Uutiset

Maanantai, Syyskuu 13, 2021, 11:51

Vahvasti näyttää siltä, että Kiuruveden Niko Allinen on vuoden 2021 kategorian 2 eli Historic ->75 HRT-mestari. Allisella on maksimipisteet; 11 pisteen arvoisia luokkavoittoja jo kolme sekä täydet osallistumispisteet. Yhteensä 39.

Padasjokelaisella Eero Kortelahdella pisteitä on 35. Luokkavoiton ja kahden kakkossijan pottia pystyy kasvattamaan 11 pisteen arvoisella luokkavoitolla. Täsmälleen sama tilanne on Janne Kanervalla. Tasapistetilanteessa näiden herrojen sijoitukset määrittyvät luokkien 10 ja 11 osanottajien perusteella. Mielenkiintoista on vielä se, että neljäntenä oleva Mikko Frilander voi vielä luokkavoiton myötä lisätä pistesaldoaan neljällä pisteellä. Tällöin Teiskun UA:n mies nousisi pisteisiin 37 ja saattaisi napata edellä mainitun kaksikon ”nenän edestä” hopeaa. Ja jottei tämä olisi ihan tylsää, saattaa Kari Loppikin luokkavoitolla nousta pisteisiin 36 ja jälleen sekoittaa mitalistien järjestystä. Mielenkiintoista tosiaan on!

Luokassa 9 Niko Allinen Escort 1300 GT:llä on tehnyt vakuuttavaa jälkeä. Teknisiä murheita on kuitenkin riittänyt tänäkin vuonna, eikä niiltä vältytty Urjalassakaan.
”Taka-akselisto vaatii kyllä huoltoa. Lukko meillä luisti, mutta tiesin sen jo ennen kisaan lähtöä. Vielä tarvii takajouset vaihtaa, kun on niin levottoman oloinen auto”, paljasti Allinen.
”Kisa päättyi, kun Fonsell (Petri) jäi pois leikistä. Se olisi voinut pistää meidät tiukille, se yleensä menee lujaa tämmöisillä teillä.”

Kolmas luokan osanottajapari, Toni Sinkkonen – Arto Saarilahti Datsun Finnillä, tulivat maaliin.

Luokassa 10 ajava järjestävän seuran, Urjalan UA:n pari, Kari Loppi-Niina Mönkö on aina mennyt näillä seuduilla kovaa. Siitäkin huolimatta Loppi oli koko kilpailun yleiskilpailussa kolmen joukossa, vasta viimeisellä Janne Lindberg puristi reilulla viidellä sekunnilla Lopin ohi kolmanneksi.
”On se kiva, kun näissäkin maisemissa ralleja järjestetään”, iloitsi Loppi kuitenkin kovasta suorituksestaan.
”Täytyy myöntää, että onhan täällä semmoisiakin osuuksia, joita on edellisinä vuosina ajettu. On siitä vähän apua. Nelonen oli melko nopeaa ja jouhevaa, mutta viitonen ja kuutonen sitten pienempää ja teknisempää tietä, ettei me siellä oikein ehditty muille.”

Loppi ajoi pohjat kaikille erikoiskokeille. Eero Kortelahti Avengerilla kiristi vauhtiaan ja sekuntieroa Loppiin pätkä pätkältä siten, että viimeisellä erikoiskokeelle miehille kirjattiin täsmälleen sama aika. Kortelahti ja kartturi Elisa Mälkönen olivat viidensiä yleiskilpailussa, eikä tulos oikein tuntunut nuorta miestä tyydyttäneen.
”No joo, oltiin viides. Ei se nyt oikein tyydytä, hävitty kisahan tää nyt oli. Luokka ainakin olisi pitänyt voittaa”, manaili Kortelahti, joka paljasti, ettei Hartolan mahdollinen luokkavoittokaan tätä pettymystä paranna.

Mikko Frilander ja kartturi Tommi Järvinen ehtivät kaksi pätkää käydä Kortelahden kanssa tiukkaa vääntöä, mutta kolmannella tuli eteen teknisestä syystä keskeytys.
”Jarrut hävisivät, ja ihan itseäni saan syyttää asennusvirheestä. Ykkösellä oli vähän viitteitä jarruongelmista, kun poljin oli niin oudon tuntuinen. Kakkosella jarrut sitten hävisivät kokonaan”, kertoi Frilander, joka suunnittelee siirtymisestä nuottisarjan puolelle Hartolan kisaan.

Luokassa 11 odoteltiin ”titaanien taistoa”, kun osanottajaluettelosta nähtiin, että Joonas Kolehmainen Escortilla palaa rallireitille ja oltiin kuultu Volvo-mies Janne Kanervan aikeista ajaa yleiskilpailun voittoon. Ykkösellä Kanerva oli 2,5 sekuntia Kolehmaista nopeampi. Kakkosella Kolehmainen puristi 1,7 sekuntia nopeamman kuin Kanerva, ja teki saman 4,1 sekunnin turvin saman tempun kolmosellakin. Tässä vaiheessa loppilainen otti myös 1,5 sekunnin johtopaikan luokkien 1-18 yleiskilpailussa.

Neloselta ei Kolehmaiselle enää tullut aikaa, vaan nimi löytyi nyt keskeyttäneiden listalta.
”Kone hajosi. Öljynpaine valo syttyi jo pätkällä, oli pakko keskeyttää”, kertoi Kolehmainen.

Kolehmaisen poistuttua Kanervan luokkavoitto näytti varmalta.  Nyt Kanerva keskittyi voittamaan yleiskilpailua. Ja hyvältähän sekin näytti. Nelospätkän jälkeen Kanervat; Janne ja Harri, johtivat yleiskisaa 0,8 sekunnilla ennen Matti Jaatista, joka ajaa kategorian 3 (->81) Volvolla. Viitosella Jaatinen meni edelle, mutta vain 0,5 sekunnin erolla Kanerviin.

Kuutospätkällä Kanerva voitti Jaatista 0,2 sekuntia ja joutui toteamaan jääneensä 0,3 sekunnilla kakkoseksi.
”Vähän meni tiukalle, ja vähän nyt harmittaa, ja kun vielä yritin. Mietin sitäkin, että pitäiskö varmistella, mutta vähän nyt jäin”, kertasi Kanerva.

”Matilla (Jaatinen) on vähän eri auto (Volvo sekin), se on jo ralliauto oikeasti”, naureskeli Kanerva maalissa.
”Ei vasiten, kyllä Matti kovaa menee aina.”

Heikki ja Emppu Valkonen Volvolla olivat luokan 11 kakkosia.

-kk

Pistetilanne osakisan 4/5 jälkeen:

Kuljettajat
1. Niko Allinen KiuUA lk 9 Ford Escort 1300 GT pisteitä 39
2. Eero Kortelahti VeSa lk 10 Sunbeam Avenger 1600 GT pisteitä 35
2. Janne Kanerva AnkUA lk 11 Volvo  142 S pisteitä 35
4. Mikko Frilander TeisUA lk 10 Sunbeam Avenger 1600 GT pisteitä 33
5. Toni Sinkkonen TamUA lk 9 Datsun 100 A 8 pisteitä 30

Kartturit
1. Marko Allinen KiuUA lk 9 pisteitä 39
2. Elisa Mälkönen LamUA- lk 10 pisteitä 35
2. Harri Kanerva AnkUA lk 11 pisteitä 35
4. Tommi Järvinen TeisUA lk 10 pisteitä 33
5. Arto Saarilahti TamUA lk 9 pisteitä 30


Historic Rally Club Finland ry, Copyright (c)2017, All Rights Reserved.
Osumalaskuri: 3490074