Uutiset

Maanantai, Kesäkuu 10, 2019, 12:28

Oripään lentokenttä keskuspaikkanaan Kaasujalka Ralli ajettiin helteisissä olosuhteissa, lämpömittarin lukema huiteli 30 asteen paikkeilla. Kisassa oli ek-kilometrejä noin 73 ja yhteensä kahdeksan erikoiskoetta, joista kolme viimeistä ajettiin toistamiseen mutta päinvastaiseen suuntaan.

Luokassa 5 nähtiin dramatiikkaakin, kun viimeistä edellisellä pätkällä johtopaikka vaihtui irronneen lippusiiman aiheuttamana.

Kiuruveteläiset seurakaverit Jussi Lappalainen ja Niko Allinen ovat aina ajaneet voitosta tiukasti sekunneista kamppaillen. Lappalaisen voitti luokan Savonlinnassa, mutta Laukaassa mies ei päässyt edes starttiin moottoriongelmien vuoksi. Nyt lienee ollut tavoitteena luokkavoitto, kuten aivan varmasti Allisellakin. Pistetaulukossa Alliselle ei ollut vielä kertynyt pisteitä.

Lappalainen aloitti ajamalla pohjat ykköselle. Allinen jäi 1,7 sekunnin päähän. Mika Karpiola oli kolmas jäätyään Lappalaisesta 3,1 sekuntia. Kakkoselta alkoi Allisen puristus. Sekunti kerrallaan Allinen repi muihin eroa. Nelosen jälkeen, juuri ennen taukoa Allinen oli karannut Lappalaiselta 6,2 sekunnin päähän.

Mika Karpiola jäi kolmoselle jarruongelmien vuoksi ja Heikki Mattila samalle pätkälle kardaanivian vuoksi.

Kun tauko oli vietetty, Lappalainen piristyi hieman. Viitosella tuli 0,9 sekunnin pohjat ennen Allista. Seuraavalla sama tilanne, nyt 4,4 sekunnin marginaalilla. Kuutosen jälkeen Allisen johto oli kutistunut 0,9 sekuntiin.

Seiskalla sattui sitten hieman harvinaisempi tilanne. Allinen joutui yhtäkkiä tilanteeseen, jossa tiellä poikittain oli toisesta päästään irronnut lippusiima. Ensimmäinen reaktio lienee ollut, ettei sinne saa ajaa.
”Pysähdyin, peruutin ja mietin, mihin pitäisi ajaa”, manasi Allinen maalissa.

Allinen hävisi täällä 18,3 sekuntia Lappalaisen pohjille.
”Kisa oli sitten meidän osalta siinä.”

Lappalainen kirjattiin voittajaksi 13,6 sekunnin erolla Alliseen.
”Kaiken näköistä tässä on ollut. Vähän olen itsekin ollut ruosteessa, mutta käyntihäiriöitä on autossa ollut. Välillä meni hyvin, välillä paremmin. Helle höyrystää kaasuttimessa bensaa vähän ylimääräistä, ei vedä kuin ihan yläkierroksilla”, selvitti Lappalainen.

Toni Sinkkonen oli kolmas maaliintullut. Petri Fonsell keskeytti nelosen jälkeen jarrujen häviämiseen.

Luokassa 6 Joni Mäkelä Escort 1600:lla oli jälleen ennakkosuosikki. Mäkelä olikin heti ykkösellä koko ilman nuotteja ajaneesta porukasta nopein. Tommi Järvinen luokasta 11 oli toinen vain 0,6 sekuntia hitaammalla ajalla. Eivätkä muutkaan paljoa jääneet vajaan neljän kilometrin pätkällä. Mikko Frilander oli luokassa kakkonen (+ 3,7), Kari Loppi kolmas (+ 5,3) ja Eero Kortelahti neljäs (+ 8,5).

Mäkelä ehti ajaa vielä pohjat kakkosellekin, kunnes kolmosella keskeytti tekniseen vikaan. Loppi ajoi kolmoselle pohjat, mutta vain 0,2 sekunnin erolla Kortelahteen ja 0,6 sekunnin erolla Frilanderiin. Tässä vaiheessa Frilander oli 11,7 sekunnilla Loppea edellä. Kortelahti oli jäänyt 14,3 sekuntia.

Loppi ajoi pohjat nelosellekin, ja kavensi Frilanderin johdon 6,3 sekuntiin. Kortelahti oli kärjestä nyt 11,3 sekuntia perässä. Ilpo Holm ja Rauno Paarala olivat jo yli minuutin perässä.

Ja tiukka kisa jatkui. Nyt oli Frilanderin vuoro olla nopein, mutta vain sekunnilla. Kärkikaksikon ero kasvoi saman verran. Kuutosella, ensimmäinen kolmesta uudelleen mutta päinvastaiseen suuntaan ajetulla pätkällä Frilander suorastaan ”repäisi”, kun Kortelahti jäi 6,4 sekunnin päähän ja Loppi 7,9 sekunnin.

