Uutiset

Maanantai, Syyskuu 13, 2021, 10:41

Mielenkiintoinen pistetilanne on myös kategoriassa 1 eli Historic ->1969. Viidellä kuljettajalla on teoreettinen mahdollisuus vielä mitaleille. Tässä joukossa kuudentena voisi vielä hyvin olla luokassa 6 Escortilla ajava Hannu Sartovuokin, mutta mies joutui pettymään Urjalassa.

”Kausi oli nyt tässä, ei voi mitään. Ähtärissä kisa keskeytyi sairauskohtauksen vuoksi, sitten tuli kaksi luokkavoittoa ja nyt tässä seistään ja odotellaan lääkärintarkastukseen ulosajon jälkiseurauksena”, manasi Sartovuo.
”Ei siinä ulosajossa mitään sen kummempaa ollut, ajauduimme vain liian löysälle soralle ja perä lähti viemään pois tieltä.”

Jari Ohrankämmen on pistejohdossa maksimipistein; kolme 11 pisteen luokkavoittoa ja täydet osallistumispisteet. Työ- ja rakennusprojektikiireiden vuoksi Ohrankämmen ei päässyt Urjalan kisaan. Pisteissä toisena oleva Juha Mäkitalo pystyy vielä parantelemaan pistepottiaan. Korpilahden kakkossijan tuomat yhdeksän pistettä pitäisi saada vaihdettua luokkavoiton tuomiin 11 pisteeseen Hartolassa. Sen myötä Mäkitalo nousisi Ohrankämmen kanssa tasoihin, minkä jälkeen laskettaisiin osanottajamääriä. Mäkitalo näyttäisi jo tässä vaiheessa olevan vahvoilla, sillä luokassa 7 on ollut luokkaa 5 enemmän osanottajia.

Vähintään pronssimitalista taistelevat vielä Bertil Lindholm (lk 7) sekä Juha Berner (lk 8), joka Valiantilla on melko säännöllisesti ollut luokkansa ainoa osanottaja. Ja sanansa tähän kaikkeen on sanottavana vielä Martti Sarastollakin, joka keskeytti Urjalassa. Hän pystyy luokkavoitolla kasvattamaan 26 pisteen saldonsa 37, joten sen jälkeen muidenkin tilanteet saattavat muuttua.

Luokassa 5 sai Antti Heinänen kartturinsa Tiia Mäenpään kanssa nauttia luokkavoitosta.
”Kerrankin, kun ei ollut muita”, naurahti maalissa Antti, joka kuitenkin nautti kisasta.
”Ykkönen oli meille vähän liian nopeaa tietä, mutta muut oikein mukavia. Hartolaan en pääse mukaan, kun on hirvijahdin aika.”

Luokassa 6 käytiin taistelua voitosta vain ykköspätkän verran. Sartovuo oli noin 12 kilometrin pätkällä lähes minuutin muita nopeampi. Kakkosella Sartovuo ajoi ulos ja Veijo Hänninen keskeytysilmoituksen mukaan keskeytti tekniseen vikaan. Ari Koskinen kartturinsa Anni Kaleniuksen kanssa saivat rauhassa kurvailla luokkavoittoon Renault 8 Gordinillaan.

Luokassa 7 Martti Sarasto ja toista kertaa kartturina toiminut Jussi Tukkimies kirjauttivat Cortina GT:llään 10 sekunnin pohjat ykköselle. Lindholm oli kakkonen ja Mäkitalo 3,6 sekuntia nopeampi. Kakkospätkän lähdössä sitten ihmeteltiin, missä Sarasto on. Sieltä miehet sitten kurvasivat paikalle, mutta aikarangaistusta tuli puolitoista minuuttia.
”Ajettiin ykkösen jälkeen harhaan eli eksyttiin”, selvitti kuljettaja.

Kakkoselle Sarasto tykitti pohjat, kuten usein tällaisessa tilanteessa. Vajaan kahdeksan kilometrin pätkällä toiseksi nopein Mäkitalo taipui 12,6 sekunnin päähän. Jari Honkalatva Caprilla jäi puolen minuutin päähän ja Lindholm hävisi 50 sekuntia. Kolmoselta ei Sarastolle enää aikaa tullut.
”Ihan oma mokahan tuo oli. Laskeskeltiin ennen kolmosta, että ollaan noin minuutin verran perässä, ja kyllähän me se kiinni ajetaan. Nyt on vain todettava, että johan siitä 41 vuotta menikin, kun viimeksi ajoin ulos.”

Sarasto myönsi kisan jälkeen, että vähän liikaa oli yritystä.
”Aika kovaa tultiin kolmosen alku, kunnes spinnattiin ja siinä takapyörä osui kantoon. Sitten vielä kolmosen lopussa tultiin yhteen paikkaan vähän ylikovaa ja osuttiin taas kantoon, nyt A-pilarin kohdalle. Siinä ei sitten enää ollut mitään tehtävissä.”

”Hartolaan toivottavasti saadaan auto kuntoon tai lainataan joltain. Mitalitaisteluissa on mahdollisuus olla mukana, sitä täytyy yrittää.”

Mäkitalo otti ohjakset tässä luokassa Saraston jäätyä taipaleelle. Alfa-mies ajoi pohjat tämän jälkeen kaikille muille pätkille paitsi neloselle pohjat.
”Vedet alkoivat kadota, piti ottaa vähän rauhallisemmin ja kevyellä kaasulla. Nelospätkällä alkoi jo jännittää, että päästäänkö läpi ollenkaan”, paljasti Mäkitalo, joka harrastaa myös triathlon-kisoja eikä niiden kiireiden vuoksi ole päässyt ralleihin. Voipi olla, ettei edes Hartolaankaan.

”Oli meillä nyt voiton suhteen vähän tuuriakin, Martti olisi ollut nopeampi tänään”, antoi mies tunnustusta kanssakilpailijalleen.

Ei ilman ongelmia suoriutunut Bertil Lindholmkaan Cortina Lotuksellaan, mikä selittää aikatappiota kakkosella.
”Kakkosella lähti tulpanjohto irti. Auto kävi älyttömän huonosti, eikä ensin tiedetty, mikä on vikana. Yritin nelosella ajaa, muttei se oikein jaksanut kulkea. Onneksi se oli vain tulpanjohto, mutta harmittavasti koko pätkä meni ihan plörinäksi.”

Mäkitalo oli jo karannut sen verran, ettei Lindholm enää yrittänyt tosissaan ajaa miestä kiinni.
”Ei haluttu, että meille käy samalla lailla kuin Martille.”
-kk

Pistetilanteet osakisan 4/5 jälkeen:

Kategoria 1969
Kuljettajat
1. Jari Ohrankämmen HRCF lk 5 Wartburg 353 pisteitä 39
2. Juha Mäkitalo EurUA lk 7 Alfa Romeo Giulia pisteitä 37
3. Bertil Lindholm HRCF lk 7 Ford Cortina Lotus pisteitä 35
3. Juha Berner HyUA lk 8 Plymouth Valiant pisteitä 35
5. Antti Heinänen AL-Myrskylä lk 5 Fiat 850 Special pisteitä 33

Kartturit
1. Petri Helmikkala HRCF lk 5 pisteitä 39
2. Anssi Puroaho KvanUA lk 7 pisteitä 37
3. Pentti Ritari HSTT lk 7 pisteitä 35
3. Jouni Tanninen HyUA lk 8 pisteitä 35
5. Tiia Mäenpää AL-Myrskylä lk 5 pisteitä 33


Historic Rally Club Finland ry, Copyright (c)2017, All Rights Reserved.
Osumalaskuri: 3489990