Uutiset

Sunnuntai, Syyskuu 20, 2020, 14:53

Pitkin kautta nuottisarjaan on toivottu lisää kilpailijoita. Nyt Hartolan kisaan heitä saatiin mukavasti. Martti Sirro Audilla on viimeksi ajanut kisaa noin vuosi sitten, eikä testiäkään ajanut kuin kilometrin ennen Hartolaa. Mutta kun oli aikaa lähteä, lähdettiin kisaamaan, kertoi Sirron kartturi Jari Hellgren ennen starttia.

Nuottisarjassa luokkia on viisi. Luokkaan 19, jossa kuutiotilavuus on vapaa, ilmoittautui kuljettaja Virosta, mutta perui osanottonsa. Luokassa 20 kolme autokuntaa lähti reitille, muissa neljä. Luokassa 21 yksin koko kauden ajanut nuottisarjan hallitseva mestari Antti Leponiemi ei Hartolan kisaa startannut, varmaankin kun ei ollut mahdollisuutta pistepottia enää kasvattaa.

Kovia mukaan saatiinkin. Sirron lisäksi mm. viime vuoden Lahti Historic Rallyssa menestynyt HRCF:n Tommi Hannuksela Jukka Vihtasaaren kanssa Escort RS:llä.

Mestaruustaistossa tiukimmin olivat kiinni luokassa 20 Escort 1300 GT:llä ajava pari Mika Karpiola-Iida Muteli ja luokassa 22 Heikki Westerlund-Hanna Valonen Mantalla. Kummankin olisi yllettävä luokkavoittoon. Westerlundille riittäisi luokan kakkossijakin, mikä kaveri ei voittaisi. Teoriassa mitaleille oli mahdollisuus vielä Karpiolan kanssakilpailijaparilla Timo Pitkäniemi-Kirsi Holmberg.

Enintään 1300-kuutioisten luokassa 20 Karpiolan haaveet mestaruudesta helpottuivat hetkeksi, kun koko kauden kovin vastustaja Timo Pitkäniemi keskeytti jo ykkösen jälkeen.
”Harmittaa ihan vietävästi. Kerrankin kun oli sparrattu itsemme kovaan sekuntitaistoon Karpiolan kanssa, homma loppui kaasuvaijerin rispautumiseen jo ennen kuin kisa kunnolla alkoi”, manasi keskeytyksen jälkeen kartturi Kirsi Holmberg.

Ensimmäistä kisaa tänä vuonna ajanut HRCF:n Mikael Wikstedt näytti sen jälkeen vielä tulleen Karpiolan mestaruuden esteeksi. Wikstedt oli ykkösellä 11,6 sekuntia nopeampi. Kolmella seuraavalla Karpiola iski takaisin ja Wikstedt oli enää sekunnin edellä. Ennen viimeistä pätkää kaksikon ero oli 5,4 sekuntia Wikstedtin hyväksi. Vikalle pätkälle Karpiola ajoi pohjat, mutta se ei riittänyt. Wikstedt oli kuuden pätkän jälkeen 1,8 sekuntia edellä.
”Tuli, piru vie, nukuttua ykköspätkällä ja hävittiin siellä liikaa. Tiukille meni, mutta selvää on, että ykköselle tämä homma kaatui. Siellä hävittiin toistakymmentä sekuntia, eikä sitä ajamalla saatu enää kiinni”, kertoi Karpiola.

Pian tuli tieto, että Wikstedt on keskeyttänyt viimeisellä siirtymällä, joten Karpiola nousi luokkavoittoon.
”Sähkövika iski autoon. Yritettiin löytää syytä, mutta aikaa meni niin kauan, että oli pakko keskeyttää. Päästiin lopulta ajamalla huoltoalueelle, mutta se oli myöhäistä”, kertoi puhelimitse tavoitettu Wikstedt.

