Uutiset

Sunnuntai, Heinäkuu 21, 2019, 15:57

Historicien EM-rallisarjan viides osakisa ajettiin Itävallassa, Grazin kaupungista hieman koilliseen Rally Weizin merkeissä. Suomalaisten kolmosjohto kategoriassa 3 vaihtoi ”pykälää” pienemmäksi, kun Klaus Wilkman kartturinsa Hanna Valosen kanssa putosivat pistetaulukon viidenneksi. Pentti Veikkanen-Timo Jaakkola jatkavat pistejohdossa, mutta kuuden pisteen ero kakkosena olevaan pariin Esa Peltonen-Jyrki Saarto kaventui kahdella pisteellä. Tiimien välisessä kisassa Historic Rally Club Finlandin joukkue jatkaa myös johdossa, ja piste-ero kakkoseen säilyi samana, seitsemässä pisteessä.

Rally Weiz sisälsi 14 erikoiskoetta, kuusi ajettiin perjantaina ja kahdeksan lauantaina. Ek-kilometrejä oli noin 170. Suomalaisautokuntia Itävaltaa lähti seitsemän, joista yksi keskeytti. Teuvo Hämäläinen–Pirjo Rosberg ajoivat Esa Peltoselta lainassa olleella Starletilla, mutta matka keskeytyi EK:lla 10 ulosajoon.

Tänä vuonna suomalaiset taistelevat tiukimmin EM-mitaleista kategoriassa 3. Veikkanen lähti Itävallan kisaan pistejohtajana kuuden pisteen erolla kakkosena olleeseen Klaus Wilkmaniin. Esa Peltonen oli kolmantena vain pisteen päässä Wilkmanista. Itävallassa Wilkman oli kategoriassa seitsemäs ja luokassaan neljäs, millä mies putosi pistetaulukon viidenneksi. Belgiassa ja nyt Itävallassa kategorian ja luokan voittanut, nimimerkillä ”Zippo” ajava italialainen onnistui nousemaan vain yhden sijan neljänneksi. Audi Urquattro -kuljettajalla on pisteitä 54, joista 40 tulee kahdesta voitosta, muista kisoista pistepussi on kasvanut vähemmän.

Itävaltalainen Karl Wagner on pistekolmonen, vain pisteen päässä Esa Peltosesta. Wagnerilla on Zipon tapaan kaksi voittoa, ja Itävallasta kategorian ja luokan kakkossijat.

Yleiskisan kuudenneksi sekä kategorian ja luokan kolmanneksi ajanut Pentti Veikkanen ja kartturi Timo Jaakkola olivat tyytyväisiä kisaansa. Vain rengasvalintojen kanssa sattui hämminkiä.
”Vettä tuli yllättäin oikein kunnolla. Odottelimme sään paranevan ja sateen loppuvan, joten vaihdoimme sadekelin renkaat pois. Ei olisi kannattanut. Tuli oikein kunnon tilanne, kun jouduin ajamaan suoraan risteyksessä, kun ei millään meinannut kääntyä. Onneksi ei osunut sulkumiehen autoon”, kertasi Veikkanen.

Itävallan kisan reitillä riitti korkeuseroja ja tien pintakin aiheutti päänvaivaa.
”Periaatteessa pätkät lähtivät rinnettä ylös ja maaliin tultiin toista rinnettä alas. Outoa oli myös, että sekä perjantaina että lauantaina parilla pätkällä asfaltin pinta oli todella liukasta. En osaa yhtään arvioida, mistä syystä. Olisi kuin olisi jäällä ajanut, vaikka tie oli ihan kuiva ”, kuvaili Veikkanen.

Veikkasen ja Jaakkolan kisa ei alkanut aivan normaaliin tapaan.
”Torstaina oli seremoniallinen lähtö, minkä jälkeen autot jätettiin katsojille näytiksi lähtöalueelle. Kun perjantaina oli varsinaisen startin vuoro, Porsche ei inahtanutkaan. Oli päävirtakatkaisin jäänyt päälle ja akku tyhjeni. Siinä joutui Jaakkola työntämään auton alas lähtölavalta ennen kuin päästiin lähtemään reitille”, kertasi Veikkanen.

