Uutiset

Tiistai, Syyskuu 14, 2021, 11:36

Tasanopeusluokan mestaruuden varmisti pari Ari-Pekka Jääskeläinen–Risto Valkonen jo ennen Urjalan UA:n Mad-Croc Historic Rally -osakilpailua Akaassa. VW Golfilla kilpaileva pari oli ennen tätä kilpailua voittanut jo kolmesti ja osallistumispisteiden myötä johtaa 39 pisteellä.

Audilla ajava Eero Juutilainen poikansa Eetun kanssa eivät olleet muiden menojensa vuoksi Akaassa, joten heidän mitalin värinsä ratkaistaan Hartolan kisassa. Voittaessaan siellä he pystyvät kasvattamaan pistesaldoaan neljällä pisteellä. Tällöin pistemäärä kasvaa 33:een.

Mitalitaistoon on nousemassa muutama muukin. Kolmantena pisteissä oleva pari Hannu Sulonen–Kari Temonen Fiat 128:lla voi nousta maksimissaan 34 pisteeseen voittaessaan kisan Hartolassa. Mikäli Reijo Rintala–Antero Manninen Talbotilla voittavat Hartolassa he voivat maksimissaan nousta 33 pisteeseen. Ja vielä Jarmo Vesalakin kartturinsa Jari Itäkodesin kanssa Saab 99:llä ovat vahvoja mitaliehdokkaita. Vesala voi vielä kolmanneksikin sijoittumalla nousta 34 pisteeseen. Kun hänellä on 11 pistettä tuonut voittokin ”plakkarissa”, on Vesala aika vahvoilla jopa hopealle. Ja jottei tämä olisi liian helppoa, kaikkeen lopulta vaikuttaa kunkin kuljettajan sijoitus, joten mielenkiintoinen kisa on odotettavissa mitalien suhteen Hartolassa.

Ari-Pekka Jääskeläisen ja kartturi Risto Valkosen vakuuttava esitys koko kauden ajalta sai aikaan sen, että samaa odotettiin myös Urjalan UA:n kisassa. Vielä ykköspätkällä Jääskeläisen kolmanteen sijaan hieman kohautettiin olkapäitä. Kun kakkoselta tuli toiseksi paras suoritus, uskottiin, että tästä se voitto taas tulee. Erot olivat häikäisevän pieniä; itseasiassa niitä ei ollut lainkaan. Vesala ja Jääskeläinen olivat tasapäin johdossa kakkoserikoiskokeen jälkeen 16,5 pisteellä. Juseliukset Hannu ja Matti Opel Mantalla olivat tarkimmat ykkösellä mutta kakkosella vasta kuudensia, minkä vuoksi sijoitus kakkosen jälkeen 3:s.

Vesala paransi ykkösen jälkeen menoa ja oli tarkin kaikilla muilla paitsi viimeisellä erikoiskokeella. Jääskeläisen autokunnan ajo oli vaihtelevaa. Ykkösen kolmannen sijan, kakkosen toisen ja neljännen kolmannen sijan lisäksi muut olivat heikompia kuin kuudes. Mitä ihmettä?
”Oli vaikea keskittyä, en osaa oikein selittää miksi”, myönsi Jääskeläinen kisan jälkeen.
Mestaruuden varmistuminen usein vaikuttaa suorituksiin ”alentavasti”, oliko nyt näin?
”Voi olla. Vesala ja Rintala (Reijo) ajoivat tosi hienosti. On selvää, että kun me laskemme matkaa ja aikoja ’manuaalisesti’, ei sovellusta käyttäville kanssakilpailijoille pärjää, jos ei ole riittävän tarkkana. Nyt ei jostain syystä oltu.”

Jääskeläinen oli kuitenkin päiväänsä tyytyväinen. Tiet olivat miehelle mieluisia, sellaisia luonteikkaita kuulemma.
”Yli 50:n pyynnit ovat meille parempia, alle sen olevilla pyynneillä on vaikeaa tällä autolla onnistua.”

Hartolaan ei Jääskeläinen ole lähdössä enää ajamaan.
”Mennään tällä kertaa penkalle katsomaan muiden ajoa. Jos vaikka jotain opittaisiin muilta”, paljasti Jääskeläinen.

