Uutiset

Lauantai, Syyskuu 7, 2019, 16:03

Teiskon UA:ta edustava Tommi Järvinen oli jälleen historic-luokkien nopein kilpailija, kun Urjalan Urheiluautoilijat ry:n isännöimä, Historic Rally Trophy -sarjan osakilpailu 5/6 ajettiin tänään lauantaina uusissa ympyröissä Akaalla. Kuuden erikoiskokeen, yhteispituudeltaan noin 63 kilometrin reitti suuntautui Toijalasta etelään.

Järvisen luokkavoitto, joka HRT-sarjassa oli jo viides tänä vuonna, ei tullut yllätyksenä, mutta kilpailun lähtiessä käyntiin pieni yllätys oli se, ettei Järvinen keikkunut tuloslistan ykkösenä. Muutamassa edellisessä kisassa edellään menevän, hitaamman kanssakilpailijan vuoksi sekunteja hävinnyt Järvinen ei tällä kertaa moisesta kärsinyt.
”Kilpailun johdolta sain tiedon jo aamulla, että eroa edellä menevään jätetään meille”, tunnusti Järvinen.
”Ei voitto silti helpolla tullut. Nelospätkä onnistui mainiosti, mutta keli oli tosi raskas Starletille. Tuntui, ettei millään auto jaksa mennä riittävän lujaa noita isompia vastaan.”
”Olin varma, että kuutosella, joka oli noin kahdeksan kilometriä melko nopeaa ja jouheaa tietä, saavat muut meidät kiinni, ja menevät ohikin. Onneksi sentään eroa jäi kolmisen sekuntia”, iloitsi Järvinen.

Tervakoskelainen Janne Lindberg VW Golfillaan aloitti kisan parhaiten ja kirjautti ykköselle 2,4 sekunnin pohjat ennen Someron, Volvo 242:lla ajavaa Teemu Koivusta. Järvinen oli porukan kolmanneksi ja samalla luokkansa nopein. Eroa Lindbergiin tuli lyhyellä, vajaan neljän kilometrin pätkällä 3,6 sekuntia. Tullaa UA:n Petri Pousi Volvo 242:lla ahdisteli Järvistä 0,3 sekunnin päässä.

Koivunen, Järvinen ja Pousi pitivät sijoituksensa vielä kakkosella ja kolmosellakin, mutta Lindberg törmäsi vaikeuksiin. Tervakoskelainen putosi johtoasemasta sijoille 8 ja 9. Ennen keskeytystään tekniseen vikaan viitosella Lindberg ajoi neloselle silti vielä toiseksi nopeimman ajan.

Järvinen oli tauolla, kolmen erikoiskokeen jälkeen kakkosena, noin viisi sekuntia Teemu Koivusen perässä. Nelosella Järvinen nousi kärkeen. Koivunen ja Pousi vuorottelivat vielä seuraavina, mutta Koivunen oli maalissa kakkonen onnistuneen viimeisen pätkän jälkeen. Eroa Järviseen jäi kolme sekuntia, Pousi jäi 0,6 sekunnin päähän Koivusesta kolmanneksi.

Vaikka padasjokelainen Eero Kortelahti 1600-kuutioisella Avengerillaan jäi koko porukan neljänneksi, osoitti nuori mies, että vauhtia löytyy. Ykköspätkän seitsemäs sija parani jo kakkosella neljänteen, ja sama sija pysyi loppuun saakka. Aiemmin paljon teknisistä ongelmista kärsinyt Kortelahti on nyt antanut ”myrskyvaroituksen”. Luokkansa voittanut nuori mies on tulevaisuudessa taatusti mukana taistelemassa nopeimman kuljettajan tittelistä.

Janne Toivonen keskeytti nuottisarjan johdosta

Nuottisarjassa kilpailijat pääsevät tutustumaan reittiin ennakkoon. Urjalan kisassa oli harvinaisen tasainen sekuntitaistelu voitosta. Kouvolan Seudun Autourheilijoita edustava Antti Leponiemi ja riihimäkeläinen Janne Toivonen kävivät aina viimeiselle pätkälle asti taistelua voitosta. Leponiemi johti kahden pätkän jälkeen 2,6 sekunnilla, mutta kolmannella tilanne kääntyi toisin päin. Toivonen meni 1,2 sekunnilla kärkeen. Toivosen johto kasvoi nelosella 7,6 sekuntiin, mutta kapeni viitosella 4,7 sekuntiin. Valitettavasti viimeinen puristus jäi näkemättä, sillä Toivonen keskeytti viimeisellä tekniseen vikaan. Kolmannesta sijasta Timo Pitkäniemen kanssa taistellut, järjestävän seuran Pasi Koskinen nousi kakkoseksi. Pitkäniemi tippui neljänneksi hävittyään viitosella pohja-ajalle yli 40 sekuntia sekä kahden minuutin aikarangaistuksen vuoksi. Luokkansa voittanut Mikael Wikstedt nousi näin ollen koko porukan kolmanneksi.

