Uutiset

Maanantai, Kesäkuu 14, 2021, 15:25

Tänä vuonna nuottisarjan luokissa 19-23 on autoja ollut todella mukavasti. Kokeilumielessä kauden kahdessa osakisassa nuottisarjalaiset ovat startanneet tasanopeus- ja näytösajoluokan autojen jälkeen heti ensimmäisinä HRT-autoina reitille. Ähtärissä nuotista ajavia oli 24 autokuntaa ja Korpilahdella 29. Jari Latvalan valitettava poisjäänti teknisen vian vuoksi pudotti lukumäärän alle 30:n.

Pitkästä aikaa myös luokassa 19 oli kilpailija. Korpilahden teille lähti nykyään Jyväskylän seudulla asuva, Turun UA:ta edustava Pekka Anttalainen kartturinsa Antti Hietaniemen kanssa -69-kategoriaan kuuluvalla Skoda Felicialla.
”Tavoitteena oli ottaa ylivoimainen voitto, mutta nyt tuli vain voitto”, harmitteli Anttalainen maalissa.
”Sen verran koville otti miehelle ja autolle.”

Luokassa 20 oli yhdeksän autokuntaa. Toni Kemppainen voitti Opel Kadett 1.3 D:llä luokan jo Ähtärissä ja sama tahti jatkui Korpilahdellakin. Neljä erikoiskoetta ja neljät pohjat. 

Ykkösellä, neljän kilometrin pätkällä Erno Kinnunen-Jussi Kotilainen Suzuki Swiftillä hävisivät Kemppaiselle 3,9 sekuntia. Mikael Wikstedt hävisi Kemppaisen pohjille 7,1 sekuntia. Timo Pitkäniemi-Kirsi Holmberg Escortilla jäivät neljänneksi 0,1 sekunnin erolla Wikstedtiin.

Yllättäin Mäntän UA:n pari Mika Karpiola-Iida Muteli jäivät Kemppaiselle peräti yli minuutin.
”Me mentiin lähtöön ajalla 51 ja kuviteltiin, että me näytetään 52:lla se lappu. Mutta se 52 olikin meidän lähtöaika. Sitä mä protestoin vahvasti. Jari-Matille kävi kuulemma samalla lailla. Ei voi olla niin, että eri kilpailuissa on eri systeemi,” manasi Karpiola kilpailun maalissa.
”Muissa kisoissa on ollut niin, että se näytetään ja sit siihen annetaan se seuraava minuutti lähtöajaksi.”
”Ei mitään ohjeita tästä ollut. Lisämääräyksessä luki vain, ettei ole AT-asemaa.”

Karpiola pohti, että niillä, jotka jonottivat lähtöön, ei ollut mitään ongelmia. Alkupään kuljettajilla ongelmia oli, kun ei ollut jonoa. Vielä Karpiolalta kirposi lisääkin palautetta.
”Aamunuotitus on hankalaa. Ensimmäiset kaksi tuntia menee hyvin, mutta sitten alkaa yleisöliikenne. Nuotteja pitää yrittää tehdä siellä liikenteen seassa, eikä se oikein onnistu. Runkimiehet hakevat paikkojaan. Yhdessä kohdassa laskin, että viisi autoa on edessä ja viisi autoa takana.”

Kakkosella Wikstedt oli jälleen Kemppaisen jälkeen kakkonen.  Karpiola oli pätkän kolmanneksi nopein, eroa kärkeen 21,1 sekuntia ja Kinnunen neljäs. Kolmosella oli Kinnunen pätkän kakkonen, eroa kärkeen 3,1 sekuntia, Wikstedt ja Pitkäniemi seuraavina. Täsmälleen samoilla sijoituksilla sujui viimeinenkin pätkä. Seppo Raittila keskeytti nelosella tekniseen vikaan.

Kemppainen voitti siis 36,7 sekunnin erolla. Wikstedtin ja Kinnusen ero oli Wikstedtin hyväksi vain 0,3 sekuntia. Neljänneksi sijoittunut Pitkäniemi hävisi jo yli minuutin voittajalle.
”Kiva päivä oli, kivat pätkät ja kiva oli ajaa. Vauhti ei riittänyt. Auto on ihan vanha vainaa. Olisihan autoissa valinnanvaraa, mutta kun mä tykkään tästä niin”, paljasti Pitkämäki.
”Tälläkin pärjäisi, kun antaa vain mennä. Mut tarttis varmaan huoltaakin välillä moottoria.”

