Uutiset

Maanantai, Syyskuu 13, 2021, 16:11

Tänä vuonna nuottisarjalaisten luokissa on ollut mukavasti osanottajia. Kaiken kaikkiaan pisteille on vuoden neljässä osakilpailussa ajanut 58 kuljettajaa ja 67 kartanlukijaa. Pääasiassa osakisoissa nuottisarjalaiset ovat startanneet reitille ennen muita HRT-luokkia. Vain Lahden EM-historic-kisan yhteydessä ajetussa Top Building -rallissa nuotista ajavat lähetettiin reitille muiden luokkien jälkeen, mutta ennen SM-luokkia.

Pistetaulukon ykkösenä Mad-Crock Historic Rallyn jälkeen edelleen on Siikajoen MU:ta edustava Toni Kemppainen Opel Kadett 1.3 D:llä maksimipistein 39. Urjalan luokkavoittojen jälkeen mitalitaisteluihin ”ilmoittautuivat” myös Heikki Westerlund sekä Antti Leponiemi. Jälkimmäinen peräti mahdollisesti vielä kultamitalitaistelusta.

Kun viidestä osakisasta kilpailijan lopputulokseen lasketaan pisteet kolmesta parhaasta kisasta, voi Kemppaisen haastajiksi ilmestyä vielä kolme muuta kuljettajaa. Nimittäin vasta kahdesta kisasta luokkavoiton ottaneet Leponiemi (lk 21), Tuomo Hannonen (lk 22) sekä Jari-Matti Latvala (lk 23) voivat kaikki vielä kasvattaa pistepottiaan samaan pistemäärään Kemppaisen (lk 20) kanssa.

Sääntöjen mukaan seuraavaksi ratkaisee luokkien osanottajamäärä, missä toistaiseksi vahvimmilla on Kemppainen. Jos siikajokelainen ei Hartolan kisaan tule, on luokkiin 21-23 tultava 5-11 osallistujaa kuhunkin, jotta joku näistä yltää mestaruuteen asti. Olisi hienoa, jos jokainen näistä mestariehdokkaista lähtisi mestaruutta tavoittelemaan. Saataisiin oikein tosi kova taistelu aikaan!

Sitä paitsi onhan jaossa myös muut mitalit, joiden haltijoiksi ovat ehdokkaina kaikkien edellä mainittujen lisäksi mm. Klaus Wilkman, Heikki Westerlund, Jari Latvala ja Timo Pitkäniemikin. Loistavaa!

Urjalassa luokassa 20 Timo Pitkäniemi-Kirsi Holmberg aloittivat Escort 1300 GT:llä vahvimmin. Starletilla ajava Antero Sakselin jäi ykkösellä, noin 12-kilometrisellä pätkällä 14,7 sekuntia ja kakkosella enää 2,8.

Kolmonen oli noin kahdeksan kilometrin mittainen, ja Sakselin ylsi jo pohja-aikaan, josta Harri Välimäki jäi vain 0,2 sekuntia. Pitkäniemi oli kolmas jääden vaivaisen sekunnin. Nelosella Sakselin jatkoi hyvää tekemistään, jälleen pohjat, josta Pitkäniemi jäi nyt 0,9 sekuntia.

Viitosella Pitkäniemi kuittasi kaikki hävityt sekunnit ja teki seitsemän sekunnin pohjat. Luokan johdossa tämän jälkeen oli Pitkäniemi noin 20 sekunnin erolla. Kova vauhti taisi Pitkäniemelle kostautua, sillä siirtymällä kuutoselle Pitkäniemi keskeytti.
”Takapyörä lähti vetareineen irti siirtymällä. En yhtään tiedä, mihin oli osunut vai olinko laskeutunut hypystä pahasti ja pyörä saanut siipeensä. Siihen kisa kuitenkin jäi”, selvitti Pitkäniemi.

