Uutiset

Maanantai, Helmikuu 15, 2021, 16:58

Luokassa 9 starttasi kolme autokuntaa. Kiuruveden Niko Allinen-Marko Allinen 1300 Escort GT:llä lähtivät ennakkosuosikkina kisaan. Alliset eivät nytkään pettäneet, luokkavoitto tuli selvällä erolla muihin.

Heikki Välikoski-Jussi Huhtinen samanlaisella 1300:lla jäivät noin 2,5 minuuttia. Tosin Välikosken tulosta rasittaa minuutin aikasakko liian aikaisesta saapumista ykkösen lähtöön.

Toni Sinkkonen-Arto Saarlahti tulivat Datsun Finnillä maaliin kolmantena.

Luokassa 10 oli todella tiukkaa vääntöä alusta lähtien. Pohjat ykkösellä täräytti Mikko Frilander-Tommi Järvinen Avenger 1600:lla. Kari Loppi-Niina Mönkö Cortina 1600 GT:llä jäivät vain 1,2 sekuntia. Eero Kortelahti-Elisa Mälkönen myös Avenger 1600:lla jäivät pohjista kolme sekuntia ja Pasi Männistö-Veli-Pekka Ylä-Rautio 1600 Escortilla noin 13 sekuntia.

Kakkosella pakka sekoittui. Pohjat ajoi Kortelahti, jolle Loppi hävisi 8,1 sekuntia. Viime vuonna kaikki kisansa keskeyttänyt Frilander oli kolmas 13,6 sekunnin erolla kärkeen. Frilander ”paikkasi” tilanteen kolmosella ajaen sinne reilut 0,1 sekunnin pohjat ennen Loppia. Kortelahti jäi 7,3 sekunnin päähän.

Sen verran ajat menivät ristiin, että ennen viimeistä pätkää Loppi johti 0,9 sekunnin erolla Kortelahteen. Frilander oli kolmantena 4,2 sekunnin päässä Lopista. 

Viimeisellä, noin 27-kilometrisellä Loppi ajoi ulos ja keskeytti. Kortelahti ajoi 20,1 sekunnin pohjat ja piti Frilanderin takanaan 23,4 sekunnin erolla. Männistö oli luokan kolmas.

Luokassa 11 Joonas Kolehmainen-Timo Heikkilä Escort RS:llä hävisivät ykköspätkällä 2,4 sekuntia Janne ja Harri Kanervan Volvo 142 S:lle, mutta sen jälkeen onnistui muutamien sekuntien turvin ajamaan pohjat kaikille lopuille pätkille. Viimeisellä ero Kanervaan, joka oli pätkän kakkonen, oli 22 sekuntia. Sen verran muiden pätkäajat menivät ristiin, että viimeisen pätkän jälkeen Kolehmaisen voittomarginaali oli 44,7 sekuntia. Pojat kuitenkin myöhästyivät maali-AT:lta ja heille lätkäistiin 10 sekuntia aikasakkoa. Ero kakkoseksi ajaneeseen Kanervaan supistui näin 34,7 sekuntiin.
”Ei meillä mitään ongelmia ollut. Tultiin ihan rauhassa viimeiseltä pätkältä, mutta maalissa edessä oli yksi auto ja meillä ’meni pitkäksi’ sitten siinä. Ei se haitannut, kun 10 sekunnin sakko ei vaikuttanut suuntaan tai toiseen”, paljasti Kolehmainen.

Kolehmainen on jo aikoinaan Starletilla F-cupissa ajanut huimia aikoja, ja nyt näyttää sama tahti jatkuvan historiceissakin. Loppilainen oli nimittäin kokonaistuloksissa porukan seitsemänneksi nopein; siis kaksivetoisella ja ilman nuotteja.
”Varmaan se selittyy sillä, etten ole moneen vuoteen oikein kunnolla ajanut kisaa. Viime vuonna auto ei toiminut, ja sitä ennen ajoin vuonna 2017.”

