Uutiset

Maanantai, Lokakuu 25, 2021, 10:45

Historicien ikäkaudessa ->1969 oli osanottajapulaa erilaisista syistä. Luokassa 5 on totuttu näkemään Jari Ohrankämmen Wartburgilla ja Antti Heinänen Fiat 850 Specialilla, mutta Hartolaan ei kumpikaan tähän luokkaan ilmaantunut. Heinänen kertoi jo Urjalassa, ettei Jari-Pekka-ralliin pääse hirvijahtiin lähdön vuoksi. Ohrankämmen teki sen sijaan ”taktisen liikkeen” ja ilmoittautui luokkaan 7 Saab 96:lla toivoen kerääväänsä enemmän sarjapisteitä. Ja näin sitten myös tapahtui.

Luokassa 6 Veijo ja veljensä Petri Hänninen ajoivat maaliin Austin Cooper S:llään. Miestä ei maalissa tuntunut yhtään harmittavan yli minuutin tappio luokan voittaneelle Matti Leanderille.
”Ensimmäinen kisa tänä vuonna, kun päästiin kunnolla ajamaan ilman murheita”, iloitsi Veijo.
”Miehet tässä ennemminkin olivat tänään ruosteessa, ei auto. Ei meitä isot tietkään haitanneet. Tämä on niin hyväkulkuinen menopeli, että täytyy väkisten jarrutella.”
”Ainakin miun”, lisäsi pilke silmäkulmassa Hänninen, joka tunnusti sitten vakavampana, että ”ajettiin vain nuo pisteet pois.”

Vuoden 2018 ikäkausimestari Matti Leander ja kartturinsa Jouni Suorsa voittivat luokan 1300-kuutioisella Escort GT:llään. Tänä vuonna Ähtärissä tuli tekninen vika juuri ennen lähtöä, ja mies nähtiin nyt vasta Hartolassa seuraavan kerran viivalla.

Hannu Sartovuo ja poikansa Teemu joutuivat Ähtärissä keskeyttämään, Korpilahdella ja Lahdessa tuli luokkavoitto, mutta Urjalassa sen verran kovempi ulosajo, että Hartolan kisa jäi väliin. Harmillisesti näin, sillä mahdollisuuksia oli vähintäänkin mitaleille.

Luokassa 7 oli mielenkiintoinen tilanne ennakkoon. Jari Ohrankämmen oli siis jättänyt tutun ”sotaratsun” eli Warren autotalliin ja vaihtanut menopeliksi oranssinvärisen 96 Saabin. Kiinnostavaa olisi nähdä, kuinka ylivoimaisesti aina Warrella luokkansa voittanut Ohrankämmen nyt pärjää ”vertaistensa” joukossa.

Olisi tietysti ollut vieläkin kiinnostavampaa, mikäli luokan vakiomenestyjät Bertil Lindholm ja Martti Sarastokin olisivat olleet mukana kisassa. Kummallakin tiettävästi auton kunnostustalkoita siinä määrin, ettei Hartolaan ollut mahdollisuuksia päästä.

Luokan 7 ”kärkiukkoihin” on aina kuulunut Alfa-Romella ajava, nykyään euralainen Juha Mäkitalo. Ennakko-odotuksena oli ilman muuta, että tiukka sekuntitaistelu tulee. Ei tullut. Ohrankämmen meni varovaisen alun jälkeen menojaan, ja maalissa eroa Mäkitaloon oli peräti melkein puolitoista minuuttia. Mitä ihmettä?
”Ei ollut oikein meidän päivämme tänään”, myönsi reilusti Mäkitalo maalissa.
”En tiedä oikein, mikä oli. Liukui kauheasti auto, ja raskaalta tuntui ja kaikkea…. ei vaan mihinkään päästy.”
”Ykkösellä meillä oli sentään vain 0,5 sekuntia eroa. Käytännössä tasoista lähdettiin jatkamaan kisaa. Jari taisi ajaa hiljempaa ekalla pätkällä, mekin saatiin sitten vauhtiin nostettua jatkossa, mutta Jari näköjään nosti vielä enemmän.”
”Ei meillä vaan tänään mennyt hyvin. Kun yleensä ajetaan Bernerin Juhan kanssa samoja aikoja, eikä nyt millään pysynyt hänen vauhdissaan. Raskas keli ja raskas auto, ja kolme vuotta vanhat renkaat. Toinen kierros oli pelkkää tuskaa. Oli spooria ja meillä matala auto, oli vaikeeta.”
”Fiilishän siinä sitten meni.”

