Uutiset

Maanantai, Lokakuu 25, 2021, 15:59

Historicien ikäkategorian ->90 osanottajamäärässä on ollut hieman vaihtelua. Ähtärissä ja Korpilahdella osallistujia oli enemmän, mutta loppuvuoden kisoista mm. useampia Skoda-kuljettajia jäi pois, joten määrät per kilpailu keikkuivat siinä 10 autokunnan paikkeilla.

Luokassa 15, jossa alkukaudella ajettiin sisäisesti myös ns. Skoda-mestaruudesta, oli Jari-Pekka-rallissa kolme autokuntaa. Näistä yksi pari, Juha Selänne-Markku Haarala, oli Favoritillaan sentään liikkeellä.

Asko Aalto Suzuki Swiftillä pisti pohjat ykköselle, Selänne jäi 3,3 sekuntia ja Kimmo Taskinen Esko Häkkisen kanssa Wartburgilla yli 20 sekuntia. Selänne ryhtyi kakkosella sitten ajamaan ja kellot pysähtyivät 6,1 sekuntia aiemmin kuin Aallolle.

Kolmosella Aaltokin yltyi uudelleen vauhtiin, nyt oli Selänteen vuoro jäädä toiseksi, ero oli 7,2 sekuntia. Taskinen jätti kisan kesken kolmoselle kannentiivisteen pettämisen vuoksi.

Kun tauon jälkeen lähdettiin uudelle kolmen pätkän kiepille, Selänne onnistui 3,9 sekunnin turvin nappaamaan pohja-ajan nimiinsä. Näin ollen miehet lähtivät Aallon johtaessa neloselle 0,5 sekunnin erolla toisiinsa. Aalto täräytti vielä viitoselle 1,9 sekunnin pohjat, mutta sitten ”laulu loppui” siihen. ”Auto hyytyi”, luki keskeytysilmoituksessa. Selänne sai vain kruisailla viimeisen pätkän.
”Tiukkaa sekuntitaistelua oli niin kauan kuin sitä kesti. Luokkavoitto tietty nyt tuli, kun muut keskeyttivät. Kytkin luistaa, toivottavasti saadaan auto kärrylle vielä”, sanaili Selänne.

”Keli oli vaikea, ja alla oli ihan sileät pyörät, joilla on ajettu monet vuodet. Ennen kuin tänne lähdettiin, olin vuorokautta aiemmin vielä Unkarissa katsomassa EM-rallia. Viime yönä ei tullut nukuttua yhtään, yhden aikaan yöllä vasta tultiin Suomeen”, kertasi Selänne lähtökohtiaan Jari-Pekka-ralliin.

Skoda-sarjan puuhamiehenä Selänne harmittelee, kun alkuinnostuksen jälkeen väki väheni.
”Jos ei tule Skodia, ajellaan Markun kanssa Peugeotilla. Pistetään tämä Skoda vaikka vuokralle ensi kaudeksi.”

Luokassa 16 Pohjankyrön UA:n Jukka Virtanen kartturinsa Asko Kujalan kanssa nappasivat Corollallaan kauden kahdesta ensimmäisestä kisasta jo täydet pisteet. Lahdessa Virtanen ei ollut ja Urjalassa Riku Niemenmaa Ladalla pääsi yllättämään, joten mestaruustaiston kannalta vain luokkavoitto kelpasi. Ja vähän esteenä oli vielä Selänteen pistemäärä, sillä luokkavoitolla mestaruus ratkaistaisiin lähtijöiden määrällä.
”Ihan hyvä päivä oli. Viimeisellä pätkällä ei oikein nähty kunnolla, kun satoi lunta ihan kunnolla. Ihan kuin seinä olisi tullut eteen”, paljasti Virtanen.
”Samat renkaat meillä oli kuin kesälläkin, nyt ne on ajettu loppuun. Autokin on toiminut hyvin, vain öljyjä on vaihdettu, muuta ei ole tarvinnut tehdä.”

