Uutiset

Maanantai, Kesäkuu 10, 2019, 12:20

Oripään lentokenttä keskuspaikkanaan Kaasujalka Ralli ajettiin helteisissä olosuhteissa, lämpömittarin lukema huiteli 30 asteen paikkeilla. Kisassa oli ek-kilometrejä noin 73 ja yhteensä kahdeksan erikoiskoetta, joista kolme viimeistä ajettiin toistamiseen mutta päinvastaiseen suuntaan.

Luokassa 19 Timo Pitkäniemi Escort 1300 GT:llä oli Kirsi Holmbergin kanssa nopein ykköspätkällä. Seppo Raittila Starletilla jäi 1,9 sekuntia ja Mikael Wikstedt 2,7. Jari Turtia Wartburg 353 W 000 -autolla jäi pohjista noin neljän kilometrin pätkällä 18,2 sekuntia.

Kakkosella Pitkäniemi lienee jo kärsinyt lämpöongelmista, sillä mies jäi Raittilan noin kahdeksan kilometrin pätkälle ajamasta pohja-ajasta 20 sekuntia. Wikstedt taipui kahdeksalla sekunnilla.

Pitkäniemi keskeytti kolmosella. Raittila ja Wikstedt vuorottelivat pohja-aikojen takomisessa ja kisa luokkavoitosta oli tiukkaa. Ennen viimeistä pätkää Raittila johti 13,9 sekunnilla ennen Wikstedtiä. Turtia oli jäänyt jo melkein neljä minuuttia. Viimeisellä Wikstedt oli vaikeuksia. Mies jäi Raittilan pohja-ajasta vajaan neljä minuuttia, mikä silti riitti vielä luokan toiseen sijaan. Eroa Turtiaan jäi vielä reilu minuutti.
”Lämmin tuli. Kyllä näin kuuma ilma asetti omat haasteensa auton tekniikalle. Oli paljon murheita, tämän kaksitahtimoottorin käynnin kanssa oli ongelmia”, selvitti Turtia.

”Tämä on historic -75 H1-luokan auto, ei A-ryhmän vireessä, vanha tallikuljettaja Seppo Virtasen entistä omaisuutta.”

Luokassa 20 kisa alkoi myös tiukalla sekuntitaistolla. Pasi Koskinen oli ykkösellä 0,5 nopeampi kuin Petri Fromholdt ja 0,6 sekuntia nopeampi kuin Antti Leponiemi. Kakkosella Leponiemi hieman ”nykäisi”, pohjat tulivat 5,4 sekunnin erolla Fromholdtiin, joka päihitti Koskisen sekunnilla. Leponiemi jatkoi kärjessä, kolmosella Koskinen hävisi 1,8 ja Fromholdt jo 7,8. Nelosen jälkeen Fromholdt keskeytti tekniseen vikaan, ja tauon jälkeen Koskinen kiristi tahtia ja ajoi pohjat kolmelle seuraavalle pätkälle. Silti Leponiemi oli ennen vikaa pätkää 23,3 sekunnilla johdossa.

Viimeisellä Leponiemi lisäsi johtoaan viidellä sekunnilla ja maalissa kaksikon eroksi tuli 28,4 sekuntia Leponiemen hyväksi.

Luokka 21 oli jälleen mielenkiintoinen. Tavallisesti olemme nähneet Kimmo Juhannusvuoren ajamassa ilman nuotteja luokassa 7, mutta tällä kertaa mies lähti nuottisarjaan. Ennakkoon odotettiin melkoista menoa, mistä saatiinkin heti ykköspätkällä ”maistiaisia”. Juhannusvuori oli vajaalla kahdella sekunnilla kaikkien hisse-luokkien nopein.

Janne ja Jukka Toivonen Opel Kadettilla E GSi:llä jäivät Juhannusvuorelle 7,2 sekuntia. Timo Salminen joutui taipumaan Toivosille parin sekunnin verran.

Juhannusvuori keskeytti kakkosella tekniseen vikaan, minkä jälkeen luokkavoitosta taistelu jäi kaksikon Toivonen ja Salminen varaan. Mutta ei pitkäksi aikaa, sillä Salminen karautti sitten kolmosella ulos. Tämä ei kuitenkaan Toivosten vauhtia heivannut, vaan maalissa oli todettava riihimäkeläisten olevan kaikkien nuottiluokkien kuljettajista nopeimmat. Eroa Antti Leponiemeen kertyi lähes kolme minuuttia, 2.43,6.

Luokassa 22 Audi quattrolla ajaa ykköselle 3,5 sekunnin pohjat ennen kuin kakkosella hävisi Teemu Koivistolle 18,4 sekuntia ja keskeytti sitten kolmoselle tekniseen vikaan. Mersu-pari Koivisto-Koivisto ajoivat maaliin ja voittivat luokan.
”Hyvin meni ja pisteet saatiin kotiin”, totesi Teemu maalissa.
”Kilvanajo loppui siihen, kun Viljanen keskeytti. Vähän vertailtiin aikoja muiden luokkien autoihin, mutta tultiin silleen, että varmaan päästään maaliin.”
-kk

Pistetilanne Nuottisarjassa kolmen osakisan jälkeen:
Top 10
1. Antti Leponiemi KSAU lk 20 Escort 1600 pisteitä 31
2. Pasi Koskinen UUA lk 20 Escort 1600 pisteitä 29
3. Teemu Koivisto HeiUA lk 22 Mercedes Benz 280CE 28 pistettä
4. Seppo Raittila PR-Rac lk 19 Toyota Starlet 20 pistettä
5. Antero Laine UAU lk 22 Audi quattro 11 pistettä
5. Esa Peltonen LamUA lk 22 Toyota Starlet 11 pistettä
5. Jari-Matti Latvala AlavUA lk 22 Toyota Celica GT-Four 11 pistettä
5. Janne Toivonen RiiUA lk 21 Opel Kadett GSi 11 pistettä
9. Tommi Hannuksela EMSC lk 21 Escort RS 9 pistettä
9. Martti Sirro HyUA lk 22 Audi quattro 9 pistettä
9. Mikael Wikstedt HRCF lk 19 Opel Kadett 1.3 pisteitä 9

 


Historic Rally Club Finland ry, Copyright (c)2017, All Rights Reserved.
Osumalaskuri: 1863296