Sakselinille kirjattiin viimeiselle pätkällä vielä 3,8 sekunnin pohjat ennen Välimäkeä, minkä jälkeen luokkavoitto oli selvä reilulla puolella minuutilla.
”Olipa pitkä ja raskas päivä tämmöiselle vanhalle eläkeläiselle. Näinkin hyvä tulos tuli meille, kun toiset keskeyttivät”, tokaisi Sakselin.
”Me harjoitellaan nuotteja 13 vuoden jälkeen nyt uudestaan. Ja pakko sanoo, että kyllä se hankalaa on! Ihan kuin menisi perse edellä puuhun. Meillä on tarkoitus V1600-autolla SM-sarjaan, sen vuoksi tän kanssa nyt harjoitellaan nuottien tekemistä ja niistä ajamista. Jos me tullaan siihen tulokseen, ettei tästä tule mitään, ei me sit ajeta mitään. Me siirrytään katsomon puolelle”, paljasti Sakselin.

Luokkavoitto kuitenkin lämmitti miehiä, ja näyttivät ottavan siitä hyvästä onnittelut mielellään vastaan.

Luokassa 21 kävi kato. Ensimmäisenä keskeytti Juha Laaksonen Golfilla, kun jäi ykköselle teknisen vian vuoksi. Raittilan Seppo Starletilla ja Petteri Koskenala Ladalla keskeyttivät teknisen vuoksi erikoiskokeen 2 jälkeen.
”Jarruletku katkesi, ja tietty täydestä vauhdista jarruttaessa! Vajaa kolme kilometriä ennen ek:n maalia jarrutuksessa poljin meni ”klonks” pohjaan eikä sen jälkeen ollut jarruja”, kertoi Petteri kisan jälkeen.

Tämän jälkeen Leponiemi sai melko rauhassa ajaa luokkavoittoon. Klaus Wilkman tuli maaliin ja nappasi luokan toiseksi korkeimmat pisteet. Wilkman on Urjalan jälkeen HRT-pistetaulukossa nuottisarjan kakkonen viisi pistettä Kemppaisen takana.

Luokassa 22 kolme kertaa tällä kaudella kolmanneksi ajanut Lammin Heikki Westerlund onnistui nyt hyvin ja nappasi luokkavoiton. Westerlund ajoi muille pätkille luokan pohjat paitsi ek:lle 1, jolla Reijo Lauren Escort RS:llä onnistui 5,6 sekuntia paremmin. Sen jälkeen Laurenilla ei ollut mahdollisuuksia, ja Westerlund voitti 46,6 sekunnilla. Tällä tuloksella Westerlund kartturinsa Hanna Valosen kanssa olivat nuottisarjan yleiskilpailussa kolmas.
”Kaikki on toiminut koko päivän erinomaisesti. Äärettömän kivat tiet, ja vähän nopeita paikoitellen, mutta kaikille samat”, pohti Westerlund.
”Viitospätkällä ajo maistui erityisen hyvin, vaikka pienellä numerolla meno oli koko päivän aika liukasta irtosoran vuoksi, kuten myös tällä pätkällä. Ajoimme viitoselle yleiskisassa 8,4 sekunnin pohjat, mikä miellyttää erityisesti. Ja viimeisellä, kuutospätkällä ajoimme vielä yleiskisan toiseksi.”

Martti Virolainen oli kartturinsa Jukkis Kesselin kanssa kolmas, eroa voittajaan jäi noin puolitoista minuuttia.
”Alku oli meillä vähän hankalaa, kun ukko ei oikein päässyt vauhtiin. Loppua kohti piristyttiin. Tiet olivat hienot ja mukava oli ajaa. Tyytyväinen voi aina olla, kun maaliin pääsee ja auto on ehjä”, jutteli Virolainen.

