Uutiset

Maanantai, Helmikuu 15, 2021, 16:51

Kokeiluluontoisesti nuottisarjalaiset oli sijoitettu lähtöjärjestyksessä historic-luokista ensimmäiseksi tasanopeus- ja näytösajoluokan jälkeen. Saadun palautteen jälkeen HRCF:n hallitus sitten päättää, jatketaanko näin vai palataanko entiseen.

Aika moni olisi voinut lyödä roposensa peliin, että luokan 20 voittajapari on Seppo Raittila-Janne Karttunen Starletillaan tai Timo Pitkäniemi-Kirsi Holmberg Escort 1300:lla. Sinne olisivat pennoset huvenneet, sillä aivan ”puskista” tuli mies nimeltään Toni Kemppainen Opel Kadett D 1.3:llaan kartturinsa Olli Heikkisen kanssa. Pohjat kaikille pätkille ”kuvia kumartamatta” ja voitto marginaali melkein puolitoista minuuttia. Mikäs mies tämä?
”Oon ekaa kertaa hisse-kisoissa, ajoin aiemmin F-cupissa”, paljasti Kemppainen. Miten siellä meni?
”Ulos”, oli naseva vastaus. Nyt latu maistuu näemmä, kun saa nuotittaa etukäteen.

Raittila oli Pitkäniemeä nopeampi kakkosella ja kolmosella. Vaikka nelosella Pitkäniemi kiristi Raittilaa paremman ajan, se ei riittänyt sijoituksen parantamiseen. Kemppainen voitti, Raittila oli kakkonen jääden 1.20,9 ja Pitkäniemi kolmas, eroa Raittilaan jäi 13,5 sekuntia.

Teuvo ja Tiina Tanner olivat neljänsiä, Harri Välimäki-Jens-Erik Hilden 10 sekunnin aikasakonkin kanssa viides. Ilkka Pohjonen-Rony Nyholm keskeyttivät tekniseen vikaan kolmosella.

Luokassa 21 ainoa maaliin tullut oli Klaus Wilkman-Riikka Hokkanen Sunbeam Avenger 1600:lla. Arto Uusi-Ranta-Jouni Näsman keskeyttivät Corollalla ykkösen jälkeen ja Petteri Koskenala-Tommy Nyholm Lada Samaralla jäivät viimeiselle pätkälle.

Luokassa 22 oli seitsemän autokuntaa, joista pari Tuomo Hannonen-Harri Minkkinen Escort RS:llä oli nopein ykkösellä. Heikki Westerlund-Hanna Valonen Mantalla jäivät 4,9 sekuntia. Tommi Hannuksela-Jukka Vihtalahti Escort RS:llä jäivät yllättäen 10,2 sekuntia noin kuuden kilometrin pätkällä. Reijo Lauren-Matti Heikkinen myös RS:llä hävisivät Hannukselalle noin 2,5 sekuntia.

Kakkosella Hannosen vauhti piti edelleen. Nyt Hannuksela sai juonesta kiinni ja oli toiseksi nopein, mutta edelleen Hannonen oli nopeampi, nyt 7,2 sekuntia. Westerlund hävisi pohjille 21,9 sekuntia ja oli kolmas.

Kolmoselle Hannuksela nosti vauhtia edelleen. Pohjat 2,9 sekunnin erolla Hannoseen. Westerlund jäi nyt 9,5 sekuntia. Hannuksela ajoi pohjat myös viimeiselle, noin 27-kilometriselle pätkälle, mutta Hannonen jäi vain 0,6 sekuntia. Westerlund peräti 35,6 sekuntia.

Hannonen voitti 13,9 sekunnilla ennen Hannukselaa. Westerlund oli kolmas, ero kärkeen oli hieman yli minuutin verran. Martti Virolainen-Jukkis Kesseli sijoittuivat neljänneksi, eroa kärkeen jäi yli 2,5 minuuttia. Kaikki tulivat maaliin luokassa 22.

