Uutiset

Maanantai, Kesäkuu 14, 2021, 13:44

Vantaalainen Juha Selänne, itsekin usean Skoda-auton omistajana, ideoi ja organisoi Historic-90-kategorian ”sisälle” erityisen Skoda-sarjan. Skoda-merkkisiä autoja oli Korpilahdella peräti seitsemän, kaiken kaikkiaan luokassa 15 oli yhdeksän autoa. Skoda-porukalle jaetaan osakisoissa järjestäjien palkintojen lisäksi kolmelle nopeimmalle palkintopyttyjä ja lahjakorttejakin.

Selänne ei itse tällä kerralla päässyt kisaamaan, kun hänen pojallaan oli samaan aikaan venekisa merellä Porin edustalla. Selänne patisti kartturinsa Markku Haaralan puikkoihin, ja hyvinhän mies suoriutuikin.

Luokassa 15 ykköspätkän pohja-aikaan ylsi pari Jarno Kinnunen-Joel Kinnunen Skoda Favoritilla. Suzuki Swift -pari Asko Aalto-Jari Riihonen jäivät 1,2 sekuntia, mutta heille kirjattiin vilppilähdöstä 10 sekuntia aikaan lisää. Aalto oli ykkösellä siis neljäs, kun väliin mahtuivat Haarala kartturinsa Esa Puhakan kanssa (+ 8,0 sek) ja pari Risto Tiinus-Jari Huhtinen Skoda Favoritilla (+ 9,0).

Sitten yllätti Haarala. Pohjat kakkoselle, 25-kilometriselle 6,1 sekunnin erolla Aaltoon. Juho Silvennoinen Favoritilla oli kolmas ja jäi pohjista 6,5 sekuntia. Haarala nousi luokkajohtoon kakkosen jälkeen. Kolmosen jälkeenkin johto vielä piti, vaikka kolmosella Haarala oli vasta kolmas, Aallon pohja-ajalle 5,9 sekuntia hävinneenä. Kakkoseksi ylsi Silvennoinen 0,4 sekunnin tappiolla.

Kinnunen poistui katsomon puolelle kakkosella teknisen vian vuoksi. Antti Siikalan matka päättyi tekniseen vikaan kolmoselle. Juho Silvennoisen kilpailu päättyi neloselle tekniseen vikaan.

Nelosella Aalto onnistui 5,3 sekuntia Haaralaa paremmin, joten luokkavoitto Aallolle 2,7 sekunnin erolla. Tiinus sijoittui kolmanneksi, noin 50 sekunnin erolla kärkeen.

Markku Haarala oli kuitenkin tyytyväinen maalissa.
”Täytyy olla tyytyväinen. Edellisestä Escort-kisasta on 18 vuotta aikaa, ja tämä oli ensimmäinen etuvetoisella ikinä ajamani kisa. Saukkolassa kävin treenaamassa noin 20 kilometrin verran meidän Skoda-päivänämme. Kieltämättä vähän jännitti ja pulssi oli aika kovalla.”
”Kakkospätkästä nautin aivan suunnattomasti, se on pakko sanoa. Se osui hyvin kohdilleen, ja oli aika hyvin yritystäkin. Kaksi viimeistä ei sitten osunut mitenkään, kauheeta sähläämistä vaihteiden kanssa. Tarkoitus oli saada auto viivalle ja ehjänä läpi. Pytyistä ei ollut pientä ajatustakaan”, paljasti Haarala.

Luokassa 16 jämsäläiset Esa ja Anja Lindroos saivat vaihteeksi kanssakilpailijan luokkaansa. Pohjanmaalaiset Jukka Virtanen-Asko Kujala Corolla 1600 GT:llä ajoivat pohjat kaikille pätkille, maalissa ero oli 28,3 sekuntia.
”Hyvin meni, mutta Virtanen voitti. Pakko myöntää, että kun talvella tuli Revontuli-rallissa kaadettua, taisi jotain jäädä tuonne selkäpiihin muistoja siitä”, tunnusti Lindroos. 

