Uutiset

Maanantai, Kesäkuu 14, 2021, 12:19

Kategoriassa Historic ->81 Sami Jaakkola-Jasmin Hannunen Toyota Starletilla ovat toistaiseksi ainoana parina voittanut kummankin osakisan ja johtavat tietty maksimipistein pistetilannetta. Muita luokkavoittajia ovat Ähtäristä Sami Tuominen (lk 14) sekä Janne Lindberg (lk 13) ja Matti Jaatinen (lk 14) Korpilahdelta. Ähtärissä kukaan ei luokassa 13 tullut maaliin.

Luokassa 12 pari Jaakkola–Hannunen olivat pitelemättömiä. Voittomarginaali kasvoi puoleentoista minuuttiin. Ykköspätkällä Keijo Hållfast kartturinsa Petri Pimiän kanssa pystyivät parempaan pätkäaikaan kuin pari Antero Sakselin–Raimo Hautalahti, mutta kakkosella ja kolmosella Starlet-kuljettajien tilanne kääntyi päinvastaiseksi. Hållfast ajoi vielä 0,2 sekuntia paremman ajan neloselle, viimeiselle pätkälle, mutta siitä ei juurikaan ollut apua. Sakselin oli maalissa 20 sekuntia nopeampana.

Luokassa 13 Tervakosken parille Janne Lindberg–Harri Ruokonen VW Golfilla ei ylivoimainen luokkavoitto tuntunut riittävän, sillä tavoite lienee ollut voittaa luokkien 1–18 yleiskilpailu, jonka Ähtärissä korjasi nimiinsä Joonas Kolehmainen.
”Kun ajettiin suoraan lähtöviivalle, eikä normaaleilla AKK:n säännöillä, ei tässä mitään pystytty voittamaan. Ajettiin ekalla neljän kilometrin pätkällä jo edellä lähtenyt kiinni, osaa jokainen jo siitä laskea, että seuraavalla 25-kilometrisellä saadaan taas kiinni. Näin kävi 14 kilometrin kohdalla, minkä jälkeen sitten kaivettiin nenää. Hävittiin muille 20 sekkaa, ei sitä enää kokonaan ajamalla kiinni saa”, purkautui Lindberg tuohtuneena.
”Kun kypärän pistää päähän, haluaahan sitä sit kilpaa ajaa. Missään tapauksessa tämä ei siis ole edellä lähteneen vika. Me vain haluttiin iskeä ainoalla pitkällä pätkällä, niin… tai iskettiinhän me, 14 kilometriä tosi hyvin, mutta sit loput 10 kilsaa, sanotaanko näin, ajettiin hieman hiljempaa… noh, ei se mitään, lähdetään tästä katsomaan jalkapalloa...”

Lindbergin kommentteihin selvennyksen vuoksi kerrottakoon, että rallissa ei siis ollut tulo-AT-asemaa muilla kuin kolmoserikoiskokeella. Kilpailijat ajoivat suoraan ek:n lähtöön ja starttasivat erikoiskokeelle omalla minuutillaan. Jos olisi tulo-AT, olisi mahdollista vaikuttaa lähtöväleihin joko paikan päällä tai johtokeskuksen avulla. Olisiko johtokeskuksessa pitänyt etukäteen varautua usein yleiskilpailun kärjessä ajavien kuljettajien kohdalla antamaan lisäminuutteja väliin? Nyt ykköspätkä oli niin lyhyt, ettei ”kello soinut”, kun eroja ei ehtinyt kertyä. Näitä lienee hyvä pohtia.

Juha Korte–Ismo Juottonen Escortilla keskeyttivät tekniseen vikaan kolmosella. Jyrki Putila–Osmo Huovinen Talbot Sunbeamilla tuli Lindbergin jälkeen luokassa toiseksi. Eroa kertyi lähes kaksi minuuttia. Lindberg sijoittui luokkien 1–18 yleiskisassa kolmanneksi.

Luokassa 14 vaikutti ensin siltä, että nähdään todella mielenkiintoinen kisa luokkavoitosta, ja varmaan samalla myös yleiskisan sijoituksistakin. Ykköspätkällä Juhani Vuori-Matti Haanpää Volvo 242:lla onnistui niukasti paremmin kuin kakkoseksi ajaneet Matti Jaatinen–Mikael Lagerström myös Volvo 242:lla. Eroa jäi vain 0,9 sekuntia. Kakkosella Jaatinen pisteli menemään, Vuori jäi 2,6 sekunnin päähän toiseksi. Kolmosella oli Vuori nopeampi, eroa jäi 1,4 sekuntia. Ja sitten kilpailu voitosta loppui, kun Vuori keskeytti viimeiselle teknisen vian vuoksi.

Tässä vaiheessa kolmospätkä oli kohtalon paikka muille kuin parilla Harri Eerola-Kirsi Kuismanen. Sijoitus heille toinen, eroa Jaatiseen jäi 1.20,1. Jussi-Pekka Karjala keskeytti tekniseen vikaan, kakkosen jälkeen matkalle jäi Tommi Ilvonen ja Sami Tuominen ajoi kolmosella ulos.

Matti Jaatinen oli samalla luokkien 1–18 nopein.
”Oli meillä nytkin murheita, en ole puhdasta rallia vielä eläessäni ajanut”, paljasti Jaatinen.
”Pyyhkijät lopetti toimintansa juuri, kun alkoi vettä sataa. Oikein hyvä oli ajoitus. Oli kiva vääntö Vuoren Jussin kanssa. Toka vikalla, kun vesisade oikein yltyi, sanoin, että meillä on 0,3 sekuntia eroa, nyt on pakko lähteä yrittämään ja otettava pikku riskii. Niin teki vissiin Jussikin, kun ilmeisesti ajoi ulos, arveli Jaatinen. (Keskeytyslistalla syynä näkyy tekninen vika, toim. huom.)
”Hienosti tuli Jussi, meidänkin piti vähän nostaa vauhtia, kun tarkasteltiin aikojamme. Kun kolmosella pyyhkimet hajosi ihan keskelle näkökenttää, ruuvasin pyyhkimen irti ja nelonen vedettiin ilman pyyhintä. Ja vesisade sitten vasta yltyikin. Kyllä vesi tuulilasissa häiritsi, mutta jotenkin se pyyhkiytyi siitä pois enkä tehnyt virheitä.”

Pistetilanne kahden osakisan jälkeen:

Kuljettajat
1. Sami Jaakkola HRCF lk 12 Toyota Starlet 1300 pisteitä 25
2. Keijo Hållfast HRF lk 12 Toyota Starlet pisteitä 20
3. Harri Eerola AnkUA lk 14 Ford Escort RS 2000 pisteitä 19
4. Janne Lindberg TerUA lk 13 VW Golf GTI pisteitä 14
4. Sami Tuominen SaarUA lk 14 Volvo 242 pisteitä 14
4. Matti Jaatinen NHD lk 14 Volvo 242 pisteitä 14

Kartturit
1. Jasmin Hannunen HRCF lk 12 pisteitä 25
2. Petri Pimiä AAU lk 14 pisteitä 20
3. Kirsi Kuismanen AnkUA lk 14 pisteitä 19
4. Tapani Heinänen SaarUA lk 14 pisteitä 14
4. Mikael Lagerström LvUA lk 14 pisteitä 14
4. Harri Ruokonen TerUA lk 13 pisteitä 14

-kk


Historic Rally Club Finland ry, Copyright (c)2017, All Rights Reserved.
Osumalaskuri: 3357925