Luokka 23 oli Mesikämmen Rallissa aivan erityisen mielenkiinnon kohteena, kun Latvalan perheestä peräti kaksi kuljettajaa oli mukana Toyota Celicoilla. Jari-Matti tietty hallitsi kisaa miten tahtoi, mutta jännityksellä odotettiin mm. Kari Kiventeen, Kimmo Korpelan ja ”pappa” Latvalan suorituksia nelikoillaan. Samoin kaksivetoisella Sierra RS Cosworthilla Ari-Matti Rikkinen oli ”tarkkailun alaisena”.

Jari-Matin keskinopeus ykkösellä oli 141,1 km/h. Kun Jari Latvalan aika tuli, nähtiin, että noin neljä sekuntia kilometrillä poika oli isäänsä nopeampi. Vähän enemmän tuli eroa Audilla ajaneeseen Kari Kiventeeseen, joka hävisi Jarille, mutta vain 0,6 sekuntia. Tuomo Liukkonen Mersulla ehti neljänneksi (+32,1), sitten Pasi Hapulahti (+33,1), Rikkinen (+34,1), Korpela (+35,6) sekä Teemu Koivisto (1:01,1).

Kakkoselta tuli jobin postia, kun kuultiin, että Kivenne keskeytti ohjausvian vuoksi ja Hapulahti oli ajanut ulos. Jari-Matin ja iskän vauhti oli pysynyt kutakuinkin samanlaisena, sillä 14,8 kilometrin matkalla JM ajoi yli minuutin pohja-ajan. Rikkinen oli kolmas, eroa kärkeen tuli noin puolitoista minuuttia.

Sama tahti jatkui kolmosellakin, mutta Korpela oli Latvaloiden jälkeen kolmas 1,5 sekuntia Jarille hävinneenä. Viimeisen pätkän jälkeen Jari-Matti ja kartturinsa Juho Hänninen tulivat voittajina maaliin. Voittomarginaali oli noin neljä minuuttia noin 53 kilometrin matkalla.
”Olihan nämä tiet osittain tuttujakin. Yksi tie vie mökilleni, toinen mummolaan. Viimeistä erikoiskoetta en tuntenut, siellä en ole ajanut lainkaan”, paljasti Jari-Matti, joka myönsi, ettei ihan täyttä kisavauhtiakaan ajanut.
”Tultiin ihan reippaasti, mutta taatusti varman päälle.”

Pistetilanne ensimmäisen osakisan jälkeen:

Kuljettajat:
1. Jari-Matti Latvala AlavUA lk 23 Toyota Celica 2000 GT pisteitä 12
1. Tuomo Hannonen JyvUA lk 22 Ford Escort RS pisteitä 12
1. Toni Kemppainen SiiMU lk 20 Opel Kadett 1.3 D pisteitä 12
1. Klaus Wilkman HRCF lk 21 Sunbeam Avenger 1600 pisteitä 12
5. Jari Latvala AlavUA lk 23 Toyota Celica 2000 GT pisteitä 10
5. Tommi Hannuksela HRCF lk 22 Ford Escort RS 2000 pisteitä 10
5. Seppo Raittila PR-Rac lk 20 Toyota Starlet 1300 pisteitä 10
8. Ari-Matti Rikkinen LprRT lk 23 Ford Sierra RS Cosworth pisteitä 9
8. Heikki Westerlund LamUA lk 22 Opel Manta 2.0 E pisteitä 9
8. Timo Pitkäniemi LamUA lk 20 Ford Escort 1300 GT pisteitä9

Kartanlukijat:
1. Juho Hänninen SLUA lk 23 pisteitä 12
1. Harri Minkkinen TullUA lk 22 pisteitä 12
1. Olli Heikkinen LakUA lk 20 pisteitä 12
1. Riikka Hokkanen AL-Kangasniemi lk 21 pisteitä 12
5. Jarmo Mursula AlavUA lk 23 pisteitä 10
5. Jukka Vihtalahti HRCF lk 22 pisteitä 10
5. Janne Karhunen TamUA lk 20 pisteitä 10
8. Hannu Lamminen JoeUA lk 23 pisteitä 9
8. Hanna Valonen HeiUA lk 22 pisteitä 9
8. Kirsi Holmberg P-HUA lk 20 pisteitä 9

-kk

 

 


Historic Rally Club Finland ry, Copyright (c)2017, All Rights Reserved.
Osumalaskuri: 3234637