Uutiset

Tiistai, Heinäkuu 16, 2019, 13:24

Luokassa 5 on usein nähty seurakavereiden Jussi Lappalaisen ja Niko Allisen taistelu luokkavoitosta. Tällä kertaa Nokialla homma loppui lyhyeen, kun Lappalainen karautti pihalle ja keskeytti. Kun usein myös kärkitaisteluissa mukana oleva Mika Karpiolakin ajoi ulos, oli Allisella suhteellisen helppo tilanne ajaa luokkavoittoon. Toisena maaliin tullut Toni Sinkkonen oli kakkosen jälkeen yli minuutin perässä.
”Päivä meni oikeastaan vähän aurinkoa ottaen. Vähän oli jarrumurheita, alusta loppuun asti. Ajat oli vähän huonoja, mutta maaliin päästiin”, kertasi Sinkkonen.

Luokassa 6 Joni Mäkelä meni odotetusti kovaa. Mies oli lopulta koko historic-porukan nopein kuljettaja, taakse jäivät myös nuoteista ajaneet.

Jos oli Mäkelä tämän luokan selvä ykkönen, oli Frilander aika lailla selvä luokan kakkonen. Pieni ”kauneusvirhe” sattui kolmosella, vajaan seitsemän kilometrin pätkällä, kun mies oli vasta luokassaan neljäs, noin puoli minuuttia Mäkelälle jääneenä. Selitys siihen kuultiin maalissa.
”Aika vaikea päivä oli. Kaksi kertaa käytiin pihalla kolmosella ja olihan siellä kakkosellakin pari tilannetta”, kertasi Frilander.
”Kaikki oli risteyspaikkoja. Eihän me nähty niitä tikannokkamerkkejä, jukolauta. Viimeksi kun kisassa oli semmoisia, multa meni ranne poikki, ja olin vuoden pois näistä kuvioista.”
”Täähän on ihan vaarallista ajaa pimeessä kisassa tommoisilla merkeillä, jotka eivät näy kunnolla”, säesti kartturi Jani Salonen kabiinista.

”Muuten meni ihan ok, Mäkelä meni kuten odotettiinkin, maisemaan oikein kunnolla. Vähän on sekavat tunnelmat näin maalissa. Nyt valmistautumaan Lahden EM-kisaan, jos sieltä saisi vähän testikilometrejä alle”, jutteli Frilander.

Lopulta Mäkelä oli lähes kolmella minuutilla luokan nopein. Kolmanneksi sijoittunut Kari Loppi jäi Frilanderista noin 20 sekuntia.

Luokassa 7 on totuttu näkemään runsaampi osanotto ja usein myös koko kisan kärkipaikoistakin ajavia. Nyt porukka väheni vain kahteen, kun Heikki Valkonen joutui jäämään pois Nokialta moottoriongelmien vuoksi. Janne Kanerva ja Saab 96:lla ajava Tomi Tikanmäki starttasivat kisaan. Kanerva otti heti paikkansa kärjessä, mies keikkui koko kisan nopeimpien listalla neljäntenä aina neljän eekoon verran. Valokuvista, joita nelospätkältä on nähtävissä, Kanervalla oli ”tilanne” nelospätkällä. Voisi ajatella, että kun auto on kahdella pyörällä perä syvässä ojassa, keskeytys johtuisi hetkeä myöhemmin tapahtuneesta ulosajosta. Keskeyttäneiden listalle ilmestyi syyksi ”tekninen vika”.
”Vaihdelaatikko meni. Ei se oireillut mitään, kunnes hajosi. Siellä tuntui kaikki olevan kotona, mutta voima ei välittynyt”, vastasi Kanerva puhelimessa uteluun keskeytyssyystä.

Neloselta Kanerva kuitenkin tuli maaliin ja ajoi luokan pohjatkin. Tikanmäki jäi 25,2 sekuntia. Tässä vaiheessa Kanerva keskeytti vajaan kahden minuutin johtoasemasta.

”Ihan jees kisa, mutta vähän olivat siirtymäajat tiukat. Taisi tulla vähän aikarangaistuksiakin. Totta kai ajoin kilpaa loppuun asti, vaikka Kanerva keskeytti, sitä vartenhan täällä ollaan”, tokaisi Tikanmäki.
”Ei ollut mitään tilanteita, ei ainakaan myönnetä. Etuvetoiselle sopi tiet oikein hyvin. Jarrut olivat aika kovilla, kun mutkissa pitää vähän jarrulla sitoa.”

Pistetilanne osakisan 4/6 jälkeen
Top 10

1. Mikko Frilander TeisUA luokka 6 Sunbeam Avenger 40 pistettä
2. Toni Sinkkonen TamUA lk 5 Datsun 100 A 34 pistettä
3. Jussi Lappalainen KiuUA lk 5 Ford Escort GT 22 pistettä
3. Janne Kanerva AnkUA lk 7 Volvo 142 S 22 pistettä
3. Joni Mäkelä TeisUA lk 6 Ford Escort 1600 pisteitä 22
6. Niko Allinen KiuUA lk 5 Ford Escort GT 20 pistettä
7. Heikki Valkonen LMM lk 7 Volvo 144 S 19 pistettä
8. Kari Loppi UUA lk 6 Ford Cortina 1600 GT 17 pistettä
9. Marco Pöytälaakso VesUA lk 6 Ford Escort 1600 pisteitä 14
10. Esa Laine NHD lk 6 Ford Escort TC 14 pistettä


Historic Rally Club Finland ry, Copyright (c)2017, All Rights Reserved.
Osumalaskuri: 2132459