Seiskalla Loppi pysäytti kellot täsmälleen samaan aikaan kuin Frilander. Kortelahti jäi 10,5. Kun Frilander vielä viimeisellä hävisi Lopin pohja-ajalle 2,7 sekuntia, lopputuloksissa Frilanderin voittomarginaali oli 12,5 sekuntia.

”Vaihtelevasti päivä meni. Ekan tauon jälkeen olin vähän unessa, ja helle rupesi kanssa kostautumaan. Sitten saatiin vähän energiaa, ja ruvettiin uudelleen taas ajamaan”, kertasi Frilander.

Myös Loppi oli maalissa tyytyväisen näköinen.
”Ihan hyvin meni tällaiseksi löysin rantein -kisaksi. Harmi kun taas tuli vähän tekniikkamurheita, eikä päästy ajamaan kakkossijasta niin tosissaan kuin haluttiin. Kortelahden kanssa oli tiukkaa kisaa, harmi, että mies keskeytti”, sanoi Loppi.

Kortelahti keskeytti viimeisellä pätkällä, Holm jäi jo neloselle teknisen vian vuoksi. Paarala tuli luokassa kolmantena maaliin.

Luokasta 7 on totuttu näkemään miehiä taistelemassa päivän nopeimman kuljettajan tittelistä. Niin tälläkin kertaa, mutta huomattavan paljon pienemmällä miehityksellä. Vain Janne Kanerva ja Heikki Valkonen ilmaantuivat Kaasujalka Ralliin mukaan.

Janne Kanervalle tuli lisäksi perjantaina ennen kisaa ongelmia, kun isä-Harriin iski auringonpistos eikä huonokuntoisena pystynyt lähtemään kartturiksi. Janne laittoi rallin facebook-sivulle maininnan asiasta ja ilmoitti etsivänsä kartturia. Kilpailunjohtaja Saana Raessuo vastasikin pian, että kyllä kartturi löytyy, kun olette tänne niinkin kaukaa tulleet. Mahdollisia vaihtoehtoja oli kuulemma useita, mutta Raision UA:n Riia Rantasalo oli ainoa, jolla oli jo lisenssi tälle vuodelle lunastettu. Ei muuta kuin Volvon kyytiin.

Hyvinhän homma näytti sujuvan vieraan kartturinkin kanssa. Kanerva oli niin kauan pätkillä muutamia sekuntia Heikki Valkosta nopeampi, kunnes tämä joutui keskeyttämään kannentiivisteen pettämiseen. Kanerva tuli maaliin ja tuloksissa mies keikkui kakkosena ”kokonaistuloksissa”, kunnes Volvoon talvella 13-sataisesta vaihtanut Petri Pousi meni kuutosella ohi 2,1 sekunnin turvin. Maalissa ero oli 3,4 sekuntia.

Luokkavoitto kuitenkin Kanervalle, jolla niitä nyt tällä kaudella on kaksi. Laukaassa tuli keskeytys.
”Vähän jo hellättiin lopussa, ei vaan…. kyllä me yritettiin tulla. Kovaa tuo Petri tulee Volvolla”, antoi Kanerva tunnustusta kanssakilpailijalle.
”Ei ollut meillä mitään ongelmia, Petri taisi kiristää loppua kohti. Järvisen Tommin kyytiin ei kyllä tänään ollut mitään asiaa. Puolen minuutin ero on kyllä aika paljon.”

Useimmin etuvetoisen kyydissä istunut kartturi Riia oli kuulemma aika hiljainen kyytiläinen, ei paljoa puhunut. Kahvipöytäkeskusteluissa tuli ilmi, että Riian aiemmat kuljettajat, lähinnä sukulaismiehet, nimenomaan toivovat, ettei kartturi vieressä ”pulise”. Oli tyttö kuulemma Volvo-kyydin jälkeen ihmetellyt, että ”kuinka tuommoisella ajolla voi ajaa noin kovia aikoja”.
-kk

Pistetilanne kategoriassa 2 kolmen osakisan jälkeen:
Top 10
1. Mikko Frilander TeisUA lk 6 Avenger 31 pistettä
2. Toni Sinkkonen TamUA lk 5 Datsun 100A 25 pistettä
3. Jussi Lappalainen KiuUA lk 5 Escort GT 22 pistettä
3. Janne Kanerva AnkUA lk 7 Volvo 142 S 22 pistettä
5. Heikki Valkonen LMM lk 7 Volvo 144 S 19 pistettä
6. Marco Pöytälaakso VesUA lk 6 Escort 1600 14 pistettä
7. Esa Laine NHD lk 6 Escort TC 14 pistettä


Historic Rally Club Finland ry, Copyright (c)2017, All Rights Reserved.
Osumalaskuri: 1863279