Uutiset

Sunnuntai, Syyskuu 20, 2020, 15:11

Historicien ikäkategoriassa ->69 ennen Hartolaa tiedettiin jo, että Alavuden Jari Valtaala Corollalla ottaa mestaruuden. Valtaala oli luokassa 6 voittanut kaikki osakisat, joten mahdollisuutta pisteiden kasvattamiseen ei enää ollut. Pistetaulukossa Valtaala kohdalla komeili hienosti 39 pistettä.

Samaan pistemäärään oli jo ajanut myös luokan 5 ja HRCF:n Jari Ohrankämmen Wartburgilla, mutta sekin tiedettiin jo ennen Hartolaa, että luokkien osanottajamääriä vertailtaessa Valtaala oli ylivoimaisesti (14) edellä. Luokassa 5 kun oli koko kauden ajan ollut vain kaksi osanottajaa; Ohrankämmenen lisäksi Joni Forsberg Angliallaan Korpilahdella ja Antti Heinänen Fiatilla muissa kisoissa.

Kun Hartolan kisan lähtöluettelo ilmestyi, nähtiin, että luokkaan 7 oli ilmoittautunut kolme autokuntaa. Tämä tiesi sitä, että NHD:n Martti Sarasto pystyisi luokkavoitolla nousemaan pisteissä Ohrankämmenen kanssa samoihin, mutta nousemaan sarjakakkoseksi osanottajamäärävertailussa. Saraston kannalta harmillisesti yksi kolmesta perui osanottonsa, joten Saraston ja Ohrankämmenen välinen paremmuudenvertailu meni neljännen eli poisjätettävän osakilpailun tasolle. Siinä Ohrankämmenen pistesuora oli parempi, neljä 11 pisteen voittoa, kun Sarastolla Korpilahdella napsahti voitosta vain yhdeksän pistettä. Näin ollen Saraston oli tyytyminen pronssimitaliin.

Tuttuun tyyliin Ohrankämmen hallitsi helposti luokkaansa, kuten Sarastokin kakkosesta lähtien, kun kanssakilpailija Jyrki Meronen ajoi ulos ja keskeytti. Valtaala ei onnistunut kaunistamaan voittosuoraansa, sillä Hannu Sartovuo pisti alusta lähtien kovasti kampoihin. Vaikka Valtaala ajoi neljällä viimeiselle pätkälle pohjat, piti Sartovuon ykkösen ja kakkosen aika kutinsa ja voittomarginaali Sartovuon hyväksi maalissa oli vielä 3,2 sekuntia. Eikö Valtaala enää yrittänyt tosissaan?
”Kyllä me tultiin samalla lailla kuin ennenkin. Alussa löysäiltiin vähän, ettei satu mitään, ja loppu sitten tultiin täysillä”, paljasti Valtaala.

Tällä kertaa vielä Sartovuot, isä ja poika Teemu, jäivät mitaleiden ulkopuolelle, mutta ensi vuonna lupasi palata entistä ehompana.
”Kyllä luokkavoitto silti lämmittää ja erityisesti kun Teemu sai kartturina tänään pronssia, se lämmittää erityisesti. Tämä oli hyvä tulos kaikkien vaikeuksia jälkeen tänä vuonna.”

Sarjapisteet (sisältävät osallistumispisteet)
Kuljettajat
1. Jari Valtaala AlavUA lk 6 Toyota Corolla pisteitä 39
2. Jari Ohrankämmen HRCF lk 5 Wartburg pisteitä 39
3. Martti Sarasto NHD lk 7 Ford Cortina GT pisteitä 39
4. Hannu Sartovuo HRCF lk 6 Ford Escort 1300 GT pisteitä 35
5. Antti Heinänen AL Myrskylä lk 5 Fiat 850 pisteitä 25

Kartturit
1. Petri Helmikkala HRCF lk 5 pisteitä 39
2. Pasi Someroja NHD lk 7 pisteitä 39
3. Teemu Sartovuo HyUA lk 6 pisteitä 35
4. Tiia Mäenpää AL Myrskylä lk 5 pisteitä 25
5. Pekka Penttilä AlavUA lk 6 pisteitä 23


Historic Rally Club Finland ry, Copyright (c)2017, All Rights Reserved.
Osumalaskuri: 2861329