Uutiset

Maanantai, Lokakuu 25, 2021, 13:59

Historicien ikäkategoriassa ->81 Sami Jaakkola kartturinsa Jasmin Hannusen kanssa Starletilla olivat jo maksimipisteeensä keränneet, eivätkä he enää Jari-Pekka-ralliin lähteneet. Jaakkola teki kiinnostavan ratkaisun ja lähti kokeilemaan ”siipiään” tasanopeusluokan oikean kisaan yhden harjoituskisan kokeneena ja kartturiksi lähti ensikertalainen, Heinolan UA:n Jari Lehtinen. Näin ollen kategoriamestaruus ei ollut omissa käsissä.

Luokassa 12 pari Keijo Hållfast-Petri Pimiä oli Starletillaan ainoa autokunta. Kisa oli lyhyenlainen, kun keskeytys oli edessä jo ykköspätkän jälkeen taka-akselin pettämisen jälkeen.

Luokan 13 kestomenestyjä Janne Lindberg kartturinsa Harri Ruokosen kanssa Golfilla sai seurakseen harvinaisia kanssakilpailijoita. Lindberg ei ole liiemmin luokkakilpailusta välittänyt, toki voitto siinäkin taitaa maistua. Mies on keskittynyt pääasiassa olemaan HRT-luokkien nopein kuljettaja.

Jari-Pekka-rallissakin voittomarginaali oli melkoinen, kun Lindberg oli noin 2,5 minuuttia nopeampi kuin kakkoseksi ajanut pari Jyrki Putila–Osmo Huovinen Talbot Sunbeamilla.
”Ei oikein tullut mitään, en tiiä mikä oli. Ajamisen puutetta varmaan”, pohdiskeli Putila.
”Vauhti ei vain tänään riittänyt, mutta tietä pitkin vaan tultiin, ei siinä mitään.”

Kolmanneksi ajanut Juha Korte Jere Nikkisen kanssa Escort 1600:lla oli maalissa 13,1 sekuntia hitaampana kuin Putila. Tosin Korten loppuaikaa rasittaa 40 sekunnin aikasakko myöhästymisen vuoksi.
”Päivä meni ihan kivasti. Sählättiin vähän, ja vastus oli sen verran kova, ettei voittoon ole mahdollisuuksia. Ajo meni muuten ok, mutta vähän pimeellä tökki.

Luokkien 1–18 yleiskilpailussa Janne Lindberg ja Matti Jaatinen kävivät kovan sekuntitaistelun aina viimeiseen mutkaan asti.
”Jaatinen voitti, kun meni viimeisellä meistä ohi. Kyllä me näillä lentokentillä yritettiin kaikkemme. Ihan hyvin tultiin, ei ollut mitään ylimääräisiä tilanteita missään, ihan ok. Keli oli meille vähän raskas, mutta kyllä me yritettiin tulla”, selvitti Lindberg.

Luokassa 14 Never Heard Driversien Matti Jaatinen ja Länsiväylän UA:n Mikael Lagerström lähtivät kisaan päämääränään vain ja ainoastaan voitto, ja jopa kaksi; luokasta ja yleiskilpailusta. Jaatisella oli pistetaulukossa ennen Jari-Pekka-rallia kaksi voittoa ja kaksi nollakisaa.
”Ähtärissä ajoin hankeen, Lahdessa meni autosta perä, ja nyt spinnasin eli meinasi koko homma kaatua siihen.”

Maalissa kaksikko huokaili tyytyväisinä autosta noustessaan.
”Huh, huh, en ole ikinä ajanut niin kovaa kuin tuossa viimeisellä pätkällä”, tunnusti Jaatinen.
”Nyt otettiin jo vähän riskejäkin, ja se kannatti ilmeisesti. Annoin mennä nyppyjen ylikin reilusti, vain toivoen, että menee suoraan.”

Jaatinen oli kahden pätkän jälkeen 14,4 sekunnin johdossa ennen Teemu Koivusta. Mies spinnasi sitten kolmosella, ja pohja-aika kirjattiin Harri Eerolalle 0,4 sekunnin erolla. Jaatinen kuitenkin voitti Koivusen 3,9 sekunnilla, joten tauolle tultaessa kolmen pätkän jälkeen Jaatisen johto oli 17,9 sekuntia. Eerola oli kolmantena 24 sekunnin päässä.
”Kolmosella oli semmoinen yleisörysä, jossa spinnauksen jälkeen peruuttelin ja ajelin vähän aikaa taaksepäinkin, kun heitin ympäri. Loppu tultiin maltilla.”

Jaatinen voitti luokkansa yli minuutilla ennen Teemu Koivusta, mutta siihen taidettiin kuulla hyvä selityskin.
”Ihan jees meni, muttei oikein tahdo nähdä mitään”, paljasti Koivunen maali-AT:llä, mutta nyt ei ollut ihan pelkkä ikänäkö syynä.
”Silmälasit hävis viime viikolla, se vähän haittaa tätä ajamista. En nähnyt siis oikein päivänvalossakaan, eikä toi pimeys nyt haitannut, yhtä huonosti näin koko ajan. Miinus kakkosen lasit parantaa kyllä näkemistä. Hyvin näemmä selvittiin, kun maaliin asti päästiin”, naureskeli Koivunen.

Harri Eerola ja Kirsi Kuismanen tulivat Escortillaan luokassa kolmanneksi, eroa Koivuseen jäi noin 20 sekuntia.
”Se kyllä tyydyttää, että ollaan taas maalissa”, paljasti Eerola maalissa.
”Ollaan tänä vuonna ajettu joka ikinen pätkä maaliin ja pisteitä kerätty jokaisesta osakisasta, eräänlainen saavutus sekin. En olisi uskonut tätä, kun kausi alkoi.”
”Ja ajoittain on ollut ihan hyvä vauhtikin.”

Pekka Vitikainen ja kartanlukija Tero Laitinen Varkauden UA:sta olivat ensimmäistä kertaa historic-rallissa.
”Tavoite oli päästä läpi, ja hyvinhän me päästiin. Ollaan tyytyväisiä. Treeniä pitäisi ajaa enemmän, että saataisiin vauhtia lisää”, jutteli Vitikainen, joka kertoi ajaneensa jonkin verran -90-luvulla.

Eroa voittajaan kertyi tällä kertaa vielä noin kolme minuuttia, mutta ei Vitikainen huonolle hävinnyt, kun Matti Jaatinen sentään oli koko porukan nopein.

-kk

Pistetilanne osakisan 5/5 jälkeen:

Kuljettajat
1. Matti Jaatinen NHD lk 14 Volvo 242 pisteitä 39
2. Sami Jaakkola HRCF lk 12 Starlet pisteitä 39
3. Janne Lindberg TerUA lk 13 VW Golf pisteitä 37
4. Harri Eerola AnkUA lk 14 Escort RS 2000 pisteitä 35
5. Keijo Hållfast HRF lk 12 Starlet pisteitä 32

Kartturit
1. Mikael Lagerström LvUA lk 14 pisteitä 39
2. Jasmin Hannunen lk 12 pisteitä 39
3. Harri Ruokonen TerUA lk 13 pisteitä 37
4. Kirsi Kuismanen AnkUA lk 14 pisteitä 35
5. Petri Pimiä AAU lk 12 pisteitä 32


Historic Rally Club Finland ry, Copyright (c)2017, All Rights Reserved.
Osumalaskuri: 3621475