Uutiset

Sunnuntai, Kesäkuu 30, 2019, 09:51

Kalpalinnan Sprintin historic-luokkiin ilmoittautui yhden jälki-ilmoittautuneen kanssa ilahduttavasti peräti parikymmentä kuljettajaa, suurin osa Historic Rally Trophyn osakisoista tuttuja mutta ensimmäistä kertaa HRS-sarjan osakisassa mukana. Päivän nopein kuljettaja oli Someron UA:n Teemu Koivunen Volvo 242:lla. Karkkilalainen Matti Jaatinen samanlaisella Volvolla hävisi 0,32 sekuntia. Sarjan pistejohdossa Kalpalinnaan lähtenyt Kari Haapalainen Kuplallaan oli porukan kolmanneksi nopein, eroa Koivuseen kertyi 2,77 sekuntia.

Kalpalinnassa kisanneista vain viisi oli sellaisia kuljettajia, joilla on pisteitä aiemmista sarjan osakisoista. Kari Haapalaisella oli kolme osakisavoittoa, jotka täydentyivät nyt neljännellä. Haapalainen kasvatti näin pistepottinsa 44 pisteeseen ja vankisti asemiaan sarjan pistejohdossa.

Haapalaisen pahin uhkaajan, ennen Kalpalinnaa pisteissä kakkosena olleen Harri Könösen ongelmaksi tulivat tekniikkamurheet. Haarajokelainen ei päässyt ensimmäistä kierrosta kunnolla loppuunkaan, kun Mazda 323 GTX:n kulku tyrehtyi.
”Taitaa olla jokin moottorin antureista vioittunut, loppumatka tultiin ihan tyhjäkäynnillä. Rata oli muutoin oikein kiva,” kertasi Könönen kisan jälkeen.

Toista kierrosta Könönen ei ajanut. Ensimmäisen kiepin aika riitti luokassa viidenteen sijaan. Lopputuloksissa Könönen oli lopulta kuudes, kun Bertil Lindholm Volvo 164:lla kiri ohi. Saadut viisi pistettä pitävät Könösen kuitenkin vielä mukana mestaruustaistossa. Ero Haapalaiseen kasvoi ja on nyt kahdeksan pistettä. Kaikki on siis vielä mahdollista, kun kaksi osakisaa on ajamatta. Lopputulokseen kilpailijoille lasketaan viisi parasta.

Markku Taipale kohensi asemiaan pistetaulukossa. Kalpalinnassa luokkansa kakkoseksi tällä kertaa Cortina Lotuksella ajanut Taipale nousi pistetaulukossa kolmanneksi 31 pisteen turvin. Neljäntenä nyt oleva kiuruveteläinen Niko Allinen ei valitettavasti päässyt ensimmäistä kierrosta maaliin ja näin ollen keskeytti eikä siksi siis kasvattanut pistepottiaan. Allinen on nyt kaksi pistettä Taipaleen takana ja neljäntenä.

Matti J. Tarvainen, joka oli pistetaulukossa seitsemäntenä 16 pisteellä, ajoi nyt ensimmäistä kertaa luokassa 2 Skodalla tutun luokan 5 Mitsun sijaan. Kalpalinnasta Tarvaiselle yhdeksän pistettä, jotka kasvattavat pistesaldon 25:een. Sijoitus pistetaulukossa on nyt jaettu kuudes. 

Kaikki loput historic-kuljettajat olivat ensimmäistä kertaa Historic Rallisprint -sarjan osakisassa mukana, eikä tietenkään yhden kisan pistesaalis vielä riitä jaettua kahdeksatta sijaa parempaan. 

Seuraava osakisa ajetaan Iisalmessa Autoglym-rallin jälkeisenä päivänä. Iisalmen Sprintin kilpailusääntöjen tietojen mukaan radalla on pituutta pari kilometriä ja sen pinta on asfalttia.
-kk

Kalpalinnan Sprintin historic-luokkien voittajat:
Luokka 1 Hannu Sartovuo Escort 1300 GT 2.08,81
Luokka 2 Sami Jaakkola Fiat X 1/9 2.06,26
Luokka 3 Kari Haapalainen VW 1303 S 2.01,42
Luokka 4 Ilkka Koskela Ritmo 130 TC 2.05,64
Luokka 5 Teemu Koivunen Volvo 242 1.58,65

Pistetilanne osakisan 4/6 jälkeen:

https://historicrallyclubfinland.fi/1_61_sarjapisteet-2019.html

Muokattu 4.7.2019. JL


Historic Rally Club Finland ry, Copyright (c)2017, All Rights Reserved.
Osumalaskuri: 1934457