”Hieno keli oli ja pyörissä mahtava pito, siinä ne voiton salaisuudet ehkä. Paikka paikoin taisi olla meille vähän liian pitkiä suoria, kun auto ei kulje enempää kuin 150 km/h. Varaa olisi tehdä parempaakin tulosta, jos tiet ovat pienempiä. Nyt ei ollut mitään tilanteitakaan”, juttelee Kolehmainen pilke silmäkulmassa.

Kakkospätkällä pienen tauon jälkeen ralleihin palannut Timo Kuukka-Tatu Koskinen Escort RS:llä jäi Kolehmaisesta 3,3 sekuntia. Kanerva hävisi 16,2 sekuntia ja ykkösellä kolmanneksi ajanut Ilpo Hietanen-Tomi Hellgren oli neljäs jääden 36,8 sekuntia Heikki Valkosen jälkeen.

Kolmosella järjestys oli Kolehmainen, Kuukka, Valkonen, Hietanen ja Kanerva, joten viimeiselle 27-kilometriselle lähdettäessä Kolehmaisen ero Kuukkaan oli 19,6 sekuntia, Kanervaan 22,5, Valkoseen 42,2 ja Hietaseen, joka joutui keskeyttämään viimeisellä siirtymällä, jo 51 sekuntia.
”Kampiakselin runkolaakeri meni pikkuhiljaa kisan aikana. Jo ykkösen jälkeen ihmettelin, kun öljynpaineet putosivat. Eihän se auto mihinkään kulkenut. Viimeinen tultiin hissutellen maaliin, ettei vain jäädä pätkälle. Nelosen maalissa soitettiin kilpailukeskukseen, että keskeytämme”, kertasi Hietanen.

Nelospätkällä kaikki hävisivät Kolehmaiselle lisää, Kanerva oli lähimpänä 22 sekunnin erolla. Muiden järjestys tuloksissa ei muuttunut. Ajamalla Kolehmainen voitti luokan 44,7 sekunnilla, maalissa 34,7 sekunnilla aikasakon vuoksi siis.

Pistetilanne ensimmäisen osakisan jälkeen:

Kuljettajat:
1. Joonas Kolehmainen LopUA lk 11 Ford Escort RS 2000 pisteitä 12
1. Eero Kortelahti VeSa lk 10 Sunbeam Avenger 1600 pisteitä 12
1. Niko Allinen KiuUA lk 9 Ford Escort 1300 GT pisteitä 12
4. Janne Kanerva AnkUA lk 11 Volvo 142 S pisteitä 10
4. Mikko Frilander TeisUA lk 10 Sunbeam Avenger 1600 GT pisteitä 10
4. Heikki Välikoski Mäntän UA lk 9 Ford Escort 1300 GT pisteitä 10
7. Timo Kuukka RiiUA lk 11 Ford Escort RS 2000 pisteitä 9
7. Pasi Männistö EPUA lk 10 Ford Escort 1600 pisteitä 9
7. Toni Sinkkonen TamUA lk 9 Datsun Finn pisteitä 9
10. Heikki Valkonen LMM lk 11 Volvo 144 pisteitä 8

Kartanlukijat:
1. Timo Heikkilä LopUA lk 11 pisteitä 12
1. Elisa Mälkönen LamUA lk 10 pisteitä 12
1. Marko Allinen KiuUA lk 9 pisteitä 12
4. Harri Kanerva AnkUA lk 11 pisteitä 10
4. Tommi Järvinen TeisUA lk 10 pisteitä 10
4. Jussi Huhtinen lk 9 pisteitä 10
7. Tatu Koskinen LopUA lk 11 pisteitä 9
7. Veli-Pekka Ylä-Rautio AlavUA lk 10 pisteitä 9
7. Arto Saarilahti TamUA lk 9 pisteitä 9
10. Emppu Valkonen LMM lk 11 pisteitä 8

-kk


Historic Rally Club Finland ry, Copyright (c)2017, All Rights Reserved.
Osumalaskuri: 3234626