Uutiset

Sunnuntai, Syyskuu 8, 2019, 14:49

Lokakuussa 35 vuotta täyttävä karkkilalainen Matti Jaatinen kävi Säkylän Huoltopiste Rallisprintissä voittamassa Historic Rally Club Finlandin organisoiman Historic Rallisprint -sarjan osakisan 5/6. Viime syksyisten Volvon teknisten ongelmien vuoksi autoaan uudelleen ”iskuun” korjaillut Jaatinen osallistui tänä vuonna vain Kalpalinnan osakilpailuun kesäkuussa.
”Autosta olen nyt yrittänyt tehdä huomattavan paljon luotettavamman. Paljon ja kaikkea on korjattu tämän vuoden aikana. Nyt tämä ”shake down” osoittautui hyväksi, ja näyttää siltä, että ensi vuonna pääsen taas ajamaan Historic Rally Trophyn kisoja tosissani”, jutteli Jaatinen kisan jälkeen.

Säkylän kisassa ajettiin 5,6 kilometrin rata kolmeen kertaan. Tuttuun tapaan tietysti nopein kierros ratkaisi. Jaatinen oli historic-luokkien nopein ensimmäisellä kierroksella, porukan kakkonen, Niko Allinen luokassa 2 jäi 1300-kuutioisella Escortilla viitisen sekuntia. Jaatinen oli porukan nopein myös toisella kierroksella, mutta nyt Teemu Koivunen paikkasi ekan kierroksen yli 10 sekunnin tappiota Jaatiselle ja oli toiseksi nopein. Eroa Jaatiseen jäi kuitenkin vielä noin puolitoista sekuntia.
”Rata oli todella hieno ja upea ajettava, sopi oikein hyvin Volvolle”, paljasti Jaatinen, jonka Volvosta löytyi miehelle yllätys ennen viimeistä kierrosta.
”Olin unohtanut pari vararengasta takakonttiin, kun käytiin tehomittauksessa. Ylimääräistä painoa taisi siksi olla noin 40 kg. Kun jätin renkaat pois, paransin aikaa kolmannella kierroksella vielä pari sekuntia.”

Mutta niin paransi Koivunenkin suoritustaan. Kolmannella kierroksella kaksikon aikaero oli 0,29 sekuntia Jaatisen hyväksi.
”Onneksi nyt näin päin. Kalpalinnassa hävisin Teemulle”, jutteli tyytyväinen Jaatinen.

Sarjajohtaja keskeytti ulosajoon

Pistejohdossa Säkylän kisaan lähtenyt Orimattilan Kari Haapalainen oli asettanut tavoitteekseen ajaa huolellisesti ja varmistaen, että sarjapisteitä tulee lisää. Haapalainen oli tätä ennen voittanut luokkansa kaikissa sarjan osakilpailuissa. Nyt tuli kuitenkin ”nolla-kisa”, sillä Haapalainen ei päässyt ensimmäistäkään kierrosta maaliin asti.
”Varoittelin kovasti muita kanssakilpailijoita yhdestä kovasti liukkaasta mutkasta, jossa lisäksi oli paljon irtohiekkaa. Piti ottaa varman päälle, mutta niin vain mokasin ja ajoi ulos. Katto sai vaurioita, tuulilasi hajosi ja lokasuojat pitää vaihtaa. Miten tää onkin minulle niin tuttua”, hymähteli Haapalainen kotimatkallaan muiden vielä kisatessa.

Kilpailijoiden loppupisteisiin lasketaan kuudesta kisasta viisi parasta, joten vielä ei Haapalaisen osalta ole mitään hävitty. Viimeisessä kisassa on vielä mahdollisuus mestaruuteen saakka.

Kalpalinnan osakisan jälkeen ennen Säkylää kakkosena viiden pisteen päässä Haapalaisesta ollut Harri Könönen luokan 5 Mazda 323:lla perui osanottonsa, joten pistepussi ei kasvanut. Kun Allinen ja luokassa 1 ajanut Marko Taipale voittivat luokkansa, ovat he nyt tasapisteillä kakkosina ennen Könöstä. Vahvasti näyttää siltä, että Haapalaisella riittää mestaruuteen sijoittuminen Hämeenkyrön päätöskisassa vähintään neljänneksi. Muista mitaleista taistelevat Allinen, Taipale ja Könönen.

-kk

Säkylän Huoltopiste Rallisprint 8.9.
Historic Rallisprint -sarjan osakisa 5/6

TULOKSET

Luokka 1
1. Markku Taipale HRCF Escort Twincam 4.02,17

Luokka 2
1. Niko Allinen KiuUA Escort 1300 GT 3.52,56; 2. Janne Turtia KySUA Wartburg 353 W + 21,24

Luokka 3
Kari Haapalainen keskeytti, ja Petri Blomroos Sciroccolla perui osanottonsa ilmeisesti Urjalan rallin teknisten vikojen vuoksi.

Luokka 4
ei osanottajia

Luokka 5
1. Matti Jaatinen NHD Volvo 242 3.46,22; 2. Teemu Koivunen SomUA Volvo 242 + 0,29; 3. Matti J. Tarvainen OriUA Mitsubishi Galant VR-4 + 14,66

Pistetilanne osakisan 5/6 jälkeen:
Top Ten:
1. Kari Haapalainen OriUA luokka 3 VW 44 pistettä
2. Niko Allinen KiuUA 2 Escort 1300 GT 40 pistettä
2. Markku Taipale HRCF 1 Escort Twincam 40 pistettä
4. Harri Könönen HyUA 5 Mazda 323 pisteitä 36
5. Matti J. Tarvainen OriUA 5 Mitsubishi Galant 33 pistettä
6. Hannu Kärkkäinen HeiUA 1 Escort 1300 GT 26 pistettä
7. Marco Pöytälaakso VesUA 3 Escort 1600 pisteitä 25
8. Teemu Koivunen SomUA 5 Volvo 242 pisteitä 20
8. Matti Jaatinen NHD 5 Volvo 242 pisteitä 20
10. Vesa Rissanen PiekUA 4 Escort 1600 RS 11 pistettä
10. Tommi Hannuksela EMSC 4 Escort RS 11 pistettä
10. Hannu Sartovuo HRCF 1 Escort 1300 GT 11 pistettä
10. Sami Jaakkola Päij-HUA 2 Fiat X 1/9 pisteitä 11
10.  Ilkka Koskela TAUK 4 Fiat Ritmo 11 pistettä

Pisteille Historic Rallisprint -sarjassa on tänä vuonna ajanut 39 kuljettajaa.


Historic Rally Club Finland ry, Copyright (c)2017, All Rights Reserved.
Osumalaskuri: 1934461