Uutiset

Maanantai, Maaliskuu 9, 2020, 10:01

Kategorian 2 luokista 5-7 on tullut numeroiltaan 9-11. Luokassa 9 tuttu kilpakaksikko, Kiuruveden UA:n Niko Allinen ja Jussi Lappalainen ovat tasapäin taistelleet luokkavoitoista. Ja siltä se näytti ensin tänäkin vuonna. Allinen ajoi ykköselle 4,5 sekunnin pohjat ennen Lappalaista, joka oli 1,9 sekunnin turvin nopein kakkosella. Allinen johti tässä vaiheessa 2,6 sekuntia. Petri Fonsell oli kolmas, eroa kärkeen oli 14,6 sekuntia.

Tauon jälkeen Allinen sai rauhassa ajaa luokkavoittoon, kun Lappalainen keskeytti kolmosella tekniseen vikaan kuten myös Fonsell viimeisellä pätkällä. Toni Sinkkonen nappasi kakkossijan, eroa kärkeen kirjattiin reilut 2,5 minuuttia.

 Luokka 10 (entinen 6) on viime vuosina myös ollut mielenkiintoinen. Padasjoella asuvan Eero Kortelahden kartturinsa Elisa Mälkösen kanssa odotettiin pistävän Mikko Frilanderille, joka oli saanut Vuoden Historic-kuljettajan 2019 Tommi Järvisen kartturikseen, kampoihin. Ja Kortelahti aloittikin hyvin. Ykköselle 6,8 sekunnin pohjat ennen Frilanderia. Esa Vahvaselkä-Ville Härkönen olivat kolmansia, eroa kärkeen jäi 11,4. Tasaista oli. Kari Loppi-Niina Mönkä jäivät pari sekuntia Vahvaselästä ja Pasi Männistö kymmenisen sekuntia vielä enemmän.

Sama tahti ja samat kuviot kakkosellakin. Kolmosella sitten tuli muutoksia. Kortelahti ajoi ulos ja keskeytti, joten Frilander nousi kärkeen. Loppi oli pätkällä toiseksi nopein, mikä nosti miehen kakkoseksi. Vahvaselkä oli vaikeuksissa, eroa kärkeen kertyi yli minuutti.

Vielä viimeiselläkin tapahtui. Frilander keskeytti, kun ”etunapa meni poikki”. Loppi otti luokkavoiton lähes minuutin erolla muihin. Esa Vahvaselkä oli toiseksi nopein noin 15-kilometrisellä pätkällä Lopen jälkeen, mutta se ei sittenkään riittänyt nostamaan häntä Männistön ohi. Kaksikon eroksi jäi 0,5 sekuntia.

Luokasta 11 (entinen 7) on usein tullut myös kisan nopeimman historic-kuljettajan tittelin napanneita. Siihen näytti ennakkoon olevan nytkin mahdollisuuksia, kun mm. Janne Kanerva oli kartturi-isänsä Harrin kanssa ”back in business”.

Kanerva ajoikin pohjat kahdelle ensimmäiselle pätkälle. Tauolle tultaessa Ilpo Hietanen-Tomi Hellgren olivat luokan kakkosena 22,5 sekunnin päässä. Eroa oli ajamalla tullut 32,5 sekuntia, mutta Kanervan tulosta ”rokotti” kakkosen lähdöstä tuomittu 10 sekunnin aikarangaistus vilppilähdöstä.

Kun vielä Heikki ja Emppu Valkonen ajoivat ulos kakkosella ja Tomi Tikanmäki-Riikka Hokkanen keskeyttivät viimeisellä voimansiirron petettyä Saabista, nappasi Hietanen ylivoimaisen voiton reilun 2,5 minuutin erolla ennen paria Petter Wallen-Lauri Lindström. Kolmanneksi ajoivat Bertil Lindholm-Pentti Ritari.

Pistetilanne osakisan 1/6 jälkeen
Kategoria 1
Kuljettajat
1. Niko Allinen KiuUA luokka 9 Escort 1300 GT 12 pistettä
1. Kari Loppi UUA luokka 10 Cortina 1600 GT 12 pistettä
1. Ilpo Hietanen NuUA luokka 11 Volvo 142 S 12 pistettä
4. Toni Sinkkonen TamUA luokka 9 Datsun 100 A 10 pistettä
4. Pasi Männistö EPUA luokka 10 Escort 1600 GT 10 pistettä
4. Petter Wallen HRCF luokka 11 Saab 96 V4 10 pistettä
7. Esa Vahvaselkä HAU luokka 10 Escort 1600 9 pistettä
7. Bertil Lindholm HRCF luokka 11 Volvo 164 9 pistettä
9. Lauri Lajunen HRCF luokka 11 Triumph TR7 8 pistettä

Kartturit
1. Marko Allinen KiuUA 12 pistettä
1. Niina Mönkä UUA 12 pistettä
1. Tomi Hellgren RiiUA 12 pistettä
4. Arto Saarilahti TamUA 10 pistettä
4. Jari Perttu EPUA 10 pistettä
4. Lauri Lindström HRCF 10 pistettä
7. Ville Härkönen MhMK 9 pistettä
7. Pentti Ritari HSTT 9 pistettä
9. Selma Lajunen HRCF 8 pistettä

Edellisiin vuosiin verraten jokainen luokassaan kilpailuun hyväksytty kilpailija saa luokkapisteiden lisäksi vielä 1 pisteen.


Historic Rally Club Finland ry, Copyright (c)2017, All Rights Reserved.
Osumalaskuri: 2418802