Uutiset

Tiistai, Elokuu 4, 2020, 15:53

Kokkola 400-vuotisjuhlaralli 1.8.2020, HRT-osakisa 2/4

Ilpo Hietanen–Tomi Hellgren pistejohdossa

Luokassa 9 (aiemmin 5) tutun taisteluparin Kiuruvedeltä Niko Allisen ja Jussi Lappalaisen otteita 1300-kuutioisella Escortilla Kokkolassa odotettiin mielenkiinnolla. Allinen aloitti kisan väkevimmin, noin 15 kilometrin mittaisella avauspätkällä Lappalainen hävisi peräti 14,7 sekuntia. Toni Sinkkonen, luokan kolmas osanottaja Datsun 100A:lla, jäi pohjista noin 40 sekuntia. Kakkonen oli pari kilometriä lyhyempi pätkä, Allisen pohja-aika oli nyt 4,6 sekuntia parempi kuin Lappalaisen. Kolmospätkä oli lyhyt, reilu kolme kilometriä. Lappalainen puristi täällä 4,5 sekunnin eron Alliseen. Nelosella Allinen oli jälleen nopein. Tauolle tultiin Allisen johtaessa 18,7 sekunnin erolla Lappalaiseen. Sinkkonen oli tässä vaiheessa reilut puolitoista minuuttia perässä.

Tauon jälkeisellä, viidennellä pätkällä tekniseen vikaan keskeyttivät sekä Allinen että Lappalainen, joten luokkavoittoon kurvasi Toni Sinkkonen.

Luokassa 10 kävi myös harmittava kato. Mikko Frilander-Tommi Järvinen olivat vaikeuksissa jo ykkösellä. Pari hävisi Pasi Männistön Escort 1600:lla ajamalle pohja-ajalle lähes 15 minuuttia. Keskeytysilmoitus tuli sitten seuraavaksi. Ykköselle jäi myös luokan kolmas osanottaja Marco Pöytälaakso 1600-kuutioisella Escortilla.

Pasi Männistö ja kartturinsa Jari Perttu kuittasivat korkeimmat pisteet luokkavoiton myötä.
”Helpollahan tänään päästiin, kun muut jäivät reitin varrelle. Ei sitä oikein enää tahdo tällaisessa tapauksessa löytyä taistelutahtoa, kun ei ole vertailukohtaa”, myönsi Männistö.

Luokan 11 (aiemmin 7) voittajaksi ajoi Ilpo Hietanen Tomi Hellgrenin kanssa Volvo 142 S:llä. Voitto tuli reilun kahden minuutin marginaalilla ennen Janne Karppista.
”Hyvältähän tämä voitto tuntuu. Varsinkin kun on pieni ongelma akun kanssa. Se on ihan tyhjä. Nyt jos auto sammuu, se ei lähde käyntiin ja jäädään vain muutamia kymmeniä metrejä maalista”, hymähteli Hietanen.

Janne Karppinen oli vasta ensimmäistä kertaa mukana HRT-kisassa ja oli kaikin puolin tyytyväinen maaliin pääsystä.
”Ihan hienosti meni, ei ollut mitään ongelmia. Hietanen meni nyt vähän kovempaa, mutta katsotaan sitten jatkossa”, pohdiskeli Scuderia Palasia edustaja Karppinen, joka ajoi vasta uransa viidettä rallia.

Top 5 – Pistetilanne kahden osakisan jälkeen:

Kuljettajat
1. Ilpo Hietanen NuUA lk 11 Volvo 142 S pisteitä 25
2. Toni Sinkkonen TamUA lk 9 Datsun 100 A pisteitä 23
2.  Pasi Männistö EPUA lk 10 Ford Escort 1600 pisteitä 23
4. Niko Allinen KiuUA lk 9 Ford Escort 1300 GT pisteitä 15
5. Kari Loppi UUA lk 10 Ford Cortina 1600 GT pisteitä 12

Kartturit
1. Tomi Hellgren RiiUA lk 11 pisteitä 25
2. Jari Perttu EPUA lk 10 pisteitä 23
3. Arto Saarilahti TamUA lk 9 pisteitä 21
4. Marko Allinen KiuUA lk 9 pisteitä 15
5. Niina Mönkö UUA lk 10 pisteitä 12


Historic Rally Club Finland ry, Copyright (c)2017, All Rights Reserved.
Osumalaskuri: 2804887