Uutiset

Tiistai, Elokuu 4, 2020, 15:56

Kokkola 400-vuotisjuhlaralli 1.8.2020, HRT-sarjan osakisa 2/4

Matti Jaatinen historic-luokkien nopein kuljettaja

Luokassa 12 Keijo Hållfast ja kartturinsa Petri Pimiä olivat ainoa osallistujapari. Miehet pääsivät myös maaliin.

Luokassa 13 Janne Lindberg-Harri Ruokonen VW Golfilla harmittelivat myös kanssakilpailijoiden puutetta luokassa, mutta tähtäin taisi siinä vaiheessa siirtyä Kokkolan kisan nopeimman historic-kuljettajan tittelin metsästämiseen, vaikkei sitä ääneen sanottukaan.

Ykkösellä tilanne näytti tavoitteen suhteen hyvältä. Historicien nopein aika 3,5 sekunnin turvin. tämän jälkeen Volvo 242:lla NHD:n Matti Jaatinen otti ohjat käsiinsä ja voitti tittelin 13,9 sekunnin erolla Lindbergiin.
”Jaatinen ajoi tänään kovempaa, niin yksinkertaista se vain on”, myönsi selvästi hieman pettyneen oloinen Lindberg.
”Vähän oli ongelmia jarrujen kanssa, mutta ei mitään tässä vaiheessa mainittavampaa. Yritin totta kai tosissani, mutta tietenkin välillä kävi jarruongelma ajaessa mielessä. Ei annettu sen paljoa häiritä. Vähän harmittaa, täytyy myöntää.”

Luokassa 14 karkkilalainen Matti Jaatinen oli Kokkolassa historic-luokkien nopein kuljettaja, joka jätti siis kakkoseksi ajaneen Janne Lindbergin 13,9 sekunnin päähän. Jaatinen ajoi pohjat kuudelle erikoiskokeelle. Jani Salmi Volvo 242:lla sekä Jani Ahola Escort RS:llä taistelivat keskenään sijoituksista Jaatisen takana. Heidän keskinäinen kilpailunsa ennen viimeistä pätkää oli tilanteessa, jossa Jani Ahola oli puolisen minuuttia Salmea perässä. Ahola keskeytti sitten viimeisellä pätkällä tekniseen vikaan. Salmi oli luokan kakkonen, Jaatiselle vajaan kaksi minuuttia jääneenä.
”Auto toimi loistavasti. Ykkösellä meillä oli kypäräpuhelimet ihan kokonaan pimeinä, siinä oli tällä kertaa meidän ainoat tekniikkamurheet”, selvitti Jaatinen.
”Aika hirveätä oli ajaa, kun kartturi ei sano mitään, vaikka pimeätä rallia ajetaankin. Kyllä aina kaksi silmäparia näkee paremmin kuin yksi.”
”Viimeinen pätkä oli niin hirveässä kunnossa, että yritin vain säästellä autoa. Tää ryskäs niin kovin, ettei hyvältä kuulostanut.”
”Mukava kuin sai pitkästä aikaa ihan sekuntitaistelua ajaa. Tätä oli kyllä pitkän tauon päätteeksi odotettukin.”

Luokan neljäs pari: Harri Eerola ja Kirsi Kuismanen Anjalankosken UA:sta Escort RS:llä keskeytti tekniseen vikaan jo ykkösellä.

Top 5 – Pistetilanne kahden osakisan jälkeen:
Kuljettajat
1. Keijo Hållfast HRF lk 12 Toyota Starlet pisteitä 23
2. Janne Lindberg TerUA lk 13 Volkswagen Golf GTI pisteitä 21
2. Jani Salmi AMM lk 14 Volvo 242 pisteitä 21
2. Matti Jaatinen NHD lk 14 Volvo 242 pisteitä 21
5. Rainer Vesiaho SaarUA lk 14 Volvo 242 pisteitä 12
5. Harri Eerola AnkUA lk 14 Ford Escort RS 2000 pisteitä 12

Kartturit
1. Petri Pimiä AAU lk 12 pisteitä 23
2. Harri Ruokonen TerUA lk 13 pisteitä 21
2. Mikko Somppi ÄhtUA lk 14 pisteitä 21
4. Harri Luhanko AL-Kangasniemi lk 14 pisteitä 12
4. Kirsi Kuismanen AnkUA lk 14 pisteitä 12


Historic Rally Club Finland ry, Copyright (c)2017, All Rights Reserved.
Osumalaskuri: 2804745