HRT-sarjan seuraava osakisa ajetaan Naantalin Seudun UA:n järjestämänä Mynämäen ympäristössä lokakuun 12. päivä. Pistetilanteissa jännitettävää riittää, sillä kuudesta kisasta viisi parasta lasketaan kilpailijan lopputulokseen. Huonoimman kisan poisjättäminen tietty voi vaikuttaa loppusijoitukseen.

-kk

TULOKSIA:

Luokkavoittajat:
Luokka 1: Jari Ohrankämmen HRCF Wartburg 353; lk 2: Jari Valtaala AlavUA Corolla; lk 3: Martti Sarasto NHD Cortina GT; lk 4: Raimo Kesseli HyUA Ford Falcon; lk 5: Toni Sinkkonen TamUA Datsun 100A; lk 6: Eero Kortelahti VeSa Avenger 1600; lk 7: Jorma Ala-Lahti HRCF Escort RS 1600; lk 8: Risto Laine SiAK Fiat 127; lk 9: Raimo Lindén AUK J Äijät Celica 1600; lk 10: Ari Salminen HRCF Porsche 924 Turbo; lk 11: Tommi Järvinen TeisUA Starlet 1300; lk 12: ei maaliin tulleita; lk 13:Teemu Koivunen SomUA Volvo 242; lk 14: Juha Selänne UAU Peugeot 205 Rallye; lk 15: Esa Lindroos AUK J Äijät Corolla 1600 GT; lk 16: Arttu Karttunen AMM Opel Kadett E GSi; lk 17: Matti J. Tarvainen OriUA Mitsubishi Galant VR4

Nuottisarja:
Luokka 19: Timo Pitkäniemi LamUA Escort 1300 GT; lk 20: Antti Leponiemi KSAU Escort 1600; lk 21: Janne Toivonen RiiUA Opel Kadett E GSi; lk 22: Teemu Koivisto HeiUA Mercedes Benz 280 CE

Pistetilanne osakisan 5/6 jälkeen (epävirallinen):

 

 Pistetilanne osakisan 5/6 jälkeen:

Ikäkategoria 1: 1. Jari Ohrankämmen 55 pistettä; 2. Martti Sarasto 51; 3. Jari Valtaala 42; 4. Kaj Forsberg 40; 5. Antti Heinänen 35 pistettä.
Ikäkategoria 2: 1. Toni Sinkkonen 45 pistettä; 2. Mikko Frilander 40; 3. Kari Loppi 26; 4. Jussi Lappalainen & Joni Mäkelä 22 pistettä.
Ikäkategoria 3: 1. Tommi Järvinen 55 pistettä; 2. Raimo Lindén 51; 3. Markku Hakala 36; 4. Reijo Hartikka 30; 5. Petri Pousi 29 pistettä
Ikäkategoria 4: 1. Juha Selänne 53 pistettä; 2. Esa Lindroos 51; 3. Markku Laakso 50; 4. Seppo Laamanen 38; 5. Matti J. Tarvainen 37 pistettä
Nuottisarja: 1. Pasi Koskinen 49 pistettä; 2. Teemu Koivisto 46; 3. Antti Leponiemi 42; 4. Seppo Raittila 38; 5. Antero Laine, Esa Peltonen, Jari-Matti Latvala, Janne Toivonen, Harri Välimäki ja Petri Söyring 11 pistettä.
Tasanopeusluokka: 1. Mika Alakoskela 37 pistettä; 2. Eero Juutilainen 35; 3. Jääskeläinen 29; 4. Kari Kuosmanen 24; 5. Jani Koivisto 23 pistettä.


Historic Rally Club Finland ry, Copyright (c)2017, All Rights Reserved.
Osumalaskuri: 1934441