Uutiset

Maanantai, Syyskuu 13, 2021, 14:04

Kategorian 4 eli Historic ->1990 pistetaulukossa on tilanne, jossa viiden kuljettajan kesken ratkaistaan mitalit ja niiden värit. Tasapistein kärjessä ovat Juha Selänne Skoda Favorit 136 L -autollaan sekä Jukka Virtanen Corolla 1600 GT:llä. Kummallakin kaksi 11 pisteen luokkavoittoa sekä yksi kakkossija ja täydet osallistumispisteet. Yhteensä siis 37. Selänne ajaa luokassa 15 ja Virtanen luokassa 16.

Kummallakin siis mahdollisuus kahdella pisteellä parantaa pistesaldoaan. Ja ovat silloin siis edelleen tasoissa. Tämän hetken tiedossa olevien osanottajamäärien perusteella Selänne on vahvoilla.

Ja taas spekulointia: jos Selänne ja Virtanen jäävät pisteittä tai saavat vähemmän kuin yhdeksän pistettä, ja Markku Laakso (lk 17) voittaa 11 pisteen veroisesti, nousee Laakso tasapisteisiin kärkikaksikon kanssa. Selänne lienee kuitenkin edelleen vahvoilla osanottajamäärän perusteella. Mutta jos Virtanen voittaa ja Selänne jää luokassaan kakkoseksi, lienee Virtanen mestari, edelleen osanottajamäärien mukaan. Muista mitaleista ovat Laakson lisäksi taistelemassa myös Esa Lindroos Corollalla (lk 16) sekä Asko Aalto Suzukilla (lk 15).

Luokassa 15 käytiin kova taistelu voitosta Juha Selänteen Skodan ja Asko Aallon Suzuki Swiftin kera. Tällä kertaa, kuten ei Lahdessakaan, ei nähty niin montaa Skoda-merkkistä autoa kuin alkukaudella. Skoda-porukalla kun on ”oma Skoda-sarjansa” HRT-sarjan ”sisällä”. Selänteen ja Aallon lisäksi luokassa ajoi Timo Ruotimo Peugeot 205 Rallyella.

Tämä ei kuitenkaan tehnyt luokkavoiton saavuttamista sen helpommaksi. Selänne sai Aallosta kunnon vastuksen. Ykkösellä Selänne voitti 3,7 sekunnilla, kuten täsmälleen teki kakkosellakin. Kolmosella Aalto pääsi yllättämään, pohjat tuli 4,5 sekunnin erolla Selänteeseen. Liekö Selänne tästä ”syttynyt huimistelemaan”, kun seuraavalle täräytti 11 sekunnin pohjat.

Aalto ei tästä säikähtänytkään, vaan jätti viitosella vuorostaan Selänteen 4,6 sekunnin päähän. Vielä kuutosella Aalto sinnitteli, mutta ei voinut Selänteelle mitään. Noin kahden sekunnin tappio venytti Selänteen voittomarginaalin 11,7 sekuntiin.

Luokan kolmas autokunta Timo ja Roope Ruotimo tulivat myös maaliin.

Luokan 16 voittanut pari Riku ja Olli Niemenmaa yllättivät. Ensimmäistä kertaa pojat pääsivät Lada Samarallaan maaliin ja siinä joutuivat Jukka Virtanen ja Esa Lindrooskin toteamaan tamperelaiset paremmikseen.

Voitto ei kuitenkaan aluksi ollut niin selvää etukäteen. Niemenmaat ajoivat pohja-ajan ykköselle, Virtanen jäi 7,3 ja Lindroos 8,7 sekuntia. Kakkonen oli Lindroosin ”heiniä”, Virtanen jäi neljä sekuntia, mutta Niemenmaat peräti 7,1. Kolmosella oli Virtasen vuoro olla nopein; Niemenmaa jäi 2,9 ja Lindroos 11,8 sekuntia. Neljäs erikoiskoe oli jälleen Niemenmaan; nyt 7,2 sekunnin pohjat ennen Virtasta, Lindroos jäi 1,1 sekuntia Virtaselle. Viidennelle ja kuudennelle pätkälle pohjat teki Virtanen.