Seuraavaan EM-sarjan osakisaan Veikkanen lähtee voitto tavoitteenaan.
”Lahdessa meillä suomalaisilla on parhaimmat mahdollisuudet voittaa, sitähän on pakko lähteä yrittämään. Itävallassa kuultiin, että meidän kategoriastamme ainakin ”Zippo” tulee Lahteen sekä belgialainen Porschella ajava Carlo Mylle, joka Itävallassa oli kategorian 2 ja luokan kakkonen.”

Peltonen hämmästeli teitä ja rotkoja

Esa Peltoselle Itävallan kisasta jäivät parhaiten mieleen suuret rotkot erikoiskokeilla.
”Nuotitusvaiheessa oltiin Jyrkin kanssa ihan varmoja, etten uskalla ajaa niin lujaa kuin pitäisi. Jos sitä ajaisi ulos, pudotusta olisi muutamasta metristä kymmeniin metreihin”, paljasti Peltonen.
”Yritin vaarallisimmat paikat merkitä tarkasti nuotteihin, mutta ei ajo ihan niin rentoa ollut kuin olisi pitänyt olla.”

Myös ensimmäistä kertaa Itävallassa ylipäätään ollut Peltonen oli havainnut liukkaat asfalttipinnat.
”Ihan outoa se oli, kun yhtäkkiä tie onkin todella liukas. Ei koko pätkän matkalta, vaan osittain. Vähän epävarma olo tuli siitäkin, että onko pitoa vai ei. Muuten kyllä Itävallan kisasta jäi hyvä mieli.”

Peltonen voitti Starletillaan luokkansa ja oli kategoriassaan neljäs. Peltosella on nyt pisteitä neljästä kisasta ja eroa johtavaan Veikkaseen on siis neljä pistettä. Lahdessa myös Peltosella on hyvät ”saumat” kasvattaa pistepottia reilusti.
”Parastamme tekemään sinne tietysti lähdetään. EM-sarjassa on tarkoitus ajaa kaikki loput kisat. Tehdään päätöksiä jatkosta aina sen mukaan, miten kisoissa menee.”

Tiimien kisassa HRCF johtaa

Kategoriassa 1 Elias Kivitila-Timo Tuominen parantelivat pistetaulukossa sijoitusta nousemalla neljänneksi. Suomalaispari meni kolmella pisteellä ohi saksalaisen Heiko Dlugosin, joka ei Itävallassa ollut mukana. Kategorian johdossa on italialainen Antonio Parisi, jolla pisteitä on jo 89. Sijoilla 6 ja 7 ovat Sverre Norrgård, joka ei aja täyttä sarjaa, sekä Jari Hyvärinen, joka Itävallassa paranteli 13 pisteellä tilannettaan ja on nyt tasapisteissä Norrgårdin kanssa.

Kategoriassa 4 ainoa suomalaispari oli Jari Latvala-Jouni Saarijärvi, jotka Toyota Celica GT-4:lla pääsi tällä kertaa maaliin asti. Sijoitus yleiskisassa 10:s sekä kategoriassa ja luokassa 4:s.

Tiimien välisessä kisassa Historic Rally Club Finlandin joukkue jatkaa johdossa. Piste-ero kakkosena olevaan Rododendri Historic Rally -tiimiin pysyi täsmälleen samana, seitsemässä pisteessä.

EM-sarjan yhdeksästä kilpailusta kuljettajien ja kartanlukijoiden loppupisteisiin lasketaan kuuden parhaan kisan tulos. Sarjaan on pitänyt ilmoittautua etukäteen pisteitä saadakseen.

Seuraavaksi EM-sarjassa ajetaan EM Lahti Historic, elokuun toisena viikonloppu.
-kk


Historic Rally Club Finland ry, Copyright (c)2017, All Rights Reserved.
Osumalaskuri: 1863304