Uutiset

Lauantai, Kesäkuu 8, 2019, 16:09

Historic Rally Trophy -sarjassa teiskolainen Tommi Järvinen oli päivän nopein kuljettaja ilman nuotteja ajetuissa luokissa. Riihimäkeläinen Janne Toivonen teki saman tempun nuotteja käyttävien Nuottisarjassa. Oripään lentokentän ympäristössä ajetussa Raision UA:n järjestämä Kaasujalka Ralli ajettiin todella helteisissä olosuhteissa. Historic-luokissa starttasi 58 autokuntaa, joista maaliin asti selviytyi 36. Rallissa ajettiin kahdeksan erikoiskoetta ja yhteensä noin 74 ek-kilometriä.

Vielä ykkösellä Tommi Järvinen oli toiseksi nopein, kun kolmannella erikoiskokeella tekniseen vikaan keskeyttänyt Joni Mäkelä onnistui olemaan 0,6 sekuntia nopeampi. Jo kakkosella Järvinen kiristi, joten Mäkelä jäi 0,9 sekunnin päähän taakse. Mäkelän keskeytettyä Järvisen taakse kakkoseksi nousi Petri Pousi ennen Antero Sakselinia ja Janne Kanervaa, joka oli kärjestä 13,4 sekuntia perässä.

Neljännellä erikoiskokeella Antero Sakselin poistui kärkitaistelusta ajettuaan ulos. Kanerva onnistui 11 sekunnilla kukistamaan Pousin ja nousi kisassa kakkoseksi Järvisen taakse. Kanervan ero Järviseen oli tässä vaiheessa 21,5 sekuntia. Pousi oli kärkeä lähes puoli minuuttia perässä.

Ratkaisuja kisan loppupuolella

Tauon jälkeen jäljellä oli vielä neljä erikoiskoetta, joista kolme viimeistä oli jo kerran ajettu, mutta nyt ne vielä ajettiin toiseen suuntaan. Viitosella kärki pysyi samana, mutta kuutosella Pousi kiri kakkoseksi ohi Kanervan.
”Kyllä me vähän yritettiin tulla, mutta Pertti (Pousi) ajoi meille liian kovaa tällä kertaa”, myönsi Kanerva, joka hävisi lopulta kakkossijan parilla sekunnilla.

Kärkeen eroa kertyi puolisen minuuttia.
”Se on kyllä ihan liian paljon. Järvinen meni todella kovaa tänään.”

Pertti Pousi on totuttu näkemään pienemmän, 13-sataisen auton puikoissa, mutta talvella hankittu Volvo 242 näyttää kulkevan yhtä voitokkaasti Tullan UA:ta edustavan miehen käskyttämänä.
”Meillä oli vähän kaksijakoinen päivä. Nämä tiet ei olleet minun mieleen eikä ajaminenkaan onnistunut. Nelosella jouduttiin vielä viisi kertaa pysähtymäänin, kun saatiin kanssakilpailija kiinni ja ilmassa oli kamala pöly”, selvitti Pousi maalissa.

Kanervan kanssa käyty keskinäinen kisa pisti Pousiinkin lisää vauhtia.
”Tiesimme, että meillä on tiukka sekuntitaistelu. Vähän oli yritystäkin enemmän, meinasi jopa vikalla poistua”, myönsi Pousi.

Teiskolainen Tommi Järvinen oli tämän kisan nopein ilman nuotteja ajanut kuljettaja. Eroa kakkoseen jäi puolisen minuuttia.
”Ihan sellaista omaa ajoa mentiin. Vähän seurattiin takanatulevia ja oltiin tarkkana, etteivät pääse yllättämään”, paljasti Järvinen maalissa.

”Kyllä näillä teillä sai olla kaasu pohjassa kaiken aikaa. Sitä ehti välillä jo toivoa, että autossa olisi kulkua paremmin. Varmaan Pousilla oli alkukisasta jotain ongelmia, kun jäi sen verran”, vähätteli Järvinen voittomarginaaliaan.

