Uutiset

Tiistai, Elokuu 4, 2020, 16:05

Heikki Westerlund–Hanna Valonen nuottisarjassa nopein pari

Luokassa 20 Timo Pitkäniemi kartturinsa Kirsi Holmberg kanssa Escort 1300 GT:llä pystyivät vielä ykkösellä hyvään vauhtiin ja ajoivat 6,2 sekunnin pohjat ennen Mika Karpiolaa, joka oli matkassa kartturinsa Iida Mutelin kanssa samanlaisella Escort 1300 GT:llä.

Kakkosesta lähtien Karpiola määritteli kovimman vauhdin, kunnes Pitkäniemi keskeytti tauon jälkeen. Pitkäniemi sai lisäksi tauolle myöhästymisestään aikarangaistusta 30 sekuntia, mikä olisi sitten näkynyt ek:n 5 jälkeisessä tulostilanteessa. Maastosta tiedettiin kertoa, että vaihdelaatikko taisi keskeyttää Pitkäniemen matkan tällä kertaa.
”Kisahan lässähti Timo keskeytettyä. Sen jälkeen vähän nuotteja tarkisteltiin ja katottiin, että miten se meni”, kertasi kartturi Iida Muteli.
”Niin, ja olihan nuo tiet vähän isot tällaiselle autolle”, täydensi vielä Karpiola.

Luokassa 21 Antti Leponiemi ja kartturi Juho Ruhanen ajoivat jälleen ainoana kilpailuparina.
”Ei ollut luokassa vastustajia, ei taaskaan”, tokaisi Leponiemi.
”Ei kauheasti ollut mitään muita tavoitteita kuin maaliin pääsy. Koetettiin kuitenkin jonkinmoista vauhtia pitää yllä. Vaikeata se kyllä on, kun ei ole kilpailua.”
”Ykkösellä yritettiin tulla niin paljon kuin päästään, mutta todettiin sitten, että ei taida vauhti riittää näille nuottisarjan kovanaamoille.”
”Tosi mukava oli päästä taas ajamaan, mutta ajosta kyllä huomasi, että taukoa on ajamisessa ollut. Pitäisi sitä vissiin ainakin kerran kuukaudessa päästä johonkin kokeilemaan, jotta pysyisi vauhti yllä.”

Luokassa 22 Heikki Westerlund-Hanna Valonen Opel Mantallaan saivat sentään kaverin kisaamaan voitosta, kun Ville Jauhiainen parinsa Janne Sokan kanssa Nilsiästä olivat Escort RS:llään mukana. Tällä kertaa ei Jauhiaisella ollut asiaa haasta Westerlundia, joka oli lopulta kaikkien historic-luokkien joukossa kolmanneksi nopein kuljettaja. Maalissa Westerlundin voittomarginaali luokassaan oli noin puolitoista minuuttia.
”Oon kyllä ihan tyytyväinen. Oli hauska päivä, vaikka oli kaikenlaista pikku draamaakin. Kun tultiin huoltoon ja mentiin tankkaamaan, jarrupoljin meni pohjaan. Onneksi huollossa homma saatiin hoidettua. Kuutoselta kun tultiin maaliin, en kuullut lainkaan Hannaa, kypäräpuhelimet mykistyivät. Vaihdeltiin siinä erilaisia piuhoja ja käytettiin vähän aikaa sivuleikkureitakin, jotta saatiin piuhat irti”, tilitti Westerlund.

”Oikeastaan tauon jälkeen tultiin aika lailla hissun kissun, kun ei ollut oikein kiirekään. Seurattiin aluksi Jaatisen ja Lindbergin ajamista, ja pohdittiin, että saapa nähdä, miten tossa käy. Me ruvettiin kyllä heti himmaamaan, kun ei ollut oikein saumaa tänään parempaan.”

”Koskaan ei rallissa saisi viimeinen pätkä olla noin huonokuntoinen. Siinä menee hyvän kisan jälkeen lopussa fiilis vähän pilalle.”

Luokassa 23 starttaajia oli peräti kolme autokuntaa. Ykköstä pitemmälle ei jatkunut muut kuin Jukka-Pekka Riskusalo-Jari Sissala Volvo 242:lla. Juhani Pelkonen Opel Ascona 400:lla keskeytti tekniseen vikaan ja Yrjö Aalto Toyota Celica 2000 GT-Fourilla sai kyseenalaisen kunnian olla historic-luokissa ainoa, joka keskeytti ulosajoon.

Top 5 – Pistetilanne kahden osakisan jälkeen:

Kuljettajat
1. Heikki Westerlund LamUA lk 22 Opel Manta 2.0 E pisteitä 25
2. Mika Karpiola Mäntän UA lk 20 Ford Escort 1300 GT pisteitä 23
3. Antti Leponiemi KSAU lk 21 Ford Escort 1600 pisteitä 21
4. Timo Pitkäniemi LamUA lk 20 Ford Escort 1300 pisteitä 15
5. Jukka-Pekka Riskusalo HamUA lk 23 Volvo 242 pisteitä 12

Kartturit
1. Hanna Valonen HeiUA lk 22 pisteitä 25
2. Iida Muteli Mäntän UA lk 20 pisteitä 23
3. Juho Ruhanen ValUA lk 21 pisteitä 21
4. Kirsi Holmberg Päij-HUA lk 20 pisteitä 15
5. Jari Sissala VaToSUA lk 23 pisteitä 12


Historic Rally Club Finland ry, Copyright (c)2017, All Rights Reserved.
Osumalaskuri: 2804748