Luokan 21 voitti pari Arto Uusi-Ranta-Jouni Näsman Corolla 1600 GT:llä. Miehet aloittivat parhaiten ajaen pohjat ykköselle 1,2 sekunnin erolla Escort-pariin Antti Leponiemi-Juho Ruhanen. Petteri Koskenala-Tommy Nyholm jäivät Lada Samarallaan 5,7 sekunnin päähän.

Kakkosella, pitkällä 25-kilometrisellä Leponiemi kiskaisi 13,9 sekunnin pohjat ennen Uusi-Rantaa. Koskenala taipui kolmanneksi jääden 39,3 sekuntia Leponiemelle. Ja jälleen kolmosella oli Uusi-Rannan vuoro olla nopein. Nyt Leponiemi jäi 6,8 sekuntia ja Koskenala 26. Ennen viimeistä pätkää Leponiemen johtomarginaali oli 5,9 sekuntia, Koskenala oli jäänyt jo yli minuutin.

Kisan viimeinen pätkä oli pituudeltaan 11,5 km. Leponiemen kisa päättyi keskeytykseen teknisen vian vuoksi. Uusi-Ranta nousi voittajaksi. Koskenala nappasi toiseksi korkeimmat luokkapisteet ja Klaus Wilkman-Riikka Hokkanen tuli kolmanneksi.

Luokassa 22 odotettiin kovaa taistelua Ford Escort RS:llä ajavien Tuomo Hannosen ja Tommi Hannukselan kesken. Hannonen voitti Ähtärissä ja Hannuksela oli toinen, miten kävisikään sorapinnalla Korpilahdella.

Ykkösellä Jyväskylän UA:ta edustava Hannonen kartturinsa Harri Minkkisen kanssa vei Escortia 4,4 sekuntia nopeammin kuin pari Hannuksela-Jukka Vihtalahti. Hyvin tuli myös Martti Virolainen Jukka Kesselin kanssa. Hannosen pohja-aikaan jäi eroa 5,0 sekuntia. Tosin ykköspätkä oli vain neljän kilometrin mittainen.

Kakkosella, 25-kilometrisellä Hannuksela iski takaisin. Pohja-aika kirjattiin Hannukselalle 5,4 sekunnin turvin. Virolainen tipahti neljänneksi lähes minuutin päähän. Rallikonkari Westerlund ja kartturi Hanna Valonen kirivät kolmanneksi, eroa kärkeen jäi 39,1 sekuntia. Kakkospätkän jälkeen Hannuksela johti kisaa yhdellä sekunnilla.

Hannonen ei taipunut, vaan ajoi pohjat vielä kahdelle viimeiselle pätkälle. Maalissa Hannonen oli 14 sekuntia paremmalla ajalla kuin Hannuksela. Westerlund sijoittui kolmanneksi noin puolentoista minuutin päähän.

Virolainen keskeytti moottorivian vuoksi heti kakkosen jälkeen.

Luokan 23 ensimmäisten tulosten tultua huomattiin, ettei Jari-Matti Latvala-Juho Hänninen yltänytkään pohja-aikaan. Avauspätkän nopeimmaksi ajoi Jarno ”tangoprinssi” Grönholm kartturinaan Riihimäen UA:n Jarno Ottman Volvo 242:lla.

Ähtärissä valitettavasti keskeyttämään joutunut Kari Kivenne ja kartturinsa Hannu Kemppinen olivat pätkän kakkosia, vaivaisen 0,1 sekuntia Grönholmia hitaampina.

Latvala oli vasta kolmas, eroa Grönholmiin ehti tulla 0,8 sekuntia. Mitä ihmettä oli tapahtunut?
”Meillä oli sellainen härdelli siinä ykkösen lähdössä, että kun ei ollut AT-asemaa, me mentiin ykkösen lähtöön ja kysyin, että millä minuutilla lähdetään. Ek-päällikkö vastasi, että seuraavilla. Hän tarkoitti valoja, minä luulin, että minuutteja.”
”Tuli mieleen, että jos ajetaan näin ilman AT-asemaa, lähdössä olisi hyvä olla kello, jossa näkyisi lähtöaika. Se voisi vähän helpottaa toimintaa.”
”Kartanlukija ottaa täydet vastuut niskoilleen tästä”, huuteli Juho Hänninen kartturin pallilta. ”Minun hartiat kestää kyllä”.  
Jari-Matti toppuutteli, että ”ei nyt sentään”.
”Kun toimitsija näytti, että menkää, mä sanoin sille, että eiku minuutti vielä. Ei kun teidän pitää nyt mennä, toimitsija patisti. Kiitos Juholle, kun patisti painokkaasti, että nyt sun PITÄÄ mennä.”
”Muuten oli oikein kiva kisa, mutta itse tykkäisin hieman rauhallisemmasta aikataulusta ja semmoisesta rennommasta meiningistä. Nyt oli aika kiire koko päivän. Kun meidän kisat ovat menneet näin hyvin, kaipa sitä pitää sinne Lahteenkin tulla ajamaan”, paljasti Latvala.