Aivan ei Virtasen loppukiri riittänyt. Eroa voittajaan jäi vain 3,2 sekuntia. Lindroosit jäivät lopulta noin puolen minuutin päähän. Mutta kerrankin tässäkin luokassa oli kunnon sekuntitaistelua, kun oli enemmän kuin yksi auto mukana.

Luokkaan 17 saatiin jälleen mukaan Arttu ja Veli-Matti Karttunen Opelillaan. Karttuset ovat olleet huilitauolla vuoden päivät.
”Kompuroittin kotona ja jalka meni poikki kolmesta kohtaa. Viime syksynä viimeksi oon istunut tässä maalissa haastattelussa, ja nyt taas”, naurahti Karttunen.

”Hyvä kisahan meillä oli Laakson Maken kanssa, kun ei olla vuoteen ajettu metriäkään. Ykkönen ja kakkonen meni sillai haistellen, jäätiin valovuoden verran. Kolmonen ja nelonen tultiin jo paremmin, kun huollossa läpsivät korville, että kyytiä pitää tulla. Ajettiin ero kiinni ja mentiin johtoon. Kun Nikander keskeytti, ajeltiin turvallisesti maaliin”, raportoi Arttu Karttunen.

Ykkös- ja kakkospätkällä Riihimäen Matti Nikander tosiaan oli nopein. Laakso jäi 8,5 sekuntia ja Karttunen 11,5. Seuraavat kaksi pätkää kirjattiin Karttusen nimiin, ja tässä vaiheessa jo johti 1,4 sekunnilla ennen Nikanderia, joka keskeytti nelosen jälkeen. Maalissa Laakso oli Karttusen jälkeen kakkonen, eroa kärkeen 17 sekuntia.

Kesällä 60 vuotta täyttänyt Laakson Markku oli maalissa tyytyväisellä mielellä.
”Kiva kun tähän sattui kilpailunumeroksikin 60. Ikää tulee huomaamatta.”
”Hyvin meillä meni ja hyvin tässä jaksaa painaa ralliakin. Katsokaapa vielä isoveljeäni Jorea, joka vieläkin jaksaa painaa menemään.”
”Nyt mä sentään selvitin tuon pahan alueen. Mä olen kolme kertaa keskeyttänyt tuonne Krääkkiön alueelle, se on meille ollut sellainen Bermudan kolmio. Mutta nyt mä menin läheltä hyvin.”

”Ei meillä ihan samanlaisia huippuja saada autosta kuin Karttunen, vähän jäädään sille. Opelista irtosi tolla nopealla pätkällä melkein 170, meillä ei mittarin viisari noussut yli 147:n. Jää vähän mutkiin paikattavaa”, kommentoi Laakso.

Luokassa 18 monta kertaa ainoana osanottaja ajoi nytkin Matti J. Tarvainen Mitsubishi Galantillaan, ja tuli maaliinkin, muttei suinkaan ollut tuloksissa viimeinen.

-kk

Pistetilanne osakisan 4/5 jälkeen:

Kuljettajat
1. Juha Selänne UAU lk 15 Skoda Favorit 136 L pisteitä 37
1. Jukka Virtanen PoKyUA lk 16 Toyota Corolla 1600 GT pisteitä 37
3. Markku Laakso LamUA lk 17 VW Golf 1800 GT pisteitä 35
4. Esa Lindroos J-Äijät lk 16 Toyota Corolla 1600 GT pisteitä 35
5. Asko Aalto ESRC lk 15 Suzuki Swift GTI pisteitä 35

Kartturit
1. Markku Haarala UAU lk 15 pisteitä 37
1. Asko Kujala EPUA lk 16 pisteitä 37
3. Markku Hoppania LamUA lk 17 pisteitä 35
3. Anja Lindroos J-Äijät lk 16 pisteitä 35
3. Jari Riihonen ESCR lk 15 pisteitä 35


Historic Rally Club Finland ry, Copyright (c)2017, All Rights Reserved.
Osumalaskuri: 3490063