Uutiset

Maanantai, Syyskuu 7, 2020, 08:43

Kategorian Historic ->75 luokassa 9 osanottajia oli kaksi. Kiuruveden Niko ja Marko Allinen menivät Ford Escort 1300 GT:llä omaa vauhtiaan ja Tampereen Toni Sinkkonen kartturinsa Arto Saarilahden kanssa Datsun 100A:lla jäivät kolmisen minuuttia.

Allisella on ollut menneinä aikoina melko paljon auton kanssa ongelmia, ei niiltä vältytty Akaan ympäristössäkään.
”Ei todellakaan. Ykköspätkällä tuntui, ettei ole jarruja ollenkaan, ja sit kun oli, jarrut oli aivan liian keulapainoiset. Säädin niitä vähän kakkoselle, ja tuntui pikkuisen paremmalta. Tauolla säädin vähän lisää takapainoisemmaksi, mut sit tuntui, että taas mentiin huonompaan suuntaan. Ei ollut kyllä yhtään luottoa ajamiseen”, tilitti Allinen.
”Kilvanajosta oltiin kaukana tänään.”

Enintään 1600-kuutioisten luokassa 10 Urjalan UA:n pari Kari Loppi–Niina Mönkä saivat roppakaupalla luokkavoitostaan hyvää mieltä. Loppi on jo pitkään keikkunut luokan kärkikahinoissa, mutta pienet tekniset murheet ovat silloin tällöin heikentäneet tulosta. Nyt tuli hieno tulos, kun vielä ilman nuotteja ajaneiden porukassa sijoitus oli toinen, tosin 43,2 sekuntia Janne Lindbergille hävinneenä.
”Nyt meni kyllä oikein kivasti”, Loppi totesi vaatimattomasti.
”Moottorin keston kanssa on ollut murheita, mutta nyt se pelasi hyvin. Tiet olivat isoja ja pieniä, mutta aika nopeita silti. Nautiskeltiin kunnolla, ja onhan se aina ns. kotikisa aina kiva ajaa.”

Ennen kisaa uumoiltiin, että teiskolainen Mikko Frilander nappaisi luokkavoiton, etenkin kun jo kaksi kisaa tällä kaudella on päättynyt keskeytykseen. Vaan ei kahta ilman kolmatta, kuten sananlasku sanoo. Tälläkin kertaa Frilander keskeytti. EK:n 2 jälkeen keskeytysilmoituksessa luki syynä ”voimayksikkö”.

Loppi oli jo heti ekasta pätkästä lähtien hyvässä vauhdissa, kun Frilander jäi 16,1 sekuntia Lopen pohjista. Ykköselle jäi luokan neljäs autokunta, kun Vesannon UA:n Marco Pöytälaakso ja kartturi Joonas Ruotsalainen ajoivat ulos.

Etelä-Pohjanmaan UA:n Pasi Männistö jäi selvästi Kari Lopen vauhdista, joten maalissa kaksikon ero ehti kasvaa noin puoleentoista minuuttiin.

Yli 1600-kuutioisten luokassa 11 oli tällä kertaa vain yksi autokunta: Oulun Janne Karppinen-Rami Tauriainen Datsun 160J:llä. Ennen Urjalan kisaa pistejohdossa ollut Nurmijärven UA:n Ilpo Hietanen-Tomi Hellgren eivät Toijalan kisaan olleet ilmoittautuneet. Eivätkä ehkä olisi startanneet muutoinkaan, kun edellisenä viikonloppuna Karkkilan Kaloppi-rallin keskeytysten listalta löytyivät merkinnällä ”konerikko”. Nappaamalla luokkavoitto Hartolassa Hietasella lienee mahdollisuus nousta takaisin pistejohtoon.

Karppinen ei ABC Toijala Rallissa maalia nähnyt. Scuderia Palasin miehet keskeyttivät erikoiskokeella 3 ulosajoon.

Pistetilanne kolmen osakisan jälkeen:

Top 5
Kuljettajat
1. Toni Sinkkonen TamUA lk 9 Datsun 100A pisteitä 35
1. Pasi Männistö EPUA lk 10 Ford Escort 1600 pisteitä 35
3. Niko Allinen KiuUA lk 9 Ford Escort 1300 GT pisteitä 29
4. Kari Loppi UUA lk 10 Ford Cortina 1600 GT pisteitä 25
4. Ilpo Hietanen NuUA lk 11 Volvo 142 S pisteitä 25

Kartturit
1. Arto Saarilahti TamUA lk 9 pisteitä 35
1. Jari Perttu EPUA lk 10 pisteitä 35
3. Marko Allinen KiuUA lk 9 pisteitä 29
4. Niina Mönkö UUA lk 10 pisteitä 25
4. Tomi Hellgren RiiUA lk 11 pisteitä 25


Historic Rally Club Finland ry, Copyright (c)2017, All Rights Reserved.
Osumalaskuri: 2804878