Uutiset

Tiistai, Syyskuu 14, 2021, 07:57

Luokkien 1–18 yleiskilpailussa nähtiin Urjalan Mad-Crock Historic Rallyssa kaikkien aikojen taistelu voitosta. Anjalankosken UA:n Janne Kanervan ja Never Heard Driversin Matti Jaatisen ero oli suurimmillaan 2,3 sekuntia, ja maalissa lopulta 0,3 sekuntia.

Urjalan kisaan, sarjan neljänteen osakisaan lähdettiin pistetilanteessa, jossa Tervakosken Janne Lindberg VW Golfilla oli kärjessä 19 pisteen turvin. Riihimäen Timo Kuukka oli kakkosena neljä pistettä perässä. Kuusi pistettä vähemmän oli Anjalankosken Harri Eerolalla sekä Janne Kanervalla. Lopen Joonas Kolehmainen ja Jaatinen olivat 11 pisteellä viidensiä. Kolmessa osakisassa oli eri voittajat; Kolehmainen voitti Ähtärissä, Jaatinen Korpilahdella ja Lindberg Lahdessa.

Toijalan ympäristössä ajetussa neljännessä osakisassa sama porukka lähti parantelemaan sijoitustaan pistetaulukossa. Vain Timo Kuukka puuttui. Kun ykköspätkän tulokset tulivat, huomattiin, että kärkitaisteluihin saatiin uusia nimiä. Urjalan UA:n Kari Loppi sekä Riihimäen Matti Nikander olivat hyvässä vauhdissa ja näytti siltä, että he voivat hyvinkin sekoittaa kärkipään taistelua.

Ykkösellä, noin 12,5-kilometrisellä Kanerva onnistui 0,4 sekunnin erolla Jaatiseen ottamaan kärkipaikan. Kolehmainen jäi 2,5 sekuntia ja Loppi 3,0. Nikander ja Lindberg aloittivat varovaisemmin. Nikanderin ero kärkeen oli 7,8 ja Lindberg jäi tästä vielä 0,6 sekuntia. Tästä se mielenkiintoinen kisa sitten alkoi!

Jaatinen ajoi pohjat noin kahdeksan kilometrin kakkospätkällä ja oli sekunnin Kolehmaista nopeampi. Kanervan ero kärkeen oli 2,7 ja Lopin 3,8 sekuntia. Edelleen Lindbergin ja Nikanderin meno oli hieman tahmeampaa, erot kärkeen yli kuusi sekuntia. Kokonaistilanteessa Jaatisen johto oli nyt 2,3 sekuntia ennen Kanervaa.

Kolmosella Kolehmainen kiristi lisää. Kanerva jäi kakkoseksi peräti 4,1 sekunnin erolla. Jaatinen hävisi 4,6 sekuntia ja Lindberg onnistui Loppia paremmin.  Nikander oli vasta kahdeksas.  Kolehmaisen puristus vei miehen myös yleiskisan kärkeen 1,5 sekunnin erolla Jaatiseen. Kanerva oli 3,3 sekuntia perässä kolmantena. Loppi oli jäänyt jo 11,8 sekuntia.

Neloselle Kolehmainen ei enää päässyt.
”Kone meni, pätkällä syttyi öljynpainevalo ja oli pakko keskeyttää”, paljasti Kolehmainen.

Kanerva huimistelee

Kanerva ajoi pohjat neloselle, noin 18-kilometriselle vaativalle pätkälle. Jaatinen jäi 2,6 sekunnin päähän. Loppi oli kolmas, noin kuusi sekuntia Kanervasta. Nikanderin vauhti näytti hieman hiipuneen. Neljäs pätkällä oli yllättäin Arttu Karttunen Opelilla, 7,5 sekuntia pohja-ajasta. Lindbergillä ei vieläkään onnistunut täydellisesti, eroa Kanervaa tuli 11 sekuntia.

Kärkikaksikko oli jo muista hieman ”irti”. Kanerva johti 0,8 sekunnilla ennen Jaatista. Loppi oli kolmantena, mutta ero oli jo 15 sekuntia. Lindberg oli tukevasti neljäntenä. Loppiin oli eroa 11,7 sekuntia.

Viitosella Jaatinen ”iski”. Noin kymmenen kilometrin pätkällä Jaatinen oli 1,3 sekuntia Kanervaa nopeampi. Lindberg onnistui päivän pätkistä täällä parhaiten. Sijoitus oli kolmas, Kanervasta vain 0,2 sekuntia hitaampana. Loppi jäi pohjista 11,4, joten Lindberg kavensi eron 1,8 sekuntiin. Tämä kaksikko oli kuitenkin kärkeä perässä lähes puoli minuuttia. Viimeiselle pätkälle lähdettäessä Jaatinen johti 0,5 sekunnin erolla Kanervaan.

Erikoiskoe 6 oli ”vain” 6,36 km, joten virheisiin ei ollut varaa. Kanerva puristi pohja-aikaan, mutta paljoa ei Jaatinen jäänyt. Vain 0,2 sekuntia, mikä merkitsi sitä, että Jaatinen nappasi kauden toisen voittonsa vain 0,3 sekunnin erolla Kanervaan. Mikä taistelu!

Lindberg puristi kuin puristikin itsestään vielä parastaan ja oli pätkän kolmas 4,6 sekunnin erolla kärkeen. Loppi ei täällä aivan onnistunut, pohja-ajasta mies jäi peräti 11,8 sekuntia ja oli vasta kuudes. Lindbergin jälkeen Harri Eerola, Markku Laakso ja Arttu Karttunenkin ehtivät pätkällä Lopin edelle.