Luokassa 22 Heikki Westerlund-Hanna Valonen saivat usein kaipaamiaan vastustajia luokkaansa.
”Aivan sairaan hieno rallipäivä oli”, kehui Westerlund, joka ei lähtenyt ajamaan sen enempää luokkavoitosta kuin sarjapisteistäkään.
”Ei lähdetty tosiaankaan, lähdettiin nimenomaan nautiskelemaan rallista. Muuten kaikki meni ihan hyvin, mutta viimeisen pätkän lähdössä vaihteensiirtäjä hajosi. Vähän vaikea oli tulla vikaa pätkää, mutta sellaista se on. Ei ole tietoa pisteistä, mutta mahdollisuus mestaruuteen näyttäisi elävän.”

Wikstedtin keskeytyksen myötä Karpiola otti luokkavoiton ja järjesti näin ollen Westerlundin pettymyksen mestaruudellaan, kolmen luokkavoiton myötä. Westerlundillakin on kolme luokkavoittoa, mutta yhdestä tuli ”vajaat” pisteet muiden osanottajien puuttuessa.

Tommi Hannuksela meni menojaan luokassaan, ja mies oli päivän nopein historic-kuljettaja lähes puolen minuutin erolla kakkoseksi ajaneeseen, luokan 23 voittaneeseen, Sierra Cosworthilla ajaneeseen lappeenrantalaiseen Ari-Matti Rikkiseen. Westerlund oli koko porukan kolmas, Hannukselaan jäi minuutin verran eroa.
”Oli meillä hieman tilanteitakin, mutta ajo sujui oikein hyvin koko päivän. Kiva oli olla mukana pitkästä aikaa”, jutteli Hannuksela tyytyväisenä maalissa.
”Toivon mukaan ensi vuonna päästään taas useammin näihin kisoihin mukaan.”

Luokan 23 kisaa odotettiin mielenkiinnolla. Jännitys lässähti hieman ykkösellä, kun Sirron Audi hyytyi voimansiirron pettämiseen. Sen jälkeen seurattiin mielenkiinnolla Rikkisen huimaa menoa. Rikkinen oli kaikilla pätkillä Hannukselan jälkeen koko porukan toiseksi nopein. Mies kuitenkin maalissa vähätteli vauhtiaan.
”Ei se nyt niin huimasti vielä mennyt, kun varovasti aloittelin. Tämä on eka kisa tällä autolla, maaliinpääsy oli tavoitteena. Näin tapahtui, ja tämä riittää nyt meille hyvin”, jutteli Rikkinen.
”Varmaan vauhtikin vielä vähän paranee, kun saadaan auto kokonaan kuntoon ihan vimosen päälle. Pikkutiellä tää oli vielä aika vaikea ajaa. Se kääntyy huonosti, kun liian tiukka lukko. Se ei oikein omaan makuun ole.”
”Oon aiemmin ajanut etuvetoisella Escortilla, tää oli takapyörävetoisella eka kisa. Oon jotain ajanut tällaisella, mutta kypärä päässä tämä oli eka kerta. Ralli on parhaimmillaan tällaisella menopelillä.”
-kk

Nuottisarja
Kuljettajat
1. Mika Karpiola Mäntän UA lk 20 Ford Escort 1300 GT pisteitä 39
2. Heikki Westerlund LamUA lk 22 Opel Manta 2.0 E pisteitä 37
3. Antti Leponiemi KSAU lk 21 Ford Escort 1600 pisteitä 33
4. Timo Pitkäniemi LamUA lk 20 Ford Escort 1300 GT pisteitä 27
5. Jukka-Pekka Riskusalo HamUA lk 23 Volvo 242 pisteitä 15

Kartturit
1. Iida Muteli Mäntän UA lk 20 pisteitä 39
2. Hanna Valonen HeiUA lk 22 pisteitä 37
3. Juho Ruhanen ValUA lk 21 pisteitä 33
4. Kirsi Holmberg Päij-HUA lk 20 pisteitä 27
5. Pertti Kousa HeiUA lk 21 pisteitä 12
5. Jukka Vihtalahti HRCF lk 22 pisteitä 12
5. Hannu Lamminen JoeUA lk 23 pisteitä 12


Historic Rally Club Finland ry, Copyright (c)2017, All Rights Reserved.
Osumalaskuri: 2861337