Uutiset

Maanantai, Syyskuu 7, 2020, 08:41

Kategorian Historic ->81 enintään 1300-kuutioisten luokassa 12 Keijo Hållfast Starletilla on ajanut kaikki kolme osakisaa. Luokkavoitto tuli Korpilahdelta ja mies Kokkolassa luokkansa ainoa kuljettaja. Toijalan kisaan vastusta ilmaantuikin nyt lisää. Nokian Vesa Glad ja kartturinsa Kimmo Karppinen Starletilla, PR-Racingin Seppo Raittila kartturinsa Hannu Väliahon kanssa Starletilla sekä Riihimäen Volvo 66 -kuljettaja Jesse-Joonas Haake ja Joni Leander. Aiempien kausien tuloksien perusteella oletus oli, että kova kisa voitosta nähdään tässä luokassa.

Ykkösellä Glad pisti kymmenisen sekunnin pohjat ennen Raittilaa, Hållfast jäi 14,6, Haake noin 50 sekuntia. Kakkosella Glad jatkoi pohjilla, nyt Hållfast jäi vain 0,5 sekuntia, Raittila 24,9. Kärkikolmikon järjestys oli sama vielä kolmosellakin, mutta neloselle Hållfast kiristi 3,6 sekunnin pohjat ennen Gladia. Raittila jäi noin 25 sekuntia.

Ennen viimeistä pätkää Glad johti luokkaa 12,9 sekunnilla ennen Hållfastia. Yllättäin Raittila oli jäänyt jo yli minuutin. Hållfast ajoi pohjat vielä viimeisellekin, mutta Gladin johto piti. Voittomarginaali oli 9,3 sekuntia. Raittilan ero kärkeen kasvoi entisestään ja Haake keskeytti vikalle tekniseen vikaan.
”Hyvillä mielin tässä voitosta voi olla. Puolitoista vuotta on vierähtänyt siitä, kun Korpilahtea ei lasketa. Siellä vaivasi kytkinvamma koko päivän”, muisteli Glad.
”Hienot tiet oli. Myönnetään, että pari vikaa pätkää vähän jo varmisteltiin.”

Raittilan kisa ei sittenkään mennyt ihan suunnitelmien mukaan.
”Tämä oli viimeinen kisa tällä moottorilla. Ajatus oli tällä vielä lähteä Jari-Pekka Ralliin, mutta se jäänee meiltä väliin, kun tämä kone vetelee ihan viimeisiä nyt.”
”Pojat meni kyllä lujaa, ei pärjätty tänään.”

Hållfast on kategoriansa pistetaulukossa jaetulla ykkössijalla maksimipistein.

Enintään 1600-kuutioisten luokassa 13 Tervakosken Janne Lindberg on Harri Ruokosen kanssa Volkswagen Golfilla ajanut ainoana kuljettajaparina. Luokkavoitto on tietty napsahtanut joka kerta, mutta Lindberg ajanee myös kisoissa nopeimman historic-kuljettajan tittelistä. Kokkolassa Golfin jarruongelmien vuoksi titteli meni Lindbergilta ohi suun, joten ABC Toijala Ralliin odotettiin ”nälkäistä” miestä titteliä jahtaamaan.
”Täällä oli meille paremmin soveltuvat tiet, ja ajo maistui todella hyvältä. Jarruongelma oli poistunut, oli kiva ajaa”, jutteli Lindberg maalissa.

Lindbergin ero kakkoseksi ajaneeseen Kari Loppiin oli peräti 43 sekuntia. Kolmanneksi Mersullaan ajanut Risto Laine jäi Lopista noin kuusi sekuntia.
”Golfille sopivia teitä oli paljon. Vielä kun kisa alkoi hyvällä fiiliksellä, se pisti ajamaan muitakin pätkiä tosissaan. Ehkä me jo lopussa vähän sitten varmisteltiin”, tunnusti Lindberg.

Lindbergin ”ongelma” pistetaulukossa on ollut koko kauden se, että hän luokkavoitostaan saa aina kaksi pistettä vähemmän kuin ne luokkavoittajat, joiden luokassa on enemmän osanottajia.
”Vähän se tietty harmittaa. Vielä kun pähkäilee, että kahden osanottajan luokassa kakkonen saa yhtä paljon pisteitä kuin me luokkavoitosta, eikä siinä auta edes olla porukan nopein historic-kuljettaja”, pähkäili Lindberg kisan jälkeen.

Kategoriamestaruus on tavoittelemisen arvoinen asia, myös Lindbergille.
”Täytyy nyt vähän suunnitella, että josko ajaisinkin viimeisen kisan Starletilla luokassa 12 ja yrittäisin sieltä saada voitosta enemmän pisteitä.”

Yli 1600 -luokassa 14, ns. Volvo-luokassa (+ 1 Escort RS), on tänä vuonna ollut hyvä meininki ja hyviä sekuntitaisteluja on nähty. Kolmessa osakisassa on kaikissa ollut eri voittaja. Korpilahdella Rainer Vesiaho, Kokkolassa Matti Jaatinen ja nyt Toijalassa Jani Salmi.