Juhannusvuori keskeytti kärjestä

Nuottisarjalaisista ylivoimaisesti nopein oli riihimäkeläinen Janne Toivonen, joka oli maalissa lähes kolme minuuttia muita nopeammalla ajalla. Antti Leponiemi oli kakkonen ja Pasi Koskinen kolmas, heidän eronsa maalissa oli 28,4 sekuntia. Kaasujalka Ralli nuottisarjalaisten ennakkosuosikki Kimmo Juhannusvuori oli ykköspätkällä nopein, mutta keskeytti kakkosella tekniseen vikaan.

Historic Rally Trophy -sarjan seuraava osakisa, Autoglym Ralli, ajetaan Nokian suunnalla heinäkuun 13. päivä.

HRT-kisoissa ajetaan neljästä kategoriamestaruudesta ja kuljettajat keräävät luokittain pisteitä. Loppupisteisiin lasketaan kuudesta osakisasta viiden parhaan tulos.

Kaasujalka Rallin luokkavoittajat:
HRT: luokka 1: Jari Ohrankämmen HRCF Wartburg; lk 2: Matti Leander HRCF Escort 1300 GT; lk 3: Martti Sarasto NHD Cortina GT; lk 4: Kaj Forsberg AnkUA BMW 2002 TI; lk 5: Jussi Lappalainen KiuUA Escort 1300 GT; lk 6: Mikko Frilander TeisUA Avenger 1600 GT; lk 7: Janne Kanerva AnkUA Volvo 142 S; lk 8: Markku Hakala FoSUA Corolla; lk 9: Raimo Lindén Jämsän Äijät Celica 1600; lk 10: ei osanottajia; lk 11: Tommi Järvinen TeisUA Starlet 1300; lk 12: ei maaliintulijoita; lk 13: Petri Pousi TullUA Volvo 242; lk 14: Juha Selänne UAU Peugeot 205 Rallye; lk 15: Esa Lindroos Jämsän Äijät Corolla 1600; lk 16: Markku Laakso LamUA Golf GTI 1800; lk 17: Ilkka Koskela TAUK Mercedes-Benz 190 E

Nuottisarja:
1. luokka 19: Seppo Raittila PR-Racing Starlet 1300; lk 20: Antti Leponiemi KSAU Escort 1600; lk 21: Janne Toivonen RiiUA Kadett E GSi; lk 22: Teemu Koivisto HeiUA Mercedes-Benz 280 CE

Tasanopeusluokka:
1. Mika Alakoskela-Aleksi Hirvilampi LapUA/ÄhtUA Corsa A 1.3; 2. Eero Juutilainen-Eetu Juutilainen RUA/AL Hki Audi Coupe quattro; 3. Kari Kuosmanen-Tomi Auersalmi HRCF Rover 3500  

Veteraanisarja:
1. Martti Sarasto; 2. Veijo Hänninen

Pistetilanteet osakisan 3/6 jälkeen:

Kategoria 1 (-> 69) Top5
1. Jari Ohrankämmen 33 pistettä; 2. Martti Sarasto ja Kaj Forsberg 31; 4. Antti Heinänen 27; 5. Jari Valtaala 20 pistettä

Kategoria 2 (-> 75) Top5
1. Mikko Frilander 31 pistettä; 2. Toni Sinkkonen 25; 3. Janne Kanerva & Jussi Lappalainen 22; 5. Heikki Valkonen 19 pistettä

Kategoria 3 (-> 81) Top5
1. Tommi Järvinen 33 pistettä; 2. Raimo Lindén 31; 3. Reijo Hartikka 24; 4. Markku Hakalaa, Pertti Pousi & Juha Laaksonen 20 pistettä

Kategoria 4 (-> 90) Top5
1. Juha Selänne & Markku Laakso 33 pistettä; 3. Esa Lindroos 29; 4. Seppo Laamanen 27; 5. Ilkka Koskela & Matti J. Tarvainen 20 pistettä

Nuottisarja:
1. Antti Leponiemi 31 pistettä; 2. Pasi Koskinen 29; 3. Teemu Koivisto 27; 4. Seppo Raittila 20; 5. Esa Peltonen, Janne Toivonen, Jari-Matti Latvala ja Antero Laine 11 pistettä

Veteraanisarja:
1. Martti Sarasto 31 pistettä; 2. Veijo Hänninen 18; 3. Sakari Salminen 16; 4. Bertil Lindholm 9 pistettä


Historic Rally Club Finland ry, Copyright (c)2017, All Rights Reserved.
Osumalaskuri: 1863306