Uutiset

Maanantai, Syyskuu 13, 2021, 12:59

Kategorian 3 eli historicien ->81 luokkien mestaruus näyttäisi olevan ”kahden kauppa”. Tässä vaiheessa Urjalan kisan jälkeen Sami Jaakkola Starletillaan on jo kerännyt mestaruuteen tässä vaiheessa tarvittavat pisteet: kolme 11 pisteen arvoista luokkavoittoa sekä täydet osallistumispisteet. Mutta, mutta… Jonkinmoisena uhkana Jaakkolan mestaruudelle saattaisi olla Volvo 242:lla kilpaileva Matti Jaatinen. Karkkilalaisella on nyt pisteitä 28, mutta pisteet koostuvat kahdesta 11 pisteen luokkavoitosta ja täysistä osallistumispisteistä.

Ja sitten spekulointia; jos Jaatinen voittaa luokkansa Hartolassa ja saa siitä 11 pistettä, kasvaa hänen pistemääränsä Jaakkolan kanssa samoihin eli 39 pisteeseen. Kun tässä vaiheessa tarkastellaan osanottajamääriä, ovat ne näiden luokkien osalta tasan. Merkitsevää siis on, kuinka paljon kanssakilpailijoita luokkiinsa Jaakkola ja Jaatinen Hartolan kisaan saavat. Jos osanottajamäärätkin ovat vielä Hartolan jälkeen tasoissa, ratkaisee poisjätetty kilpailu. Jos kumpikin voittaa siellä luokkansa 11 pisteen arvoisesti, mestaruus jaetaan. Mielenkiintoinen tilanne! Muista mitaleista vielä taistelevat Harri Eerola, Janne Lindberg sekä Keijo Hållfast.

Luokassa 12 kovaa on tänä vuonna mennyt Sami Jaakkola Starletilla. Urjalassa vielä tätäkin kovempaa meni nokialainen Vesa Glad vaimonsa Kirsin kanssa, aluksi. Sitten tuli kolmosella keskeytys teknisen vian vuoksi. Tätä ennen Glad on teknisen vian vuoksi keskeyttänyt Ähtärissä ja perunut yllättävän teknisen vian vuoksi edellisiltana osanoton Korpilahdelle.
”Ihan penkin alle on tämä vuosi mennyt. Ja nyt Urjalassa keskeytys johtui suorastaan nolosta syystä; puolan johto pomppasi virranjakajan kannesta irti. Aivan täydestä laukasta loppui laulu kuin iskusta”, selvitti Glad värikkäästi tilannetta.
”Rouva lähti varoittamaan muita, ja minä yritin etsiä syytä. Sain vian korjattua ja lähdettiin kanssakilpailijoiden perään. Kolme autoa meitä tuli yhtä aikaa pätkän maaliin. Pidin palaverin itseni kanssa ja totesin Jaakkolan karanneen jo niin kauas, että me keskeytetään nyt tähän.”

Keskeytys nolosta syystä? Tähänkin Glad kertoi selityksen.
”Tavallisesti varmistan piuhat nippusiteillä, mutta nyt se jäi jostain syystä tekemättä. Tässä siis tulos. Kun eilen illalla korjailin autoa, liimasin johdot kiinni. Nyt eivät irtoa kesken kaiken.”

Hartolaan lähtemistä Glad vielä ”herrasmiesmäisesti” miettii.
”Ehkä jään pois, menevät pisteet niitä tarvitseville, kun meillä kerran ei ole mitään mahdollisuuksia enää.”

Keijo Hållfast-Petri Pimiä nappasivat luokan toiseksi korkeimmat pisteet.
”Ihan hyvin meillä meni, lukuunottamatta kakkosella ulosajoa. Hölmöyttä se oli. Petri tiesi paikan, ja silti piti ajaa pihalle. Tukivarsikin vielä vaihdettiin matkalla”, kertoivat pojat maalissa.

Luokassa 13 Janne Lindberg ja kartturinsa Harri Ruokonen olivat jälleen ainoa autokunta. Kuten niin monesti on jo tullut kirjoitettua, Lindbergin tavoitteet ovat tänä vuonna luokkien 1-18 mestaruudessa. Tästä aiheesta lisää toisaalla.

Luokassa 14 Matti Jaatisen vauhti ei yllättänyt. Mies keikkui koko porukan kahden parhaan joukossa, kunnes sitten viimeisellä ratkaisi pelin hyväkseen peräti 0,3 sekunnin erolla Janne Kanervaan. Luokassa tietty pohjatkin joka pätkälle.

Sen sijaan kakkossijasta näytti ensin tulevan kovakin taisto. Toisin kävi. Sami Tuominen ja Harri Eerola kävivät tiukkaa sekuntitaistoa keskenään. Tuominen onnistui himpun verran paremmin, sillä Saarijärven UA:n Opel-kuljettaja oli kakkosena reilun seitsemän sekunnin verran Harri Eerolaa edellä, kun takana oli kaksi erikoiskoetta. Jaatinen oli karannut jo noin 20 sekunnin päähän.

Sami Tuominen keskeytti kakkosen jälkeen tekniseen vikaan. Tästä eteenpäin Eerola oli Jere Piekkalaa nopeampi ja maalissa kaksikon väliin jäikin yli kolme minuuttia. Mutta siihen kuultiin selitys.
”Ihan tyytyväinen olen muuten omaan ajooni, mutta auton kanssa oli koko päivän kamalasti käyntiongelmia. Ja kun pysyttiin tiellä, se on sentään positiivista”, sanoi Piekkala, joka oli HRT-sarjassa tänä vuonna nyt ensimmäistä kertaa.
-kk

Pistetilanne osakisan 4/5 jälkeen:

Kuljettajat
1. Sami Jaakkola HRCF lk 12 Toyota Starlet 1300 pisteitä 39
2. Harri Eerola AnkUA lk 14 Ford Escort RS 2000 pisteitä 35
2. Janne Lindberg TerUA lk 13 VW Golf GTI pisteitä 35
4. Keijo Hållfast HRF lk 12 Toyota Starlet pisteitä 32
5. Matti Jaatinen NHD lk 14 Volvo 242 pisteitä 28

Kartturit:
1. Jasmin Hannunen HRCF lk 12 pisteitä 39
2. Kirsi Kuismanen AnkUA lk 14 pisteitä 35
3. Petri Pimiä AAU lk 12 pisteitä 32
4. Mikael Lagerström LvUA lk 14 pisteitä 28
5. Harri Ruokonen TerUA lk 13 pisteitä 26


Historic Rally Club Finland ry, Copyright (c)2017, All Rights Reserved.
Osumalaskuri: 3490088