Luokkaan 23 oli lähtenyt mukaan myös Rovaniemen UA:ta edustava Ville Ruokanen, jonka vauhdista on jo useasti nähty merkkejä mm. Tunturirallissa. Mielenkiinnolla odotettiin Ruokasen esitystä Urjalassa. Eikä Ruokanen pettänyt vielä ykkösellä, kakkosella eikä kolmosellakaan. Kaikille luokan ja koko nuottiporukan pohja-aika, joten Ruokanen johti kisaa 24,4 sekunnin erolla ennen Ari-Matti Rikkistä, joka ajaa Ford Sierra Cosworth RS:llä.

Nelospätkä päätti sitten Ruokasen taipaleen. Mies ajoi ulos mutkassa, jossa tätä ennen Rikkinen oli kokenut ”vähältä piti” -tilanteen. Liekö Ruokanen mennyt samoja pyörän jälkiä pitkin, mutta joutunut sitten liian lähelle ojanpenkkaa ja auto kiepsahti katolleen ojaan. Ainakin tältä näytti katsojilta saatujen valokuvien perusteella.

Luokkavoitosta tämän jälkeen jäi ajamaan Rikkisen lisäksi Celicalla Jari Latvala, jolle kirjattiin viimeiseltä pätkältä luokan pohja-aika. Maalissa Rikkinen oli kuitenkin nopeampana ja voittomarginaali oli 18,9 sekuntia.
”Tulos tyydyttää hyvinkin, tätä just tultiin hakemaankin. Ruokasen vauhti ei näemmä pitänyt loppuun asti. Meillekin tuli se sama mutka vähän yllättävänä eteen ja oltiin katkolla. Takapuskurikin siinä hajosi. Nuotilla se paikka oli ihan oikein, mutta jokin siinä silmää hämäsi sen verran, että siihen teki mieli ajaa kovempaa sisään. Sit mutka tulikin liian nopeasti. Ehkä paikka hämäsi samalla lailla myös Ruokasta.”

”Ei se loppu ollut sit mitenkään helppoa, kun yhtäkkiä piti keskeyttää ajaminen. Rytmi häviää siinä ihan kokonaan eikä ajo luistanut samaan malliin enää viitosella ja kuutosella. Autonkin kanssa oli vielä vähän häikkää, mm. ahtopaineiden kanssa. Ne kun ei oikein halunneet nousta, mikä vaikeutti ajamista”, paljasti Rikkinen.

Jari Latvala oli luokan kakkonen Celicalla.
”Ei sijoitus tässä sillä tavalla harmita. Ainahan voitto olisi maistunut, mutta tärkeintä on päästä maaliin. Ja tärkeää myös siksi, kun kartturi Jarmon (Mursula) kanssa on kolmas kilpailu yhdessä. Yhteistyö paranee koko ajan. Viimeisellä piti sitten vähän nostaa vauhtia, kun Westerlund alkoi vähän ahdistelemaan. Ei mitään ongelmia koko päivänä. Hartolassa yritetään sitten vielä vähän parantaa vauhtia”, lupasi Latvala.
-kk

Pistetilanne osakisan 4/5 jälkeen:

Kuljettajat
1. Toni Kemppainen SiiMU lk 20 Opel Kadett 1.3 D pisteitä 39
2. Klaus Wilkman HRCF lk 21 Sunbeam Avenger 1600 GT pisteitä 34
3. Heikki Westerlund LamUA lk 22 Opel  Manta 2.0 E pisteitä 33
4. Jari Latvala AlavUA lk 23 Toyota Celica 2000 GT-4 pisteitä 31
5. Timo Pitkäniemi LamUA lk 20/21 Escort 1300 GT/Escort Twin C pisteitä 29

Kartturit
1. Riikka Hokkanen AL-Kangasniemi lk 21 pisteitä 34
2. Hanna Valonen HeiUA lk 22 pisteitä 33
3. Jarmo Mursula AlavUA lk 23 pisteitä 31
4. Kirsi Holmberg Päij-HUA lk 20 pisteitä 29
5. Juho Ruhanen ValUA lk 21 pisteitä 28


Historic Rally Club Finland ry, Copyright (c)2017, All Rights Reserved.
Osumalaskuri: 3489956