Maalissa Ohrankämmen sen sijaan oli ”fiiliksissä”.
”Kiitos kysymästä, kyllä nyt hymyilyttää. Mutta kyllä me koetettiin kans tulla aika lailla. Varsinkin ensimmäisellä kierroksella me tultiin ihan tosissaan”, paljasti Ohrankämmen.

”Enemmän tykkään kyllä Warrella ajaa, on tää jonkin verran erilainen. Tämä on tallissa ollut vuosikaudet, nyt otettiin tämä taas käyttöön. Olen ajanut tällä noin viitisen vuotta sitten. Kun ekan kerran voitettiin hisse-sarjan mestaruus, ajoin kaksi kisaa tällä ja sitten Warrella viisi.”

”Mutta ensi vuonna ainakin aloitetaan taas Warrella, siitä en ihan äkkiä luovu.”

Ohrankämmenen taktiikka pistetaistelussa onnistui ja mies nappasi jälleen ikäkategorian mestaruuden.

Jari ja Pasi Honkalatva sijoittuivat Ford Caprillaan kolmanneksi puolisen minuuttia Mäkitalolle hävinneenä.
”Päivä meni muuten ihan ok, mutta pimeys ja vanhuus ei ole hyvä yhdistelmä”, paljasti Honkalatva.
”Viimeisellä näki paremmin, kun oli ihan pimeää, mutta edellisillä, hämärän rajamailla ei oikein nähnyt yhtään mitään.”

Luokassa 8 Juha Berner Plymouth Valiantillaan on useimmiten luokan ainoa osanottaja. Tänä vuonna sattui sentään Lahteen ja nyt Hartolaan toinenkin kilpailija mukaan.
”Kiva kun tuli nuori mies mukaan. Juttelin kaverin (Henry Kovanen) kanssa ja hän kertoi olevansa ekaa kertaa kisassa Amazonillaan. Näköjään pari ekaa pätkää meni tunnustellessa, mutta nopeasti poika tottui autoonsa ja rupesi ajamaan. Ihan pelimies hän on”, antoi Berner tunnustusta tulokkaalle.

Kahdella ekalla pätkällä Berner tosiaan ajoi pohjat ja eroa Valkealan UA:n Kovaseen ja kartturi Veera Mäkelään ehti kertyä jo 27,2 sekuntia. Pohjat seuraaville kolmelle kirjattiinkin Kovaselle ja ero ennen viimeistä pätkää oli Bernerin eduksi 21,1 sekuntia. Berner oli viimeisellä nopeampi, joten ero kasvoi lopulta 23,2 sekunniksi.

-kk

Pistetilanne osakilpailun 5/5 jälkeen

Kuljettajat
1. Jari Ohrankämmen HRCF luokka 5/7 Wartburg 353/Saab 96 pisteitä 39
2. Juha Mäkitalo EurUA lk 7 Alfa-Romeo Giulia pisteitä 37
3. Juha Berner HyUA lk 8 Plymouth Valiant pisteitä 37
4. Bertil Lindholm HRCF lk 7 Ford Cortina Lotus pisteitä 35
5. Veijo Hänninen SLUA lk 5 Austin Cooper S pisteitä 35

Kartturit
1. Petri Helmikkala HRCF lk 5/7 pisteitä 39
2. Anssi Puroaho KvanUA lk 7 pisteitä 37
3. Jouni Tanninen HyUA lk 8 pisteitä 37
4. Pentti Ritari HSTT lk 7 pisteitä 35
5. Petri Hänninen SLUA lk 6 pisteitä 35


Historic Rally Club Finland ry, Copyright (c)2017, All Rights Reserved.
Osumalaskuri: 3621404