Ihan helpolla luokkavoittoa ei ollut Virtaselle tarjolla, sillä hyvin Lindroosien pariskunta Esa ja Anja pistivät kampoihin. Virtanen johti jo ennen viimeistä erikoiskoetta yli 20 sekuntia, mutta Lindroosit onnistuivat kaventamaan eroa, jota lopulta jäi 8,7 sekuntia.
”Ihan mukava päivä meillä taas oli. Ei noille nuorille miehille mahda mitään, mutta muuten ihan hyvä kisa. Kyllä pimeydestäkin oli vähän haittaa, mutta ei sitä eroa lopulta niin paljoa sitten jäänyt”, pohti Lindroosin Esa.

Mielenkiintoa herätti kovasti A-ryhmäläisellä Moskvitch AZLK 1600 SL -autolla ajanut pari Risto Sirro-Tomi Hellgren, joista kartturi on totuttu näkemään mm. Ilpo Hietasen Volvossa aiemmissa kisoissa. Ähtärissä kaksikko oli vielä mukana, mutta sen jälkeen Hietasta ei olla nähyt. Nyt Hellgren istui kuvankauniissa itäautossa ja kuljettajana Risto Sirro, joka on nelivetoisen Audin puikoissa viimeksi nähdyn Martti Sirron isä.
”50 vuotta sitten olen viimeksi ajanut rallia, Marcello Rallin. Auto oli samaa merkkiä ja samanvärinen silloin. Viime talvena sen verran ajoin, että osallistuin Joutsassa rallispecialiin. Saukkolan EK:lla kävin tänne ottamassa tuntumaa etukäteen”, paljasti Sirro.  
”Ei sitä mukamas ollut aikaa aiemmin, mutta nyt kun on pois työelämästä, tuli taas aikaa lähteä rallia ajamaan. Eikä kaduta yhtään, että lähdettiin. Kyllä me varmaan tullaan toistekin.”

Hienoa, kun olivat mukana. Eikä nyt katsota kellonaikoja, todetaan vain, että tämä kaksikko tuli luokassaan kolmanneksi.

Luokassa 17 Markku Laakso–Markku Hoppania olivat valitettavasti ainoa autokunta. Miehet kuitenkin tulivat maaliin, mutta olisivat tarvinneet yhden kanssakilpailijan voitettavaksi. Siinä tapauksessa Laakso olisi napannut pronssimitalin.
”Ihan ok meni. Tämä auto ei vain oikein jaksa mennä näin märällä kelillä. Vierintävastus tulee renkaalle niin kovaksi, ei voima yksinkertaisesti riitä. Lumisadekin haittasi viimeisellä pätkällä.”

Laakso ja Virtanen sijoittuivat vielä luokkien 1–18 yleiskilpailussa kympin sakkiin; Laakso oli 7:s ja Virtanen 10:s.

-kk

Pistetilanteet osakisan 5/5 jälkeen:

Kuljettajat *
1. Jukka Virtanen PoKyUA lk 16 Toyota Corolla 1600 GT pisteitä 39
2. Juha Selänne UUA lk 15 Skoda Favorit 136 L pisteitä 39 
3. Asko Aalto ESRC lk 15 Suzuki Swift GTI pisteitä 35
4. Esa Lindroos Jämsän Äijät lk 16 Toyota Corolla 1600 GT pisteitä 35
5. Markku Laakso LamUA lk 17 VW Golf 1800 GT pisteitä 35

Kartturit
1. Asko Kujala EPUA lk 16 pisteitä 39 **
2. Markku Haarala UUA lk 15 pisteitä 39
3. Jari Riihonen ESCR lk 15 pisteitä 35
4. Anja Lindroos Jämsän Äijät lk 16 pisteitä 35
5. Markku Hoppania LamUA lk 17 pisteitä 35

* Selänteen osallistujamäärään oli lipsahtanut virhe peruneen kilpailijan poisjäännin huomiotta jääminen

** Markku Haaralan sijoitus eroaa siksi Juha Selänteen sijoituksesta, kun Markku ajoi itse Korpilahdella. Hänelle siis lasketaan eri kisoista osanottajamäärä kuin Selänteelle, mistä syystä eroa tuli sen verran, että Markku jäi kakkoseksi karttureiden pisteissä.


Historic Rally Club Finland ry, Copyright (c)2017, All Rights Reserved.
Osumalaskuri: 3621271