Kärkikaksikko omillaan

Kärkikaksikko jätti seuraavan kaksikon; Lindberg ja Loppi, puolen minuutin päähän, ja näistä seuraavat kuljettajat; Eero Kortelahti Avengerilla ja Karttunen, seuraavan puolen minuutin päähän. Kärkeen oli näin eroa jo yli minuutti. Nikander keskeytti nelosen jälkeen.

”Kyllä oli tiukka kisa. On tunnustettava, että ihan kaikkeni annoin. Janne (Kanerva) menee ihan tautisen kovaa. Jos joku menee 142 Volvolla kovempaa, kyllä mä hattuni syön”, antoi Jaatinen tunnustusta kanssakilpailijalleen.

Kanerva tuumasi maalissa, että Jaatisen Volvo on vähän enemmän ralliauto kuin hänen Volvonsa.
”Kyllä mulla varmaan on vähän enemmän tehoja, mutta vastaavasti myös vähän enemmän autolla painoa. Onhan tää tietenkin parempi auto, ei siitä pääse mihkään. Kovaa mies menee, hatun nosto sille.”

”Kolehmaisen keskeytettyä tää kisa oli meidän kahden kauppaa. Me tehtiin ratkaisu viitosella, se ero, mitä siellä onnistuttiin tekemään, pysyi loppuun asti. Katottiin ennen vikan pätkän alkua, että johdetaan puolella sekunnilla. Janne sitten voitti meidät 0,2 sekunnilla. Käytännössä ajettiin ihan samoja aikoja. Onneksi täällä sadasosatkin lasketaan.”

”Ei me etukäteen mitään erityistä taktiikkaa mietitty. No joo, varman päälle vedetään, kun auto on kunnossa. Kyllä me yritettiin tulla, en varmaan kovempaa olisi päässyt. Nelosella, pitkällä pätkällä yritettiin repäistä, mutta Janne tuli sen meitäkin kovempaa. Pikku ongelma tuli, kun hypättiin siellä sen verran vauhdilla, että löin selkäni ja näin tähtiä vähän aikaa. Ja olihan siellä pari happipaikkaakin.”

Kanerva ja kartturi-isänsä Harrin kanssa hieman harmissaan tappiosta, mutta muuten mies vaikutti hyväntuuliselta mm. Lahden ulosajon jälkeen, jossa ovi meni ryttyyn.
”Tiukalle meni, mut kyl mie nii-iin yritin. Välillä mietin jopa, että pitäiskö varmistella. No, Matilla on vähän eri auto, se on jo oikea ralliauto.”
”Auto pelasi nyt tosi hienosti, eikä tullut ryppyjäkään. Ovestakin pääsee helpommin ulos”, naureskeli Kanerva, jolla on pisteitä nyt jo kolmesta kisasta ja Urjalan jälkeen sijoitus taulukossa jaetulla kakkossijalla Jaatisen kanssa.

Lindberg edelleen pistejohdossa

Pistetaulukon kärjessä jatkaa edelleen Janne Lindberg, joka on kerran voittanut ja ollut kahdesti kolmas. Ähtäristä tuli keskeytys. Urjalan kolmas sija pitää miehen vielä viisi pistettä muita edellä.
”Jos en olisi pystynyt lopussa nostamaan vauhtia ja parantelemaan sijoitusta, olis varmaan parempi alkaa harrastaa jotain muuta, ehkä pitsinnypläystä”, murahti Lindberg maalissa.

”Ihan on syytä katsottava peilistä sekä ratin ja penkin välistä. En tiedä yhtään, mikä kaveri tässä tänään oli. Auto oli moitteeton, ei missään mitään ongelmaa. Jos ajaa kuin mummoa kirkkoon…?”

”Aina kun meikäläinen rupee liikaa yrittämään, kaikki menee ihan perseelleen. Tänään oli outo päivä. Ajofiilistäkin oli, mut ei vaan lähtenyt. Kypäräpuhelin meni rikki enkä kuullut moottorin ääntä, mut ei se mitään ratkaissut. Funtsattiin yleismestaruuden kannalta, että olisi pakko olla maalissa kolmas, mutta Loppi oli voitettava. Ajoi mies muuten tosi kovaa vähän eritasoisella vehkeellä kuin nämä. Kaksi viimeistä oli sit pakko vetää oikein kunnolla. Ja onneksi oikea puristus löytyi”, paljasti Lindberg.

Luokkien 1–18 mestaruus ratkaistaneen pistetaulukon kolmen kuljettajan kesken Hartolassa lokakuun 23. päivä Jari-Pekka-rallin merkeissä.
-kk

Pistetilanne osakisan 4/5 jälkeen:

Luokkien 1–18 yleiskilpailu/kuljettajat
1. Janne Lindberg TerUA lk 13 Volkswagen Golf GTI pisteitä 27
2. Matti Jaatinen NHD lk 14 Volvo 242 pisteitä 22
2. Janne Kanerva AnkUA lk 11 Volvo 142 S pisteitä 22
4. Harri Eerola AnkUA lk 14 Ford Escort RS 2000 pisteitä 16
5. Timo Kuukka RiiUA lk 11 Ford Escort RS 2000 pisteitä 15
5. Eero Kortelahti VeSa lk 10  Sunbeam Avenger 1600 GT pisteitä 15


Historic Rally Club Finland ry, Copyright (c)2017, All Rights Reserved.
Osumalaskuri: 3489966