Akaan Moottorimiehiä edustava Jani Salmi oli maalissa tyytyväisen näköinen mies. Kokkolan Jaatiselle hävityn toisen sijan jälkeen Salmi tuli voittajana kartturinsa Mikko Kortesuon kanssa maaliin.
”Kyllä nyt tuntuu hyvältä”, myönsi Salmi, joka ajoi vasta kolmannen historic-rallinsa.
”Jaatisella taisi olla vähän teknisiä vaikeuksia, ehkä me siinä saatiin vasta tasoitusta tällä kertaa”, antoi mies tunnustusta kanssakilpailijalleenkin.
”Historic-kisoissa on tosi kiva olla mukana. Volvo on rauhallinen ja helposti ajettava auto, ja sitä paitsi mulla on helkutin hyvä kartturikin. Siitä täytyy miehelle antaa iso plussa.”

Salmi ajoi vajaan 10 sekunnin pohjat ykköselle ennen Jaatista. Antero Sakselin Volvolla jäi 12 sekunnin päähän ja Korpilahden voittaja Rainer Vesiaho hävisi 14, sekuntia. Vesiaho ylsi pohjiin kakkosella, ja Sakselin jäi 0,9 sekunnin päähän. Salmi oli kolmas, eroa kärkeen 5,1 sekuntia. Jaatinen oli kuudes eli porukan viimeinen, eroa kärkeen tuli kerralla melkein minuutti.

Kahden pätkän jälkeen eli tauolla Salmi johti 7,8 sekunnilla ennen Sakselinia. Jaatista ei enää tämän jälkeen pätkillä näkynyt, iltapäivällä vihdoin tuli myös tieto syystä. Vaihteisto oli rikki, kuuleman mukaan jokin isoista vaihteista oli jäänyt päälle. Mies siis keskeytti.

Kolmosella oli Harri Eerolan vuoro ajaa pohjat. Salmi jäi 1,2 sekuntia ja Sakselin 7,6. Eerola oli nopein myös nelosella, Salmi oli jälleen kakkonen 4,1 sekunnin päässä ja Jere Piekkala tällä kertaa kolmas.

Ennen viimeistä pätkää Salmen johto ennen Sakselinia oli 21,4 sekuntia. Vesiaho oli kolmantena 25 sekunnin päässä Salmesta.

Viitospätkä oli sama kuin EK 1, mutta se ajettiin nyt toiseen suuntaan. Eerola onnistui täällä parhaiten, Sakselin hävisi 5,1 sekuntia, Salmi 19,8 ja Piekkala 20,8 sekuntia. Harmillisesti Vesiaho keskeytti vikalla tekniseen vikaan. Salmi voitti luokan ja toiseksi tullut Sakselin hävisi lopulta vain 5,1 sekuntia.
”Ihan päin helvettiä meni kisa tänään. Ei sopinu tiet meikäläiselle, oli liian nopeita tai liian hitaita, en mä tykänny ollenkaan. Mä oon vanha eläkeläisukko, mun on parempi pysyä kotona”, Sakselin kommentoi, liekö ollut leikkisällä tuulella.

Ei ollut Escort RS:llä ajava Eerolakaan täysin tyytyväinen päiväänsä.
”Vaiherikkaasti meni. Me ajettiin kaksi erikoiskoetta sillä lailla, että jarrut takana oli täysin hukassa. Oli aika hirveetä, meinattiin ajaa uloskin. Huollossa korjattiin jarrut ja sitten alkoi kulkea, kolmet luokkapohjat ajettiin sitten viimeisille pätkille”, kertasi Eerola.

Nuorimies Jere Piekkala ajoi Volvo 244:lla vasta viidettä ralliaan.
”Olen erittäin tyytyväinen, kun ajettiin maaliin. Ihan hyvää vauhtia tultiin, vaikkei muitten perässä pysyttykään.”

Pistetilanne kolmen osakisan jälkeen:

Top 5
Kuljettajat
1. Keijo Hållfast HRF lk 12 Toyota Starlet pisteitä 35
1. Jani Salmi AMM lk 14 Volvo 242 pisteitä 35
3. Janne Lindberg TerUA lk 13 Volkswagen Golf GTI pisteitä 33
4. Matti Jaatinen NHD lk 14 Volvo 242 pisteitä 25
5. Vesa Glad NokUA lk 12 Toyota Starlet pisteitä 23
5. Harri Eerola AnkUA lk 14 Ford  Escort RS 2000 pisteitä 23

Kartturit
1. Petri Pimiä AAU lk 12 pisteitä 35
2. Harri Ruokonen TerUA lk 13 pisteitä 33
3. Kirsi Kuismanen AnkUA lk 14 pisteitä 23
3. Mikko Kortesuo AMM lk 14 pisteitä 23
5. Mikko Somppi ÄhtUA lk 14 pisteitä 21


Historic Rally Club Finland ry, Copyright (c)2017, All Rights Reserved.
Osumalaskuri: 2804700