Uutiset

Maanantai, Kesäkuu 10, 2019, 12:22

Oripään lentokenttä keskuspaikkanaan Kaasujalka Ralli ajettiin helteisissä olosuhteissa, lämpömittarin lukema huiteli 30 asteen paikkeilla. Kisassa oli ek-kilometrejä noin 73 ja yhteensä kahdeksan erikoiskoetta, joista kolme viimeistä ajettiin toistamiseen mutta päinvastaiseen suuntaan.

Luokassa 14 Juha Selänne Peugeotilla ajoi pohjat kaikille erikoiskokeille ja oli maalissa luokan ainoaa kanssakilpailijaansa 44,9 sekuntia parempi. Huhtikuun lopussa Tsekin EM-rallissa Skodalla ajanut Selänne ei Kaasujalka Rallin maalissa ollut kisaansa ollenkaan tyytyväinen.
”Ei ollut yhtään kivaa lasketella Peugeotilla. Ensiksi tänään on ihan järjettömän kuuma ilma. Tää jotenkin Skodan jälkeen käyttäytyy kauhean rauhattomasti. Tää on hirmu lyhyt, joten tää on ihan kummallinen, ei oikein pysy tiessä kiinni vai mikä siinä on”, manasi Selänne maalissa.

”Ihan kamalia teitä täällä oli, ihan järjettömän nopeita. Kakkospätkän jälkeen totesin, että jos tästä hommasta onkin joskus tykännyt, nämä tiet vievät lopullisesti kaikki halut harrastaa tätä. Pitäisi viedä rallit pienemmille teille.”

”Ihan ok, että ajetaan samoja pätkiä ja varsinkin toistamiseen päinvastaiseen suuntaan. Ei sitten ainakaan muista edellisestä ajokerrasta mitään paikkoja väärin.”

Seppo Laamanen tuli luokassa myös maaliin Lada Samarallaan.

Luokassa 15 Lindroosien pariskunta Esa ja Anja olivat nyt tällä kaudella toistamiseen luokan ainoat osanottajat. Laukaassa sentään oli muitakin, ja sieltä Lindroosit pokkasivat täydet pisteet luokkavoitosta. Kun kahdesta kisasta on ”vain” yhdeksän pistettä karttunut, ei Lindroos yllä tasapistein kolmella luokkavoitolla kärjessä olevan kaksikon; Juha Selänne ja Markku Laakso, joukkoon.
”Hieno päivä oli, mutta ihan älyttömän kuuma. Muutenhan tämä olisi mukavaa, mutta olisi kiva, jos omassa luokassa olisi muitakin. Historic-autoille nämä olivat vähän liian nopeita teitä”, jutteli Lindroos.

Luokassa 16 lähti kolme autokuntaa, joista Anssi Koskela Kadettilla keskeytti nelosen jälkeen. Taistelu luokkavoitosta oli alusta lähtien tiukkaa. Ykkösellä Markku Laakso Golfilla ajoi pohjat, mutta Koskela jäi vain 1,7 sekuntia ja Sami Tuominen Mantalla 1,9. Kakkosella Tuominen oli nopein, Laakso jäi 0,3, mutta Koskela 13,7. Kolmosella oli Koskelan vuoro olla nopein, Laakso jäi 1,3 ja Tuominen 4,9. Nelosella Laakso sitten ”repäisi”. Pohjat tulivat 5,7 sekunnin turvin Tuomiseen. Koskela jäi puolisen minuuttia ja keskeytti sitten tauolla tekniseen vikaan.

Tauon jälkeen tiukka vääntö jatkui. Tuominen jatkoi pohjilla, mutta Laakso kiristi sitten niin, että kolmella viimeisellä Tuominen ei ehtinyt Laakson vauhtiin. Maalissa kaksikon ero Laakson hyväksi oli 28,7 sekuntia.
”En oikein ollut varma, innostuuko Sami (Tuominen) ajamaan vielä. Oli pakko yrittää alta karkuun”, paljasti Laakso-
”Eikä haitannut vaikka sain edellä menevän pätkällä kiinni. Viimeisellä ei ollut niin paljoa pölyä, kaikki meni ok.”

Luokassa 17 Ilkka Koskela oli Katja Salmijärven kanssa ainoa autokunta. Maalissa kaksikko näytti olevan yksi ”freeseimmistä”, ei hikeä otsalla eikä autokaan kuin sauna. Mersussa kun oli toimiva ilmastointi.
-kk

Pistetilanne kategoriassa 4 kolmen osakisan jälkeen:

Top10
1. Juha Selänne UAU lk 14 Peugeot 205 Rallye 33 pistettä
1. Markku Laakso LamUA lk 16 VW 19 Golf GTI 33 pistettä
3. Esa Lindroos Jämsän Äijät lk 15 Toyota Corolla GT 29 pistettä
4. Seppo Laamanen SLUA lk 14 Lada Samara 1300 pisteitä 27
5. Ilkka Koskela TAUK lk 17 Mercedes Benz 190E 20 pistettä
5. Matti J. Tarvainen OriUA lk 17 Mitsubishi Galant 20 pistettä
7. Kari Holmberg HRCF lk 15 Peugeot 205 GTI 9 pistettä
7. Miika Leino LopUA lk 16 Opel Kadett 1.8 E 9 pistettä
7. Sami Tuominen SaarUA lk 16 Opel Manta 2.0E 9 pistettä
10. Sami Hyrske HRF lk 14 Skoda 130 L 8 pistettä


Historic Rally Club Finland ry, Copyright (c)2017, All Rights Reserved.
Osumalaskuri: 1750301