaruus olisi jaettu tämän kaksikon kanssa. Tämä tilanne tosiaan selkiytyi heti ilmoittautumisten jälkeen, vain neljä autokuntaa ilmoittautui luokkaan. Eikä isä-Jarikaan ollut mukana.
”Jari ei oikein tykkää lähteä rallin nuotitukseen näin aikaisin ja heti sitten kisaan. Hän haluaa rauhassa keskittyä, joten hänelle sopii parhaiten se, että nuotitetaan perjantaina”, selvitti Jari-Matti tilannetta.

Jari-Matti ja kartturina toiminut Juho Hänninen ovat kahdesti olleet HRT-kisoissa tänä vuonna mukana; Ähtärissä ja Korpilahdella. Luokkavoitto Jari-Pekassa nostaisi heidät mukaan mitalitaistoon, mutta tällä kertaa kisa käytäisiin himmeämmistä mitaleista. Jari-Matti lähti kertomansa mukaan vain nauttimaan ajamisesta sekä viihtymään rennossa ja mukavassa seurassa.
”Oli oikein mukava ajaa. EK:lla 3 meinasi vähän ote livetä. Mulla oli kolme tilannetta samalla erikoiskokeella. Juteltiin just Juhon kanssa, että meillä oli yhdellä pätkällä enemmän tilanteita kuin koskaan mitä ollaan Celicalla ajettu”, naureskelivat pojat maalissa.
”Mä yritin vain jarruttaa ihan liian myöhään, enkä saanut autoa pysähtymään, joten ne paikat meinasi tulla ikään kuin yli. Ei me mitenkään verrata itseämme muihin, vaan ajamme kilpaa lähinnä itseämme vastaan. Yritämme katsella, mihin me oikein pystytään ja missä voitaisiin ajamista parantaa ja saada meitä nopeammaksi. Analysointi on meistä kivaa.”

”Se täytyy vielä sanoa, että mä tykkään tosi paljon näistä historic-kisoista. Näissä on rento fiilis ja rento aikataulu verrattuna MM-ralleihin, joissa on kauhea hässäkkä koko ajan.”

Ensi vuoden MM-kalenteria kun vertaa historic-kisojen aikatauluun, näyttää harmillisesti siltä, että tallipäälliköllä taitaa olla liian paljon muita kiireitä.
”Kemppaisen Tonille onnittelut mestaruudesta, hän ajoi todella hienosti”, lähetti Jari-Matti terveiset.

Jos oli Latvala selvä ykkönen, oli Ari-Matti Rikkinen Sierra Cosworthillaan yhtä selvä kakkonen. Lappeenrantalaiselle tullut tappio, puolisen minuuttia erikoiskoetta kohden, kasvatti Latvalan voittomarginaalin lähes kolmeen minuuttiin.
”Tätä kakkossijaa tietty odotettiinkin. Harmi, että Hannoselta jäi kesken, meillä oli hyvä keskinäinen kisa menossa. Eka pätkä jouduttiin ajamaan ’pimeänä’, kun oli kuulokkeiden keskusyksikön kanssa ongelmia. Ei tullut nuotti läpi. Muuten oli ihan mallikas päivä. Ekaa kertaa ajoin tällä autolla lisävalojen kanssa, yllättävän hyvin näyttivät ja hyvin tultiin”, tilitti Rikkinen.

Kolmanneksi luokassa Mersulla ajaneet Teemu ja Mervi Koivisto sijoittuivat luokassa kolmanneksi. Jari Hyvärinen-Jarno Ala-Turkia Volvo 164E:llä keskeyttivät viitosen jälkeen jarruvian vuoksi.

-kk

Pistetilanteet osakisan 5/5 jälkeen

Kuljettajat
1. Toni Kemppainen SiiMU lk 20 Opel Kadett 1.3 D pisteitä 39
2. Jari-Matti Latvala AlavUA lk 23 Toyota Celica pisteitä 39
3. Heikki Westerlund LamUA lk 22 Opel Manta 2.0 pisteitä 36
4. Ari-Matti Rikkinen LprUA lk 23 Sierra Cosworth pisteitä 34
5. Klaus Wilkman HRCF lk 21 Sunbeam Avenger 1600 GT pisteitä 34

Kartturit
1. Juho Hänninen SLUA lk 23 pisteitä 39
2. Hanna Valonen HeiUA lk 22 pisteitä 36
3. Riikka Hokkanen AL-Kangasniemi lk 21 pisteitä 34
4. Kirsi Holmberg Päij-HUA lk 20 pisteitä 33
5. Panu Kleimola KokUA lk 20 pisteitä 31


Historic Rally Club Finland ry, Copyright (c)2017, All Rights Reserved.
Osumalaskuri: 3621354