Marssijärjestys palautuikin sitten EK:lla 2. Latvala paiskasi tauluun reilun minuutin pohjat 25-kilometrin pätkällä ennen Grönholmia. Kivenne hävisi Grönholmin ajalle puolisen minuuttia ja Pasi Hapulahti-Jukka Toivonen Volvo 242:lla vielä noin 12 sekuntia lisää. Kivenne keskeytti kakkosen jälkeen kytkinvian vuoksi.

Kolmosen 13 kilometriä meni Latvalalta 39 sekuntia nopeammin kuin Grönholmilta. Kiventeen poistuttua kolmospaikan nappasi Tuomo Liukkonen Mersedes-Benz 190 E:llä kartturinsa Vesa Suhosen kanssa. Eroa kärkeen tuli minuutin verran.

Grönholm oli vaikeuksissa viimeisellä 11,5 kilometrin pätkällä sijoittuen vasta neljänneksi lähes kahden minuutin tappiolla Latvalalle. Liukkonen ja Hapulahti olivat pätkällä toinen ja kolmas, noin 50 sekuntia pohja-ajasta jääneinä.

Latvalan jälkeen kakkoseksi sijoittui Grönholm, jolle huono aika viimeisellä pätkällä ei onneksi maksanut sijoitusta.
”Ajaminen on kivaa hommaa, ja auto tuntuu osuvan käteen. Viiden vuoden tauon jälkeen näköjään ihan hyvin sujuu.”
”Harmittaa vähän, kun oltaisiin varmaan oltu kaksivetoisten nopeimmat, mutta vikalla pätkällä noin kolme kilometriä ennen maalia asfalttiosuudella petti kardaanin kannatinlaakeri ja tultiin hirveällä kolinalla maaliin. Hyvä tulos jäi nyt saavuttamatta, mikä olisi ollut oikein kiva juttu.”
”Sen verran kilpailuhenkeä näköjään löytyy, että on kivaa, kun onnistuu ja tulee hyviä aikoja”, tuumasi Tangomarkkinoilla 2006 tangoprinssiksi valittu Jarno Grönholm.
”Jokaisella meillä on luuranko kaapissaan”, täräytti Grönholm tangoista kysyessäni.

Nuottisarjan 29 autokunnan joukosta vain neljä kuljettajaa keskeytti ja kaikki tekniseen vikaan.

Pistetilanteet kahden osakisan jälkeen:

Kuljettajat
1. Toni Kemppainen SiiMU lk 20 Opel Kadett 1.3 D pisteitä 25
1. Tuomo Hannonen JyvUA lk 22 Ford Escort RS pisteitä 25
1. Jari-Matti Latvala AlavUA lk 23 Toyota Celica 2000 GT-4 pisteitä25
4. Klaus Wilkman HRCF lk 21 Sunbeam Avenger 1600 GT pisteitä 22
5. Tommi Hannuksela HRCF lk 22 Ford Escort RS 2000 pisteitä 21
6. Heikki Westerlund LamUA lk 22 Opel Manta 2.0 E pisteitä 19

Kartturit
1. Harri Minkkinen TullUA lk 22 pisteitä 25
1. Juho Hänninen SLUA lk 23 pisteitä 25
3. Riikka Hokkanen AL-Kangasniemi lk 21 pisteitä 22
4. Jukka Vihtalahti HRCF lk 22 pisteitä 21
5. Hanna Valonen HeiUA lk 22 pisteitä 19
6. Kirsi Holmberg Päij-HUA lk 20 pisteitä 18

-kk


Historic Rally Club Finland ry, Copyright (c)2017, All Rights Reserved.
Osumalaskuri: 3357930