Uutiset

Sunnuntai, Syyskuu 29, 2019, 15:17

Tänään sunnuntaina 29.9 Hämeenkyrössä ajetussa JSH Kuljetus Rallisprintissä orimattilalainen Kari Haapalainen malttoi aloittaa rauhallisesti noin 4,5 kilometrin reitillä varmistaakseen maaliintulonsa ja samalla mestaruutensa.

Historic Rally Club Finlandin organisoiman Historic Rallisprint -sarjan mestaruus on Haapalaiselle ensimmäinen. Kisan jälkeen kotimatkaltaan tavoitettu Kupla-mies oli hieman sekavin tuntein palaamassa kotitilalleen.
”Kyllähän mestaruus oikein hyvältä tuntuu, mutta vähän hävettää, kun ensimmäisellä kierroksella ajelin ihan ”terveisiä” eikä vauhtia ollut mitään”, paljasti Haapalainen.

”Toisella kerralla tulin sitten jo paremmin, mutta kun ekalla kiekalla en ajanutkaan kunnolla, toisella en meinannut millään päästä kunnolliseen ajorytmiin. Kaiken lisäksi vaihdelaatikkokin temppuili, ykkönen toimi vain lähdössä, onneksi sitä ei sitten muualla tarvinnutkaan.”

Hämeenkyrössä olivat huonot olosuhteet, kun vettä satoi koko päivän ja sorapintainen tie muuttui ”kuravelliksi”.
”Oli sairaan liukasta. Minulla ei ollut tällä kertaa vaikeuksia, kun ajoi niin hiljaa, mutta aika monella muulla oli kyllä tilanteita.”

Historic Rallisprint -sarjassa on vuosittain ollut kuusi osakisaa ja loppupisteisiin lasketaan viiden parhaan kisan tulos. Haapalaiselle riitti Hämeenkyröstä kakkossijan tuomat yhdeksän pistettä, minkä jälkeen oman luokkansa voittanut kiuruveteläinen Niko Allinen Escort 1300 GT:llä jäi sarjassa kakkoseksi kahden pisteen erolla.
”Mäkelä (Joni) menee niin kovaa, ettei hänen vauhtiinsa meikäläisellä ole asiaa, mutta en lähtenyt Mäkelän voittamista yrittämäänkään. Tiesin, että luokan kakkossija riittää mestaruuteen”, myönsi Haapalainen.

Haapalainen hankki nelisen vuotta sitten Kuivannolta maatilan, jota oli tarkoitus jo tuolloin aloittaa remontoida kuntoon. Kilpailuja on Haapalaisella riittänyt kuitenkin niin paljon kalenterissa, että nyt mestaruuden tultua lienee vihdoin aika keskittyä joksikin aikaa remonttihommiin.
”Ei tullut mestaruus helpolla, joten nyt tuntuu siltä, että nautitaan siitä hetken ja pistetään seuraavaksi kotitalo kuntoon. Ennen kahden viikon päästä ajettavaa HRT-sarjan päätöskisaa Rantarallia täytyy kuitenkin vielä vaihdelaatikko ottaa irti ja laittaa sekin kuntoon. Sen jälkeen juhlistetaan mitalia ja suunnitellaan ensi vuoden satunnaisten kisojen ajamista. Pitäähän sitä vähän ajaa, jotta motivaatio säilyy”, jutusteli tuore mestari.

-kk

JSH Kuljetus Rallisprint 29.9. Hämeenkyrö
HRS-sarjan osakisa 6/6

TULOKSET

Luokka 1
1. Markku Taipale HRCF Escort Twincam 3.18,11

Luokka 2
1. Niko Allinen KiuUA Escort 1300 GT 3.10,13
2. Mika Karpiola HRCF Escort 1300 GT 3.20,03
3. Antti Manninen OriUA Skoda Favorit 3.27,10
4. Sami Heino NokUA Mazda 1300 3.43,16

Luokka 3
1. Joni Mäkelä TeisUA Escort 1600 3.07,49
2. Kari Haapalainen Päij-HUA VW Kupla 3.09,38

Luokka 4
1. Mikko Kortesuo AMM Opel Kadett E GSi 3.03,17
2. Rauno Väyrynen HRCF Opel Ascona 3.14,58
3. Timo Savenius HRCF Volvo 142 S 3.48,03

Luokka 5
1. Harri Könönen HyUA Mazda 323 4WD 3.04,52
2. Jani Salmi AMM Volvo 242 3.10,24
3. Matti J. Tarvainen OriUA Mitsubishi Galant VR-4
4. Bertil Lindholm HRCF Volvo 164 3.23,42

Sarjan loppupisteet / Top 10
1. Kari Haapalainen luokka 3 Päijät-Hämeen UA 53 pistettä
2. Niko Allinen lk 2 Kiuruveden UA 51 pistettä
3. Markku Taipale lk 1 HRCF 49 pistettä
4. Harri Könönen lk 5 Hyvinkään UA 47 pistettä
5. Matti J. Tarvainen lk 5 Orimattilan UA 41 pistettä
6. Hannu Kärkkäinen lk 1 Heinolan UA 26 pistettä
7. Timo Savenius lk 4 HRCF 24 pistettä
8. Matti Jaatinen lk 5 Karkkilan UA 20 pistettä
8. Teemu Koivunen lk 5 Someron UA 20 pistettä
8. Joni Mäkelä lk 3 Teiskon UA 20 pistettä

Yhteensä pisteille kauden aikana ajoi 44 kuljettajaa.


Historic Rally Club Finland ry, Copyright (c)2017, All Rights Reserved.
Osumalaskuri: 2132364