Virtanen oli maalissa sen näköinen, että ihan helpolla voitto ei tullut.
”Ei tässä mitään, on vain vähän liian lämmin. Tämä voitto oli meille yllätys. Ajattelin, että kun Esa ajaa kotiteillään, ei mahdettaisi hänelle mitään. Siksi koetettiin ajaa vähän kovempaa. Ois mekin ehkä vähän kovempaa päästy, mutta voi olla, ettei latu olisi riittänyt”, jutusteli Virtanen.
”Meillä on lämmityslaite päällä. Se jäähdyttää vähän konetta samalla. Näin kuumalla ilmalla on sitten kabiinissakin riittävän lämmintä, varsinkin kun pakoputkikin on tuossa kenkien alla.”

Virtanen kertoi, ettei ole koskaan koko HRT-sarjaa ajanutkaan, harvakseltaan ovat ralleissa käyneet. Nyt on tältä kaudelta kaksi luokkavoittoa plakkarissa.
”Tästä on hyvä jatkaa.”

Luokassa 17 riihimäkeläiset Matti Nikander-Mikko Kukkonen tekivät Opel Asconalla vakuuttavaa työtä. Pohjat kaikille pätkille. Maalissa lammilaiset Markku Laakso-Markku Hoppania VW Golfilla joutuivat toteamaan hävinneensä minuutin verran.
”Nautiskeltiin suuresti tästä päivästä. Tosi hieno reitti oli”, totesi Nikander, jolla on ollut 7-8 vuotta ajotaukoa.
"Piti välillä tehdä töitä ja perhettäkin hoitaa. F-cupia ollaan Mikon kanssa sitä ennen ajettu, lopetettiin vuonna 2014.”

Nelosella Nikander voitti 8,8 sekunnin erolla Laaksoon, erolle oli miehellä myös selitys.
”Kolmosella meinattiin mennä pihalle eikä sitten nelosella uskallettu enää oikein ajaa. Turpiin tuli oikein kunnolla.”

Näin ne ovat suhteellisia monet asiat…

Luokassa 18 ainoana autokuntana oli Turengin Ilkka Koskela ja Katja Salmijärvi, tällä kertaa jälleen Mercedes-Benzillä.
”Ihan hyvät on fiilikset. Nämä pytyt olisi tietty voitu jo lähtiessä antaa, kun ei ole muita osanottajia”, naureskeli Koskela maalissa.
”Ritmo on nykyään Koskisen Pasilla, me palasimme jälleen Mersun kyytiin. Tää on hieno auto ajaa, nautittiin taas. Ritmolla en uskaltanut ajaa edes viitosvaihteella, tällä voi yhdellä kädellä päästellä menemään. Kisa ja tiet olivat todella hienoja”, kiitteli Koskela.

Pistetilanteet kahden osakisan jälkeen:

Kuljettajat
1. Jukka Virtanen PoKyUA lk 16 Toyota Corolla 1600 GT pisteitä 25
2. Esa Lindroos J-Äijät lk 16 Toyota Corolla 1600 GT pisteitä 21
2. Markku Laakso LamUA lk 17 VW Golf 1800 GT pisteitä 21
4. Risto Tiinus J-Äijät lk 15 Skoda Favorit 136 L pisteitä 18
5. Kai Pihlman OrSUA lk 15 Skoda  130 L pisteitä 17
5. Matti J. Tarvainen OriUA lk 18/15 Mitsubishi/Skoda 130 pisteitä 17

Kartturit
1. Asko Kujala EPUA lk 16 pisteitä 25
2. Anja Lindroos AUK J-Äijät lk 16 pisteitä 21
2. Markku Hoppania LamUA lk 17 pisteitä 21
4. Jouko Huilla HAU lk 15 pisteitä 17
5. Taika Tuunanen K-KUA lk 15 pisteitä 14

-kk


Historic Rally Club Finland ry, Copyright (c)2017, All Rights Reserved.
Osumalaskuri: 3357919