Tiukkaa kisaa loppuun asti

Kisan voittaja Jarmo Vesala Saab 99:llä oli samoilla linjoilla nopeuspyyntien kanssa.
”Se on tosi vaikeaa ajaa tasanopeutta niin hiljaa, esimerkiksi 40 km/h. Tällä Jukka Aromaan rakentamalla 99:llä ajaminen on muutoin todella vakaampaa ja parempaa. Autossa on rallialusta ja se on muutenkin vakaampi kuin aiempi 96 Saab, jonka perä tuntui lähtevän sinne tänne miten sattui”, paljasti Vesala.
”Vääntävä moottori on aika ratkaisevaa.”

Vesala oli voittoonsa erittäin tyytyväinen. Nyt tuli toinen voitto peräkkäinen, kun edellisessä harjoituskisassa Vesala oli myös ykkönen.
”Meillä oli aiemmin ongelmia laitteiston ja tabletin kanssa, jotka yhtäkkiä pimenivät kesken kisan eikä mikään tuntunut onnistuvan. Nyt Akaan kisassa kaikki loksahti kohdilleen. Kisa meni kaikin puolin nappiin.”
”Saa nähdä, miten sitten Hartolassa menee. Ei kai niin hyvä tuuri voi käydä, että voittaisi. Kolmaskin sija voi silti tuoda vaikka mitalin. Sitä lähdetään metsästämään.”

Vesalan kanssa tiukasti voitosta taisteli pari Reijo Rintala–Antero Mannila Talbotilla. Miehet olivat neljällä pätkällä kakkosia ja kerran viides ja paras sijoitus, ykkönen, tuli viimeiseltä pätkältä. Lopulta eroa Vesalaan jäi vain 2,9 pistettä.
”Vähän matka loppui kesken, kun lopussa parannettiin selvästi”, myönsi Rintala.

Ykkösellä Rintala oli toinen, vain 1,3 pistettä Juseliuksia perässä. Kakkosella Vesalaan jäi 2,7 sekuntia, kun sijoitus oli viides. Sitten alkoi nousu. Kolmosella sijoitus jälleen toinen ja vain 1,0 Vesalaa perässä. Nelonen oli kisan pisin pätkä, noin 18 km, eroa Vesalaan kertyi neljä pistettä. Viitosella Vesala oli 0,7 pistettä parempi, Rintala siis kakkonen. Kuutosella tulikin sitten paras aika: koko porukan tarkin, Vesala jäi kakkoseksi 4,6 pisteen erolla. Lopputuloksena Rintala-Mannila-parille kakkossija 2,9 pisteen erolla Vesalaan.

Muita nimiä edellä mainittujen lisäksi erikoiskokeiden Top 5:ssä olivat: Sakari Puro–Sirkku Hohenthal 90 Audilla, Pekka Kaipainen–Erkki Laakso VW Golfilla, Petter Wallen–Lauri Lindström Saab Sonettella, Pekka Niemi–Jari Kulmala BMW 325:llä sekä Esa Suikkanen–Pirjo Kauppala Porsche 911:llä.

-kk

Pistetilanne osakisan 4/5 jälkeen:

Kuljettajat
1. Ari-Pekka Jääskeläinen LMM VW Golf pisteitä 39
2. Eero Juutilainen RUA Audi Coupe quattro pisteitä 29
3. Hannu Sulonen HRCF Ford Escort 1600/Fiat 128 SC pisteitä 28
4. Reijo Rintala HRCF Talbot  Sunbeam TI 1.6 pisteitä 27
5. Jarmo Vesala HRCF Saab 99 pisteitä 26

Kartturit
1. Risto Valkonen LMM pisteitä 39
2. Eetu Juutilainen AL-Hki pisteitä 29
3. Kari Temonen HRCF pisteitä 28
4. Antero Mannila HRF pisteitä 27
5. Jari Itäkodes HRCF pisteitä 26


Historic Rally Club Finland ry, Copyright (c)2017, All Rights Reserved.
Osumalaskuri: 3489973